Wat te doen als uw hond gestoken werd door een insect?

Info over "Wat te doen als er zich een noodgeval voordoet bij uw hond?" vindt hier een plaatsje.
Plaats reactie
elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Wat te doen als uw hond gestoken werd door een insect?

Bericht door elsje » 06-03-2011 17:32

Wat te doen bijvoorbeeld als je hond een prik krijgt van een bij of wesp?

Blijven ademen en zo vlug mogelijk een DA contacteren, misschien?
Maar misschien hebben jullie tips wat je beter eerst kan doen, behalve niet panikeren?

Kleine Arwen was deze voormiddag heerlijk met een donzig pluisje aanhet spelen toen ik ineens zag dat het een hommel was :?
Gelukkig heeft die haar niet geprikt, maar zo ben ik dus even aan het denken gegaan!

Weten jullie hier raad mee?
Wat moet je bijvoorbeeld doen als de snuit van je cardi begint te zwellen omdat jouw hond een prik heeft gekregen?
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 06-03-2011 17:49

Oei dat is schrikken!
Sky heeft ook al eens met een bij in zijn bekkie gelopen, ik hoorde al wat zoemen :cry: gelukkig ook niets gebeurd maar tjee wat schrikken.

dit vond ik op internet via deze link:www.overijssel.dierenbescherming.nl/download.php?25796 -

