Tuigjes

Vragen of opmerkingen over de verzorging van je hond zoals nagels, vacht etc en het bespreken van manden, riemen enz.
hummer
Berichten: 1732
Lid geworden op: 15-11-2010 18:56

Bericht door hummer » 08-08-2011 22:24

hannabelgje schreef:Nou Zoë een fijn tuigje heeft gebruiken we die eigenlijk altijd, het is veel gezonder dan een halsband.

Bevordert een tuigje het trekken niet?
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 09-08-2011 07:45

hannabelgje schreef:Nou Zoë een fijn tuigje heeft gebruiken we die eigenlijk altijd, het is veel gezonder dan een halsband.
Hoezo gezonder?
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 09-08-2011 10:07

- Een halsband geeft druk op de nek als een hond trekt.

- Een tuigje verdeelt die druk over nek + borstkas (daardoor kunnen ze ook, als ze zouden willen trekken, hun maximale kracht daarvoor gebruiken omdat ze zichzelf niet verstikken ;-) )

@Hummer: volgens mij is dat opvoeding. Als ik Gijs in z'n autotuigje uitlaat trekt hij niet, wel gaat 'ie alle kanten op en denkt dat hij overal mag snuffelen.
Afbeelding

hummer
Berichten: 1732
Lid geworden op: 15-11-2010 18:56

Bericht door hummer » 09-08-2011 10:13

Oh ok, heb ik ff mazzel dat Hummer niet trekt aan de riem. Het liefst heb ik Hummer helemaal niks om ook geen halsband. Thuis heeft hij ook niks om bij de paarden. Alleen als ik in een woonwijk loop heeft hij een riem om.
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 09-08-2011 10:25

Ja, ik ben bang dat Gijs ook het liefst helemaal los loopt. Af en toe als het doodstil is op straat mag hij dat even, en dan loopt 'ie heerlijk mee en plakt als een modelhond aan je been. Maar ja los kan dus helaas niet hier in de stad.
Afbeelding

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 09-08-2011 10:49

Als een hond trekt dan kan ie dat beter met een tuig dan met een halsband qua gezondheid. Er komen veel rug en nekproblemen voor die voorkomen hadden kunnen worden door een tuig te dragen ipv een halsband.
Zoë trekt niet meer met een tuigje. Bij trekken ga ik altijd stilstaan en dat helpt enorm goed, je moet er wel veel geduld voor hebben.
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 09-08-2011 10:57

Bo is een vreselijke trekhond en heeft over het algemeen een tuig aan...
Hij kan op commando dicht lopen, maar dat is dus niet te doen op lange wandelingen, dan is het voor niemand ontspannend meer...
Bij Cadell probeer ik hem steeds voor te zijn, zodat hij nooit leert wat trekken is :wink:
Hij zal over het algemeen los lopen en als hij eens aan de lijn mee moet loopt hij met losse lijn
hopelijk lukt het in de verdere opvoeding ook zo goed en kunnen we dat behouden :wink:
Afbeelding

Chefke
Berichten: 1082
Lid geworden op: 16-11-2010 17:08

Bericht door Chefke » 09-08-2011 11:28

Chef draagt altijd halsbandjes tijdens wandelen en 'op straat'.
Maar als we gaan fietsen met de springer, draagt hij een tuigje. Gewoon een simpel ding is het, gekocht bij een dobey. Hij wil hem graag aan (of dat nou is vanwege draagcomfort of het feit dat we gaan fietsen laat ik maar in het midden)

Thuis nooit een halsband. Altijd niets om de nek.
Afbeelding

Max&Willem
Berichten: 931
Lid geworden op: 30-05-2011 21:28

Bericht door Max&Willem » 09-08-2011 15:03

Max draagt een tuigje sinds hij 6 maanden is, vanwege nekproblemen (verschoven wervels). Hij heeft nooit aan de riem getrokken, niet met een halsband en ook niet met een tuigje. Als hij nu voor nood (tuigje vies/heel nat) een halsband om heeft, vind ik dat zelf heel lastig. Dan ben ik bang dat ik te hard trek (als hij lang staat te snuffelen bijvoorbeeld). Ik vind het dus makkelijker corrigeren met een tuig, maar da's een kwestie van gewenning.

Willem heeft voorlopig wel een gewoon halsbandje. Alleen in op de fiets (in fietskrat) draagt hij een tuigje. En de volgende keer in de kinderwagen ook, vanwege de veiligheid tav er uit springen.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 09-08-2011 15:12

Sky heeft de eerst 6 maanden een tuigje gedragen maar jee wat een trekmonster was dat zeg!
Gewoon eng vond ik het, niets hielp omdraaien niet, stilstaan niet...
Dus uiteindelijk overgegaan op halsband, twee keer stilstaan en terug laten komen en meneer trekt niet meer.
Hij weet dat als hij aan het einde van de riem loopt ik stop en hij terug moet komen en een stukje naast moet lopen en dat is natuurlijk niet leuk en zorgt hij er meestal voor om net niet de lijn strak te hebben :wink:
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Plaats reactie