artikel over giftig voetsel voor onze viervoetige vriendjes.

Info over "Wat te doen als er zich een noodgeval voordoet bij uw hond?" vindt hier een plaatsje.
Plaats reactie
Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

artikel over giftig voetsel voor onze viervoetige vriendjes.

Bericht door Lousanne » 08-03-2011 19:28

Giftig voedsel voor honden
Niet al het voedsel dat mensen graag eten, is ook geschikt voor honden. Sommige etenswaren zijn zelfs erg giftig voor onze geliefde huisdieren. De volgende producten dienen zoveel mogelijk vermeden te worden:

* Chocolade: bevat caffeine en ombromine , twee bestanddelen die door de hond zijn verteringsstelsel niet worden verteerd. Deze bestanddelen blijven door de hond zijn verteringsstelsel gaan in een eindeloze cirkel die de hond uiteindelijk vergiftigt. De verschillende types chocolades bevatten verschillende hoeveelheden van deze stoffen. Melkchocolade is het minst giftig, pure chocolade is zeer giftig (met mogelijk dodelijke afloop). Dit geldt ook voor cola, koffie en thee.


* Tafelresten die vermeden dienen te worden; eend, wildbraad, varken- en kalfsvlees zijn allen te vet voor het spijsverteringssysteem van de hond. Gekruid voedsel en hesp brengen een hondenmaag van streek. Gekookte kip-, kalkoen- of steakbeenderen zijn allen te broos en scherp.


* Rauwe vis; ?zalm vergiftigingsziekte? krijgen ze als ze rauwe met parasieten besmette vis eten uit beken of rivieren.


* Ajuinen : rauw, gekookt of gedroogd hebben een toxisch effect op hond en kat.


* Amandelen, abrikozen, avocado's , look, paddestoelen, nootmuskaat, perziken, rabarber, spinazie, en tomaten en de bladeren van deze.


* Alle alcohol houdende dranken


* Plastiekverpakkingen en aluminiumfolie. Honden eten dit soms op vanwege voedselresten die hieraan hangen. De verpakking en folie kan verstikking, of darm en maagverstoppingen veroorzaken, met interne bloedingen als gevolg.


* Noten : walnoten zijn giftig voor honden en moeten vermeden worden. In het bijzonder is er een schimmel die veelvoorkomend is bij walnoten (vooral bij natte dode walnoten) en die ernstige periodes van ziekte kunnen voortbrengen. Vele noten zijn niet goed voor honden in het algemeen, hun hoog fosfor gehalte word veronderstelt van nier- en blaasstenen te veroorzaken.


* Pinda's zijn vergif voor honden


* Aardappelen : aardappel vergiftiging komt zowel bij mens als hond voor. Rauwe aardappelen, zeker aardappelschillen, spruiten zijn zeer giftig voor de hond.
Opmerking ; gekookte of gepureerde aardappelen zijn goed voor de hond, zelfs vrij voedzaam en verteerbaar. Let wel op NIET gekruid!!


* Kalkoenhuid word veronderstelt om acute pancreatis bij honden te veroorzaken.


* Rauw varkensvlees ; geef het nooit, i.v.m de ziekte van Aujesky ( Pseudo Hondsdolheid )


* Melk ; werkt laxerend



Gevonden via deze link:

http://www.hondenpage.com/hondenforum/1 ... honden.php
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Marjolein
Berichten: 156
Lid geworden op: 24-11-2010 22:35

Bericht door Marjolein » 09-03-2011 14:42

Nou nog maar weer even over de chocolade, witte chocolade bevat ook theobromine en is dus in de juiste hoeveelheden ook dodelijk, net als melk. Het gevaar schuilt dus niet alleen in puur




mmmmmmmmmmmmh mjam ik krijg trek :P

Marjo
Berichten: 1817
Lid geworden op: 15-11-2010 21:56

Bericht door Marjo » 09-03-2011 19:55

Mis ik in de lijst nog de druiven, of kijk ik er overheen?

Hier lusten ze ook heel graag een tomaatje of een stukje sinaasappel.

Marjo en Co
Afbeelding

Anne-Marie
Berichten: 918
Lid geworden op: 16-11-2010 23:41

Bericht door Anne-Marie » 09-03-2011 21:46

Ik had het met mijn moeder over de lijst met giftig voedsel.
We haden het er over dat honden geen pinda's mogen. Maar hoe zit het dan met pindakaas? Dat stoppen ze wel in home made hondenrecepten of Kong recepten
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 10-03-2011 09:57

Pinda's zijn alleen gevaarlijk als een hond een pinda-allergie heeft (schijnt voor te komen, net als bij mensen).
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 10-03-2011 12:51

Suzan schreef:Pinda's zijn alleen gevaarlijk als een hond een pinda-allergie heeft (schijnt voor te komen, net als bij mensen).
Pfoe, gelukkig. Dan heeft Paulien geen pinda-alergie. Eén van Paulien haar bijnamen is namelijk Paultje - Pinda :wink: .
Snap je natuurlijk wel wie er gek op pinda's is. Trouwens al mijn honden vinden ze lekker en de enkele keer dat wij die dingen op tafel hebben te staan delen ze in de feestvreugde.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 10-03-2011 14:28

Volgens mij zijn pinda's toch alleen niet goed als ze gebrand zijn??
Pindakaas kon geen kwaad..

de lijsten zijn zoals ze op internet stonden, ze zullen nooit helemaal volledig zijn en er zullen altijd honden zijn die de uitzondering op de regel zijn :wink: :wink:
En die in eenrum....tja die eten volgens mij gewoon alles, en hebben een maag van beton :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 10-03-2011 16:36

Nou die Corgi's in Eenrum die leven er maar goed van :lol:

Ik heb geen idee of het gezond is hoor. Als je bedenkt dat honden vleeseters zijn zal het wel niet. Maar zelfs mijn huisarts geeft toe dat sommige dingen misschien niet gezond, maar wel lekker kunnen zijn ;-)

Gijs krijgt wel 's een kong met yoghurt of geitenmelk (ingevroren). Schijnen ze ook niet optimaal te verteren maar vindt 'ie heerlijk!
Afbeelding

Plaats reactie