Leeftijd of karakter?

Hier willen we alles te weten komen over hoe een cardigan manieren kan bijgebracht worden.
Apple
Berichten: 272
Lid geworden op: 29-04-2011 21:21

Bericht door Apple » 28-08-2011 13:54

Ze heeft een kong. Krijgt ze met pindakaas of leverworst, maar niet dagelijks, omdat ze anders aan de schijterij gaat. Om de dag krijgt ze die.
Verder liggen er ook altijd wel botjes en kauwmateriaal in huis.
( zit op mobiel, dus schrijf even wat korter dan gebruikelijk )
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 28-08-2011 14:20

Wij hebben hier ook best een paar puzzels van Nina Ottoson (of hoe schrijf je dat) :mrgreen: en ze vinden het hier super hoor om dit af en toe te doen thumbsup
Afbeelding

Dreamer-Francis
Berichten: 533
Lid geworden op: 02-07-2011 19:27

Bericht door Dreamer-Francis » 28-08-2011 14:43

@Sanne,

Je had ook een keer een topic gestart over "tips en trucs voor spelletjes" gestart..is dat misschien iets voor Apple..??
My dream will not only be a dream someday,
it will happen however, they say.
Then, I will have a Cardigan pup in my arms,
enjoying the company, friendship and
Cardigan charms!
I can't hardly wait,
to finally meet my Cardigan soul mate! ♥

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 28-08-2011 15:26

Kong kan je ook vullen met yoghurt (en dan even in de vriezer), met een KVV, met verdund fruitsap (ook dan eerst de vriezer in), met koekjes, met de gewone brokken...

Wat ook leuk is, is in een ruimte gewoon haar brokken (als ze brok zou krijgen) de brokken rondstrooien ipv gewoon in een kom te geven...
Is ze er langer mee bezig en hou je ze ook mentaal stil...
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 28-08-2011 15:27

Ja dat kan zeker, volgens mij staat hij hier ergens onder.
Maar dan meer om haar bezig te laten wezen 8)
ik zou ze dan niet in de bench doen maar gewoon bij jullie in de woonkamer./keuken/kantoor waar de baas op dat moment zelf ook ergens mee bezig is, zodat ze leert dat het helemaal niet erg is om zichzelf bezig te houden clever

Zou het kunnen dat Apple gewoon heel erg graag wil werken voor de baas en een soort van taak nodig heeft.
De taak kan je net invullen hoe je wilt, "de kong leegeten" / brokje zoeken/ puzzele oplossen??
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

ingrid
Berichten: 1729
Lid geworden op: 12-06-2011 10:16

Bericht door ingrid » 28-08-2011 15:46

een leuke tijdverdrijver of bezigblijver is een snoepenbal of rol, zo'n bal waar je snoepjes insteekt, en door hem te rollen of te verduwen met neus of pootjes vallen er koekjes uit.... hier doen ze dat heel graag en ze kunnen er lang mee bezig blijven en bewegen ook ondertussen :mrgreen:
Afbeelding

hummer
Berichten: 1732
Lid geworden op: 15-11-2010 18:56

Bericht door hummer » 28-08-2011 18:40

Ik ben het veelal eens met de tips hierboven, maar als het echt soms uren duurt zou ik er toch een gedragstherapeut bij halen. Het lijkt mij niet echt gezond als ze dit uren duurt. Een gedragstherapeut kan net een juiste tip geven. Als je lang wacht slijt het gedrag er steeds verder in.
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 28-08-2011 18:45

Wij hebben met FRodo ook een onrustige periode meegemaakt!
Dat was toen we hebben op minder voer hadden gezet, omdat hij vrij zwaar gebouwd is!
Op advies hebben we de hoeveelheid voer opgedreven en meneer had weer de buik vol en was tevreden en verzadigd! en dus ook rustig!
Dit is onze ervaring hiermee :wink:
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 28-08-2011 19:48

Hanne schreef:@Ati Er is volgens mij een groot verschil tussen een levendige pup en een onrustige pup...

en een hond die te weinig voer krijgt zal volgens mij eerder apatisch zijn, veel rusten omdat er geen energie over is voor iets anders...
een pup die levendig is, veel speelt, altijd klaar voor actie etc en dan nog eens energie heeft om te groeien en bij te komen, dan lijkt het me niet dat die echt ondervoed is...

