Rottweiler!?!?!

Hier willen we alles te weten komen over hoe een cardigan manieren kan bijgebracht worden.
karen
Berichten: 345
Lid geworden op: 18-11-2010 11:04

Bericht door karen » 17-05-2011 16:12

Suzan schreef:-De Boefs waren erg terughoudend naar andere honden en mensen; Gijs niet

-De Boefs bleven altijd binnen een paar meter afstand van mij; Gijs pakt een meter of 50-100 om z'n eigen dingen te doen

-De Boefs deden zonder noemenswaardige training wat hun gezegd werd; Gijs maakt graag overal een spelletje van

-Als ze stout waren werkte boos worden prima; bij Gijs niet

Al met al vind ik het toch een heel verschil...
Fien is niet zomaar op iedereen gesteld, noch mensen noch honden. Sam is naar mensen toe heel sociaal maar andere honden vindt hij ook niet altijd zo tof.

Erg ver gaan de corgi's ook niet bij mij vandaan, tenzij ze in groep meegaan met anderen, maar als ze alleen mee op wandel zijn blijven ze heel dicht

Boos zijn werkt absoluut (gelukkig!) maar k weet niet of dat een raseigenschap is?

Zonder al te intensieve training heb ik toch 2 heel gehoorzame honden, die ook plichtsbewust zijn. Met wat meer doorgedreven training kan je zelfs een flink niveau behalen.

Beide rassen hebben een heel consequente opvoeding nodig, het zijn niet de zachte karakters van schapendrijvers zoals border collies. Het zijn ook niet de losbollen en sociale karakters zoals jachthonden en retrievers. Het zijn veedrijvers, net als inderdaad de cattle dog enz. Koeien zijn niet zo makkelijk als schapen en een veedrijver moet dus ook wat sterker in de schoenen staan, een beetje eigen wil en veel doorzettingsvermogen hebben. Dat is wat deze rassen bindt en ik kan me er ergens wel in vinden. Uiteraard zijn er nog verschillen maar je hebt ook verschil per individu, dus dat lijkt me logisch.

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 17-05-2011 20:14

Je kunt bouviers volgens de boekjes blijven indelen bij de koeherders, maar ze worden al enige tijd niet meer daarvoor gefokt.

Mijne kwamen allebei uit een lange lijn van waak- en beschermhonden. De ene kwam van een fokker waar ze in een roedel de camping bewaakten, die tweede was zelfs opgeleid als persoonlijke beschermhond. (En niet alleen volgens positieve beloning-methode, de enige methode die bij een Cardi goed schijnt te werken, zegt men.)
In een groep met anderen bleven die bouviers dus juist heel dicht bij je ;-)

Is het trouwens niet zo dat elke hond een consequente baas nodig heeft, ongeacht het ras?
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 17-05-2011 20:54

Voor we bij de cardigan uitkwamen zijn we wezen kijken bij een fokker voor een cattle dog, we vinden het nog steeds prachtige honden.
en kregen te horen dat het ze een hele consequente opvoeding nodig hebben.
Uiteindelijk was het niet het ras voor ons, maar we wilde wel heel graag een slim hondje (be carefull what you wish for :wink: ).
Toen we uiteindelijk bij de cardigan uitkwamen vonden wij de combinatie van een hele slimme hond die graag voor de baas wil werken gecombineerd met de humor van de cardi streken helemaal geweldig.
Kortom het was liefde op het eerste gezicht.
En ik moet eerlijk bekennen dat Sky ook altijd (hoe ondeugend hij ook is) een lach op mijn gezicht tovert, hij kan zo heerlijk de clown spelen).

Onze cairn terrier kon dat ook heel goed (die deed dit niet bewust maar was soms gewoon een beetje dom) dus ik zeg altijd sky is "een herder met afgezaagde pootjes, met de humor van een Cairn"...........

Eigenlijk denk ik niet dat welk ras dan ook te vergelijken is, ze hebben allemaal hun eigen karaktertrekjes die echt specifiek bij dat ras horen..
Ik heb van meerder mensen gehoord dat er rotweilers zijn die echte schoothondjes zijn (zoals op de foto hierboven) :wink: en dat is sky nou net niet :mrgreen:
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Etje007
Berichten: 474
Lid geworden op: 16-11-2010 07:31

Bericht door Etje007 » 17-05-2011 21:27

Chef is ook geen schoothondje, maar meer een 'voethondje'. Hij ligt altijd aan mijn voeten, of bij het bezoek.
Soesje is nog druk met haar rang, als Chef bij mij is, wil ze kost wat kost ook bij mij. Soms zo erg, dat ik ze allebei weg stuur.

Ik ken Biene als Rottweiler, lief, knuffelig, houdt ook van voeten (haha) en ja, als schoothondje.
Ik heb ook ooit een andere Rottweiler gekend. Nou ben ik niet bang van honden, maar haar moest je in de gaten houden. Achteraf denk ik.........helemaal verkeerd opgevoed.

Verder geen ervaring met Boefjes en Rottweilers. Alleen Berners, boerenfox en Malthezer Leeuwtje.
Ik moet toegeven, zij hadden niet zo'n consequente opvoeding nodig als mijn Cardigannetjes. Ik heb me wel even moeten aanpassen. Ik moest echt even 'anders kijken' zeg maar.

