Leeftijd of karakter?

Hier willen we alles te weten komen over hoe een cardigan manieren kan bijgebracht worden.
Apple
Berichten: 272
Lid geworden op: 29-04-2011 21:21

Leeftijd of karakter?

Bericht door Apple » 26-08-2011 23:11

Zoals de meeste wel gemerkt hebben, is Apple een vrij levendig hondje.
In huis vindt ze niet zo snel uit haar zelf de rust, en blijft ze vaak toch vragen om aandacht. In tegenstelling tot wat je dan zou denken, wil ze op dat soort momenten absoluut niet geknuffeld worden. Aktie moet er komen. Ze trekt dan ook absoluut alles uit de kast.
Ik vertel dat wel eens tegen mensen, en ik hoor de een zeggen, 'dat is de leeftijd, dat veranderd nog.' En de ander zegt, 'nee dat is gewoon puur karaktertje.' Nou ben ik dan eigenlijk wel benieuwd of veel cardi's op deze leeftijd zo zijn?
Afbeelding

hummer
Berichten: 1732
Lid geworden op: 15-11-2010 18:56

Bericht door hummer » 27-08-2011 08:56

Ik moet even hard in mijn geheugen graven, maar ik herken niet echt wat je zegt. Hummer is rustiger geworden dan toen hij net een jaar was, maar hij was binnen niet echt druk. HIj had heel af en toe zijn gekke 5 minuten en dan vloog hij alle kanten op door de woonkamer. Ook zat Hummer wanneer hij binnen was lekker in zijn bench. Soms deed ik overdag zijn deurtje even dicht. Dan had gewoon verplichte rust, dit wat ik als pup heel vaak heb gedaan.
Nu ligt Hummer alleen maar in zijn mand te slapen als we binnen zijn. HIj verplaats af en toe. Hij komt tot leven als we lekker met hem naar buiten gaan.
Ik ben benieuwd naar de reacties van anderen.
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 27-08-2011 09:08

Cadell is steeds op zoek naar actie...
Ofwel gaat hij die zoeken bij de beagles, ofwel bij ons, ofwel moet zijn speelgoed (of iets dat hij als speelgoed aanziet) er aan geloven...
Als het binnen te saai wordt voor hem gaat hij naar buiten, inspecteert heel de tuin, zoekt hij stokjes om op te knagen,...
Het is een heel actieve bij die we soms echt tegen zichzelf moeten beschermen, we geven hem dus soms verplichte benchrust...
Als hij heel moe is dan kan het zijn dat hij zelf een slaapplaatsje opzoekt, maar bij de minste actie dat er gebeurt staat hij er weer...

Ben er vrij zeker van dat hij rustiger gaat worden als hij zijn puberteit voorbij zal zijn, al hoop ik dat hij dat vuur in zijn gat gaat houden, want het is zalig een hondje te hebben die zo graag wil werken :wink:
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 27-08-2011 10:28

Gijs is nooit zo druk geweest in huis, maar hij is ook niet rustiger geworden ofzo.

De helft vd tijd ligt hij denk ik te slapen, de resterende tijd gaat op aan
- blaffen vanaf de bank naar voorbijgangers.
- z'n onverwoestbare rubberen bal molesteren
- ons uitdagen om te spelen (sinds kort haalt hij spullen uit onze slaapkamerkast en gaat daar dan uitdagend mee rondlopen piepen/blaffen :? )

In periodes dat hij veel mag wandelen en spelen met andere honden is 'ie rustiger in huis, dan zijn wij minder interessant denk ik ;-)
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 27-08-2011 13:44

Mijn visie op de vraag van Aimee over de 'levendigheid, onrust of drukte' van zijn of haar cardigan is als volgt:
Leeftijd of karakter, gooi maar in m'n pet, voor iedere cardigan-eigenaar om uit te zoeken in welke categorie z'n hond valt:

Er zijn drie opties:
1) zwak zenuwgestel.
2) onrust door te weinig voeding.
3) te min leiding van de baas.

Bij punt 1 moet je naar de familie-lijn kijken. Vaak zie je hier ook dat een (of beide) ouders onzeker of schrikachtig zijn.
Bij punt 2 zie je te levendige honden als ze niet voldoende voeding tot zich nemen of krijgen.
Bij punt 3 is het een kwestie van consequent heropvoeden.

Aan punt 2 en 3 is wat te doen, punt 1 is overerfd en daardoor de aard van het beestje.