en zwak zenuwgestel... Ik zie in bup een echt werkertje en ik ben ervan overtuigd dat ze die werklust wel zal doorgeven aan haar pups... dus dat zal een erfelijke basis hebben... maar dat hoeft dan zeker niet altijd negatief te zijn :)
Hanne, een onrustige hond is een hond die niet een 'voldaan' gevoel heeft. Je schrijft het zelf al "@Als hij heel moe is dan kan het zijn dat hij zelf een slaapplaatsje opzoekt, maar bij de minste actie dat er gebeurt staat hij er weer... ". Dat komt omdat hij niet voldaan is en zich kan gaan ontspannen. Ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen, maar zo is het wel.
En 'in de buik' ontevreden pup is nooit echt relaxt en kan de rust voor een slaapje niet vinden.
Het is mij een raadsel hoe je er bij komt dat een hond die te weinig voer krijgt apatisch zou zijn. Een pup die te weinig voer krijgt is juist overactief, raar maar waar. Zoals ik hierboven al beschrijf kan die pas de rust vinden als hij/zij 'voldaan' is.
Dit is wat de praktijk leert en staat in geen enkel boek, tenminste ik heb het er nog nooit in gevonden, haha.

Vraag Olga maar eens hoe zij over het voeren denkt, want van die staven KVV in allerlei merken heb ik geen lood verstand :lol: .
Ik houd het op flockenmix met pens en één maaltijd puppiekorrels per dag voor pups tot drie maand.
Een mens kan nu eenmaal niet overal verstand van hebben en ik voer op zicht. Bij pups is namelijk een periode dat ze idioot veel eten nodig zijn en daarna stabiliseert zich dat weer. Maar dat is ook in geen boek te vinden, dat heet 'ervaring' :wink:
Afbeelding

Apple
Berichten: 272
Lid geworden op: 29-04-2011 21:21

Bericht door Apple » 28-08-2011 20:28

Bedankt voor de vele reacties! Daar kan ik uiteraard wat mee!
Ik ga morgen ook een nylabone bestellen, en ook even kijken of ik wat denkwerk kan verzinnen voor haar.
Het is in ieder geval niet zo dat ze geen mogelijkheden heeft in huis om zich te vermaken, of dat ik dingen als een kong of botjes niet ken. Alleen zijn dat dus wel dingen die je niet de hele dag door kan geven.
Wat ik wel denk, is dat een herder, van nature natuurlijk klaar moet staan als er iets gaat gebeuren, en dat an sich vind ik dat ook geen gekke eigenschap bij een corgi. Alleen dus het oneindig zeuren, is wat minder. Ik heb gisteren besproken met mijn vriend dat we voor nu een 'no nonsens' beleid gaan voeren, wat betekend dat ze nu direct de andere kamer of bench in gaat, als ze zeurt. En dan echt zeer strikt, enkel op uitnodiging van ons, spelen. Het is even niet zo leuk, maar misschien dat dat voor haar wel duidelijkheid gaat scheppen, dat dit ongewenst gedrag is.
( overigens kan ze zich in de tuin soms prima vermaken met zichzelf, en ook binnen met een knuffel. Maar al gauw lijken de baasjes toch weer interessanter, en wil ze naar binnen, of is het speeltje alleen niet meer leuk, en moet er mee gegooid worden )

Probleem erbij trouwens is ook dat als ze zo vraagt om aandacht, ze dus ook soms gaat staartjagen, puur om die opwinding te ventileren. Op zo'n moment grijp ik altijd in. Ik heb een hond gekend waarbij de baasjes dat hebben laten gaan, en dat resulteerde dus in een hond met een kale staart, die het grootste gedeelte van de dag achter zijn eigen staart aan zat. Dat zou in mijn opinie een nachtmerrie zijn, dus daar blijf ik wel op letten.

Overigens, is ze nu ruim 9 maanden, een echte pup is ze dus niet meer.

Ze krijg nu overigens, om even het te weinig eten uit te sluiten, 300 a 400gram Lotgering per dag, evenveel als onze labrador reu van bijna 8. Lijkt mij ruim voldoende. En ze is dan ook precies goed op gewicht. Goed gespierd, ribben lichtjes voelbaar.
Afbeelding

Plaats reactie