:D
Afbeelding

karen
Berichten: 345
Lid geworden op: 18-11-2010 11:04

Bericht door karen » 20-05-2011 16:10

Suzan schreef:Je kunt bouviers volgens de boekjes blijven indelen bij de koeherders, maar ze worden al enige tijd niet meer daarvoor gefokt.

Mijne kwamen allebei uit een lange lijn van waak- en beschermhonden. De ene kwam van een fokker waar ze in een roedel de camping bewaakten, die tweede was zelfs opgeleid als persoonlijke beschermhond. (En niet alleen volgens positieve beloning-methode, de enige methode die bij een Cardi goed schijnt te werken, zegt men.)
In een groep met anderen bleven die bouviers dus juist heel dicht bij je ;-)

Is het trouwens niet zo dat elke hond een consequente baas nodig heeft, ongeacht het ras?
Mja iedere hond is het best met een consequente en duidelijke opvoeding maar bij het ene ras is dat al wat noodzakelijker dan bij het andere denk ik... Een cavaliertje of een golden die wat losser en minder consequent wordt opgevoed is misschien niet zo gehoorzaam maar wordt geen vervelende (en gevaarlijke?) hond. Een boevier, rottweiler en ja in mijn ogen ook corgi, die niet consequent wordt opgevoed wordt een echte probleemhond...

Wat bouviers betreft: ik ken bouviers die vandaag nog koeien drijven en ik ken ook bouviers die succesvol getraind zijn met beloningsgerichte methode. Ook ken ik corgi's die nog met de slipketting zijn opgeleerd en ook dat met "prima resultaat" (lees: geen verknipte bange hond, wel een goede werker... ben het er niet mee eens maar bon, de hondjes verdragen het op zich wel)

Wat Sanne zegt is wel waar: ieder ras heeft zijn eigen dingetjes en corgi's zijn op veel vlakken echt wel uniek. Geen enkel ras is "net zoals" een corgi, ze zijn echt speciaal. Maar goed, dat kan je op een manier wel van elk ras zeggen. Ook flatjes hebben bijvoorbeeld iets wat geen enkel ander ras heeft.
Wat wel weer is: een corgi kan beter vergeleken worden met een bouvier, cattle dog, rottweiler dan met een golden retriever, cavalier, beagle, ... En dat lijkt me maar logisch ook... Iedere rasgroep heeft toch ook zijn eigen eigenschappen.

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 20-05-2011 16:36

karen schreef:
Suzan schreef:Je kunt bouviers volgens de boekjes blijven indelen bij de koeherders, maar ze worden al enige tijd niet meer daarvoor gefokt.

Mijne kwamen allebei uit een lange lijn van waak- en beschermhonden. De ene kwam van een fokker waar ze in een roedel de camping bewaakten, die tweede was zelfs opgeleid als persoonlijke beschermhond. (En niet alleen volgens positieve beloning-methode, de enige methode die bij een Cardi goed schijnt te werken, zegt men.)
In een groep met anderen bleven die bouviers dus juist heel dicht bij je ;-)

Is het trouwens niet zo dat elke hond een consequente baas nodig heeft, ongeacht het ras?
Mja iedere hond is het best met een consequente en duidelijke opvoeding maar bij het ene ras is dat al wat noodzakelijker dan bij het andere denk ik... Een cavaliertje of een golden die wat losser en minder consequent wordt opgevoed is misschien niet zo gehoorzaam maar wordt geen vervelende (en gevaarlijke?) hond. Een boevier, rottweiler en ja in mijn ogen ook corgi, die niet consequent wordt opgevoed wordt een echte probleemhond...

Wat bouviers betreft: ik ken bouviers die vandaag nog koeien drijven en ik ken ook bouviers die succesvol getraind zijn met beloningsgerichte methode. Ook ken ik corgi's die nog met de slipketting zijn opgeleerd en ook dat met "prima resultaat" (lees: geen verknipte bange hond, wel een goede werker... ben het er niet mee eens maar bon, de hondjes verdragen het op zich wel)

Wat Sanne zegt is wel waar: ieder ras heeft zijn eigen dingetjes en corgi's zijn op veel vlakken echt wel uniek. Geen enkel ras is "net zoals" een corgi, ze zijn echt speciaal. Maar goed, dat kan je op een manier wel van elk ras zeggen. Ook flatjes hebben bijvoorbeeld iets wat geen enkel ander ras heeft.
Wat wel weer is: een corgi kan beter vergeleken worden met een bouvier, cattle dog, rottweiler dan met een golden retriever, cavalier, beagle, ... En dat lijkt me maar logisch ook... Iedere rasgroep heeft toch ook zijn eigen eigenschappen.
wil niet lastig doen, maar een rottweiler zit in rasgroep 2, terwijl de corgi's in rasgroep 1 zitten :mrgreen:
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 20-05-2011 17:50

Ik dacht dat je niet lastig wilde doen? angel
Afbeelding

karen
Berichten: 345
Lid geworden op: 18-11-2010 11:04

Bericht door karen » 20-05-2011 19:04

LOL je hebt gelijk :mrgreen:

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 21-05-2011 23:08

Hahahaha :lol:

Er dan moet je weten dat internationaal gezien rasgroepindelingen kunnen afwijken.

(De FCI schikt de Bouvier onder herdershonden, groep 1, maar de Kennel Club onder werkhonden (grof vergelijkbaar met FCI groep 2).

Blijkbaar verschillen de meningen in kynologie-land ook :mrgreen:
Afbeelding

Plaats reactie