Aimee, ik ken dit verschijnsel niet bij mijn honden. Helaas wel een paar keer meegemaakt nadat de pups verhuisd waren. Meestal vraag ik of ze vaak foto's sturen van pups. Hiermee kan ik dan kijken of ze de pup teveel of te min voeren en dan kan ik ingrijpen voordat het te laat is, tenminste........als ze luisteren willen.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 27-08-2011 14:54

Ik herken wel wat in jouw verhaal maar dan met name toen hij nog jonger was.
Sky wilde de hele wereld ontdekken in 5 minuten, maar door zelf in te grijpen door middel van rust regelmaat en reinheid :wink: bleef het gewoon een gezellige soms wat drukke pup 8)
Werd hij helemaal wild zodat hij niet meer luisterde en rustig te krijgen was, ging hij gewoon een poosje de bench in.
Even een time-out, niet als straf maar gewoon als grens.
Na een 15-20 min kwam er dan weer een heel ander hondje uit de bench.
Sinds sky een jaar geworden is, wordt hij steeds iets rustiger.
Uiteraard kan hij ons uitdagen door lekker te blaffen en met een speeltje rond te lopen maar dat vind ik eigenlijk heel normaal.
En is hij soms ook erg eigenwijs :mrgreen:
Maar nee is nee en dat accepteerd hij dan ook.
Wij zijn hier de baas en als we vinden dat hij TE veel blaft, TE veel aandacht vraagt o.i.d.dan grijpen wij in.
Een ferme NEE of GENOEG en in het uiterste geval de plantenspuit is genoeg vpoor hem.
Hij kan soms bij tijden best vragen om aandacht maar kan zo als nu (terwijl er een oppashondje ook in huis is) lekker bij mij gaan liggen slapen (op mijn voeten onder de pc).

Zou het kunnen wezen Aimee dat Apple een soort van overprikkeld is? teveel indrukken, te lang gewandeld (noem het maar) dan is ze eigenlijk gewoon moe en dat kan ook geestelijk wezen.
Net als kleine kinderen gaan deinen als ze moe zijn , zo kunnen honden dan hyper worden.
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 27-08-2011 14:58

@Ati Er is volgens mij een groot verschil tussen een levendige pup en een onrustige pup...

en een hond die te weinig voer krijgt zal volgens mij eerder apatisch zijn, veel rusten omdat er geen energie over is voor iets anders...
een pup die levendig is, veel speelt, altijd klaar voor actie etc en dan nog eens energie heeft om te groeien en bij te komen, dan lijkt het me niet dat die echt ondervoed is...

en zwak zenuwgestel... Ik zie in bup een echt werkertje en ik ben ervan overtuigd dat ze die werklust wel zal doorgeven aan haar pups... dus dat zal een erfelijke basis hebben... maar dat hoeft dan zeker niet altijd negatief te zijn :)
Afbeelding

Apple
Berichten: 272
Lid geworden op: 29-04-2011 21:21

Bericht door Apple » 27-08-2011 15:56

courtly schreef:Mijn visie op de vraag van Aimee over de 'levendigheid, onrust of drukte' van zijn of haar cardigan is als volgt:
Leeftijd of karakter, gooi maar in m'n pet, voor iedere cardigan-eigenaar om uit te zoeken in welke categorie z'n hond valt:

Er zijn drie opties:
1) zwak zenuwgestel.
2) onrust door te weinig voeding.
3) te min leiding van de baas.

Bij punt 1 moet je naar de familie-lijn kijken. Vaak zie je hier ook dat een (of beide) ouders onzeker of schrikachtig zijn.
Bij punt 2 zie je te levendige honden als ze niet voldoende voeding tot zich nemen of krijgen.
Bij punt 3 is het een kwestie van consequent heropvoeden.

Aan punt 2 en 3 is wat te doen, punt 1 is overerfd en daardoor de aard van het beestje.

