Gijs' eerste speurles

Hier willen we alles te weten komen over hoe een cardigan manieren kan bijgebracht worden.
Plaats reactie
Olga
Berichten: 384
Lid geworden op: 26-03-2011 17:49

Bericht door Olga » 19-10-2011 23:35

Oja, allemaal heel erg bedankt voor jullie begrip. Ik baal er echt van, maar 't kan even niet anders.

Je merkt....als iemand over "speuren" begint zit ik gelijk op mijn stokpaardje en ga ik los....:-)

Het is mede zo leuk omdat het zo dicht bij de hond staat en mensen vaak heel anders naar hun hond gaan kijken als ze zien wat hij eigenlijk allemaal doet met zijn neus!
We corrigeren niet......want hoe kunnen we iets corrigeren wat we zelf niet kunnen? We motiveren wel.....

Blijf vooral vragen...:-)

Michiel & Esther
Berichten: 495
Lid geworden op: 10-01-2011 19:01

Bericht door Michiel & Esther » 20-10-2011 09:10

Oooh, ik vind het zooo jammer dat het niet door kan gaan.:sad:
Misschien ga ik gewoon zelf eens proberen om een recht spoortje te lopen...En misschien moet ik Cooper (en mijzelf) maar op de speurwachtlijst zetten bij Dog4U. :D
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 20-10-2011 11:50

Olga schreef:Kijk, dat zijn nou eens zinnige vragen, Sanne! clever

Speuren is een ruim begrip.
Je hebt:
1. Zoeken (ook wel canadees speuren genoemd) Een persoon verstopt zich in bijv. een duingebied. De persoon zorgt ervoor dat zijn geur aan takjes struiken e.d. blijft hangen. De persoon heeft uiteraard een feestje bij zich. Het gaat er om dat de hond de persoon gaat zoeken en zal vinden. Hoe......maakt niet uit. Als hij de persoon maar vindt.

2.Sorteren:
We hebben ooit eens 40 bezemstelen gekocht en in gelijke stukjes gezaagd. Die stukjes worden gekookt en vervolgens in een sinaasappelnetje aan een boom te drogen gehangen. (zie je ze hangen?) Daarna mogen ze niet meer door mensen aangeraakt worden. Cursist krijgt 1 stokje mee naar huis met het verzoek deze een week lang aan het voeteneinde van haar bed te leggen, zodat het stokje lekker veel geur opneemt. Alle geuren zijn toegestaan! :-) De andere stokjes bewaren we in de vriezer of een andere geurvrije plek. Op de dag supreme moet de cursist zijn/ haar stokje tussen bijv. 7 andere stokjes leggen in een bepaald houten driehoekje (windschermpje) zodat de geur niet verwaait. De hond moet het gemerkte stokje tussen de andere geurvrije stokjes vandaan halen. De stokjes worden eerst met een schone BBQ-tang in het driehoekje gelegd.

3. Sportspeuren:
Een spoorlegger loopt een spoor uit. De bedoeling is dat de hond strak over het spoor naar het einde van het spoor loopt omdat hij weet dat zijn feestje daar ligt. Als de hond dat snapt gaan we hoeken tijdens het uitlopen neerleggen en als de hond dat snapt.....gaan we voorwerpen op het spoor neerleggen die de hond door te gaan liggen, gaat verwijzen. Als dat allemaal goed gaat gaan we ook nog verleidingsspoortjes neerleggen. (zie ander topic)
De kunst is om het spoor zodanig uit te lopen dat we het de hond niet al te moeilijk maken. We moeten dan rekening houden met grondsoort (klei, zand, asfalt, gras) vochtigheid en temperatuur (geur verdampt en verwaait), windrichting/ windkracht, opwarmen van de bodemsoort ('s nachts gevroren/'s ochtends zon) + 10% impregneermiddel van bijv. kaplaarzen of eigen geur.
En de hond.......die kan dat allemaal heel makkelijk en dan zijn er nog steeds hondeneigenaren die denken het beter te weten dan de hondenneus.
:D :D :D

Hahaha dus Sanne, met het bovenstaande in je achterhoofd.......is het boek prima te lezen.

Wat wij gaan doen tijdens de workshop is "sportspeuren"

Leuk he?
Kijk,met zo'n zinnige vraag en zo een klaar en duidelijk antwoord, leren wij allemaal iets!
Ook wij gaan even hiermee aan de slag :wink:
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 20-10-2011 13:45

zie zo leer ik ook weer bij,
Is trouwens een leuk boek, ook leuk geschreven.

Nu heb ik een client, en haar buurvrouw speurt ook met haar hond,
ook sportspeuren dus de neus blijft aan de grond.

Zij vertelde me dat ik een rechte lijn kon maken bij punt a een paar snoepjes neer kon leggen dat is dan het beginpunt, en dan elke stap weer een snoepje neerleggen...en de eerste keer z'on 20-40 stappen doen.
Aan het einde weer een paar snoepjes en een speeltje waar je dan even mee kan spelen met de hond als beloning.
Kan de hond dit dan ga je een paar stappen verder en kan je uiteindelijk ook bochtjes maken....
Maar als ik dat zo hoorde mag ik bunschoten wel leeg gaan kopen :wink:

Dus Olga, heeft ze hier een tip of juist niet??? 8)
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 20-10-2011 19:37

Daar wordt wel veel gesnoept zo tijdens het speuren :mrgreen:

Frodo denkt erover na om er ook mee te beginnen :mrgreen:
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 20-10-2011 21:38

Els, als je eens zou willen oefenen roep je maar
paar jaar terug ben ik eens gaan clean boot hunten met Bo, Bo was er meteen mee weg en liep zijn sporen als een train, maar omdat ik toen nog geen rijbewijs heb is het op die ene dag gebleven :(
Ik wil gerust eens spoorlegger zijn hoor :wink:
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 21-10-2011 07:20

Euh Hanne hopelijk wil je niet alleen een spoorlegger zijn maar ook een uitlegger rollsmile en een goed voorbeeld is nooit mis :wink:

Dus ik roep: HANNE!!!
We kunne misschien eens een datumke prikken :wink:
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 21-10-2011 17:53

zal zijn dan als bo weer wat beter is als je een voorbeeld wil hebben :lol:
maar ik zie dat zeker zitten hoor :)

als je meer info wil over het speuren dat ik toen gedaan heb: http://www.cleanboothunting.be/
ik weet dat ze ook workshops geven en als je een workshop gevolgd hebt dan kun je mee gaan trainen in groep :wink:
Afbeelding

Mandy
Berichten: 594
Lid geworden op: 12-07-2011 08:42

Bericht door Mandy » 26-10-2011 15:47

Hoi Olga,
Ik was benieuwd hoe het nu met je is? Doet de spuit al zijn werk?
Groetjes Mandy

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 26-10-2011 19:52

Zoë moet ook op speurles van de GT. Daar gaan we binnenkort dan ook mee beginnen.
Afbeelding

Plaats reactie