Aimee, ik ken dit verschijnsel niet bij mijn honden. Helaas wel een paar keer meegemaakt nadat de pups verhuisd waren. Meestal vraag ik of ze vaak foto's sturen van pups. Hiermee kan ik dan kijken of ze de pup teveel of te min voeren en dan kan ik ingrijpen voordat het te laat is, tenminste........als ze luisteren willen.
Oke even per punt, familie-lijnen, het zijn hoe dan ook andere lijnen dan de lijnen die in jouw honden zitten. Haar vader is rustig van aard, haar moeder onrustig/vragend van aard zoals ik haar heb gezien. Wel een enorme kroelkip. Goed werkhondje.
Ik zie niet zo de link tussen te weinig eten, en druk worden. Wel tussen een hond die teveel krijgt, en daardoor overgewicht heeft, en rustig wordt.
Ze krijgt al maanden Lotgering vlees, en daarnaast vaak een kong gevuld met bijvoorbeeld leverworst of pindakaas, en een botje krijgt ze ook geregeld. Punt 3, ik weet niet of het zozeer te maken heeft met opvoeden. Combinatie karakter hond/baas kan natuurlijk wel voor meer onrust zorgen, dat ben ik wel met je eens. Maar of je een hond in de opvoeding op een dergelijke manier kan verpesten?
Toen wij Apple hadden gekozen tussen twee dames, en haar meenamen, merkte we al direct dat ze een vrij druk hondje was, ze heeft tijdens de reis terug geen seconde stil gezeten, en daarna ook binnen wilde ze nog rennend het hele huis verkennen.

Dat overprikkeld, zou ook kunnen wat jij zegt Sanne, alhoewel het bij ons vrij wisselend is hoeveel we doen met haar, en ik merk in haar druk zijn, weinig verschil per dag. Ik heb aan de ene kant het idee dat ze continu op zoek is naar prikkels, maar aan de andere kant kan ze er ook niet altijd even goed mee overweg ( als er bijvoorbeeld twee honden langskomen om te begroeten, raakt ze in mijn inziens overprikkeld )

Hanne, leuk om te lezen dat jullie pupje ook een beetje op Apple lijkt, je denkt wel dat hij nog wat rustiger gaat worden?

Ik heb wel een filmpje van Apple die misschien verhelderend is:
http://s1200.photobucket.com/albums/bb3 ... eae48a.mp4

Dit doet ze dus bijna iedere dag. Vooral als we dan bezig zijn met iets ( eten aan tafel, of achter de pc ) dan blijft ze zo onrustig.
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 27-08-2011 16:11

Wij hebben van Cadell van dag 1 geleerd dat zo'n gedrag niets oplevert :wink:
Hij gaat, als hij merkt dat het toch echt wel niet werkt, dan ook gewoon rustig verder op zijn eentje (met speeltje spelen, door de tuin wandelen,...)

Als we werken met hem dan wil ie ook constant bezig zijn en zie ik dit gedrag wel (en stimuleer ik dat ook :wink: )

teveel prikkels, daar heb ik nog weinig van gemerkt bij Cadell...
Nu, ik let daar ook wel op.
Elke dag wordt er wel iets gedaan met Cadell (showtraining, hondenschool, wandeling, trainen thuis)
Maar alles gespreid... Als we naar de HS gaan wordt er die dag niet meer getraind of gewandeld, hij gaat niet elke dag wandelen net zoals ik er ook niet elke dag "zit, af, plaats, naast,..." mee train :wink:
Ik probeer te zorgen dat ik elke avond een hond heb die zijn fysieke en mentale uitdaging gekregen heeft en rustig is in zijn hoofd...

En ja hoor, Cadell zal zeker rustiger worden...
als hij ouder wordt zal hij zowel fysiek als mentaal meer aan kunnen en kunnen we hem zowel fysiek als mentaal meer stimuleren, waardoor hij ook stabieler (wat wij ervaren als rustiger) zal zijn in zijn doen en laten :wink:
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 27-08-2011 16:12

uhhh noem jij dit onrustig.......... :?
Ja het is aandacht vragen maar onrustig???
Ik denk persoonlijk dat jullie haar een beetje verwend hebben met aandacht.... :mrgreen:
Kan het ook wezen dat jullie de eerste keren dat ze deed dit haar aangehaald hebben??
En trust me ik ken het.
Sky deed dit ook ,dat spingen als ik achter de pc zat, jaloers op de laptop zei ik altijd voor de grap.
Maar ik ben eens goed naar mezelf gaan kijken.
Elke keer als ik achter de laptop zat en meneer wilde aandacht ging hij piepen, spingen en blaffen.
Omdat ik niet wilde dat hij dit deed met name het springen ging ik achter de pc weg en naar hem toe en kreeg hij aandacht.
Dat door te hebben van mezelf heb ik sjon gevraagt in de buurt te blijven en elke keer als hij dit weer probeerde kreeg hij een straal van de plantespuit, en Sky is een slimme corgi dus die had zo in de gaten dat dit note done was.. nu probeerd hij het nog wel eens maar met een NEE gaat hij met een diepe zucht onder het bureau liggen..
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Plaats reactie