Bevanging door de warmte
Dit is typisch het gevolg van opsluiting in een kleine, slecht geventileerde ruimte tijdens warm weer. De hond vertoont uitputtingsverschijnselen
en zal sterk hijgen.
• U moet de lichaamstemperatuur onmiddellijk verlagen door douchen met koud water.
• Vervolgens afdekken met natte handdoeken of lakens
• Raadpleeg de dierenarts, ook als alles normaal lijkt.
Bloedingen
• Als de wond niet te groot is, zal een drukverband in het algemeen afdoende zijn.
• Stootsgewijs spuitend, helder rood bloed wijst op een slagaderlijke bloeding. Dit vereist onmiddellijk ingrijpen van de dierenarts.
Leg een drukverband aan om het bloeden te stoppen. Helpt dit onvoldoende breng dan een tourniquet aan (afknellen met behulp van
touw of verband). Bel op en breng de hond met spoed naar de dierenarts.
Botbreuken
• Het is belangrijk de hond rustig te houden. Probeer hem niet te laten bewegen om de aangerichte schade niet te vergroten.
• Bel de dierenarts. Indien u de hond moet vervoeren, handel dan conform de instructies over het dragen van honden bij verkeersongevallen.
Brandwonden
• Zo nodig kokende olie of vet verwijderen door deppen.
• Geen haren wegknippen of zalfjes gebruiken.
• Douche de wond met koud water.
• Zo mogelijk wond voorzichtig afdekken met een koud compresverband.
• Breng de hond zo snel mogelijk naar de dierenarts.
Elektrische schok
• Raak bij een stroomschok in huis (220 Volt) de hond niet aan, tenzij de stroom is uitgeschakeld. Eventueel isolerend materiaal
gebruiken (hout en rubber) om de hond van de stroombron af te schuiven.
• Schakel de stroom uit. Zo mogelijk in de meterkast en anders stekker uit stopcontact trekken.
• Is de hond bewusteloos, start dan de reanimatie.
• Raadpleeg uw dierenarts.
• Vervolgens andere verwondingen behandelen in volgorde van belangrijkheid: bloedingen, verbrandingen en botbreuken.
• Breng de hond naar de dierenarts.
Insectensteken
• Angel zo mogelijk uittrekken.
• Steekwond en omgeving schoonmaken en desinfecteren. Zo mogelijk de wond uitdrukken om gif te verwijderen.
• In geval van ernstige zwelling in mond of keel, of wanneer de hond een zieke indruk maakt, naar de dierenarts.
Kleine wondjes en schaafwonden
• Deze kunt u het beste schoonmaken met steriel water en verder met rust laten.
• Voorkom likken door de hond met een kap of een oud (kinder)T-shirt.
• Raadpleeg bij twijfel uw dierenarts.
Ongewenste dekking
Gemiddeld is een teefje met 6 maanden voor het eerst loops. Daarna minstens twee keer per jaar.
• Voorkom zwangerschap door sterilisatie of de (prik)pil. Overleg hierover met uw dierenarts.
• Is de hond ongewenst gedekt, neem dan binnen 24 uur contact op met de dierenarts.
Oogverwondingen
• Indien oogbol uit oogkas is geraakt, niet proberen de oogbol terug te duwen. Leg voorzichtig een koud en nat compresverband
op de oogbol, bel de dierenarts en ga er met spoed naartoe.
• Indien zich een vreemd voorwerp in het oog bevindt, probeer het er uit te spoelen. Leg voorzichtig een koud compresverband
op het oog, en ga naar de dierenarts toe.
• Indien het oog geïrriteerd is, het oog wassen met overvloedig lauw water. Voorkom dat de hond in zijn oog krabt.
Probeer voorzichtig de oorzaak van de irritatie te achterhalen. Raadpleeg de dierenarts.
Opgezwollen maag
• Als de buikwand van de hond in korte tijd sterk vergroot lijkt en de hond wil wel maar kan niet braken, kan dit duiden op
een maagdraaiing. Dit is een spoedgeval. Aarzel niet, bel op en breng de hond met spoed naar de dierenarts.
Slangenbeten
De enige gifslang in Nederland is de adder, maar ook op vakantie in het buitenland kan de hond gebeten worden door een slang.
Een slangenbeet ziet er uit als twee rode vlekjes met rode randjes. De wondjes zwellen snel. De hond wil er aan bijten of likken.
• Als de hond in de poot gebeten is een tourniquet (stevige band tussen hart en wond) aandraaien om te voorkomen dat het gif zich verspreidt.
• De wondjes uitdrukken en eventueel uitzuigen (opgezogen vocht wel uitspugen).
• Dierenarts bellen. De hond optillen en dragen naar dierenarts. Beweging kan verspreiding van het gif bespoedigen.
Teer onder de poten
• Knip zo goed mogelijk de haren weg en probeer de teer te verwijderen (eventueel oplossen met petroleum en daarna met shampoo wassen).
Ook tussen de tenen.
• Voorkom likken door de hond.
• Smeer de zoolkussens en tenen in met plantaardige olie of boter.
• Als de teer los komt de poten met flink veel schoon water en milde zeep wassen.
• Raadpleeg de dierenarts.
Toevallen/flauwte
Flauwte is een tijdelijk bewustzijnsverlies. Dit komt nogal eens voor bij bepaalde rassen met een korte snuit (boxer, pekinees).
• Tijdens een epileptische aanval kan het lichaam van de hond extreem bewegen. Raak de hond niet aan en voorkom dat hij
zichzelf verwondt. Denk aan open vuur, glazen meubels en deuren en vallen van de trap. Leg eventueel een deken over het dier.
• Vermijd geluidsinvloeden van buitenaf zoals TV, radio of schreeuwende kinderen.
• Raadpleeg uw dierenarts.
• Overtuig uzelf ervan dat de luchtweg vrij is.
• Leg zo mogelijk een koud compresverband op het voorhoofd.
Verdrinking
• Til de hond nadat hij uit het water is gehaald, indien mogelijk, op aan de achterpoten om het water uit de longen te laten lopen.
• Als de hond niet spontaan begint te ademen pas dan reanimatie toe.
• Bel de dierenarts.
• Wrijf de hond droog, houd hem warm en breng hem naar de dierenarts.
Verf in de vacht
• Verf verwijderen: eventueel de verf oplossen met een beetje terpentine en vervolgens wassen met shampoo.
• De haren met opgedroogde verf zo veel mogelijk wegknippen.
• Uw hond wassen in veel schoon water met milde zeep of shampoo.
• Bij erg veel verf uw dierenarts raadplegen.
Vergiftiging
Een vergiftigde hond wordt meestal zeer snel ziek.
• Stimuleer de hond niet tot braken.
• Is de oorzaak bekend, dan de gegevens van het gif noteren en bepalen wanneer en hoeveel de hond er van naar binnen heeft gekregen.
• Bel met spoed de dierenarts en vraag wat u moet doen.
Verstikken
• Indien een vreemd voorwerp (balletje, bot, knikker etc.) in de keel is blijven steken, verwijder deze dan. Zie vreemde voorwerpen
verwijderen uit de keel.
• Als dreigende verstikking veroorzaakt wordt door een wespen- of bijensteek, bel dan onmiddellijk de dierenarts en breng de hond
er naar toe.

Misschien een idee om een topic helemaal alleen te maken voor dit soort situaties.
Want dit soort dingen gebeuren nu eenmaal helaas.

gelukkig is alles goed met arwen
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 06-03-2011 19:27

Bedankt Sanne voor de uitgebreide info
Maar probeer dat eens allemaal te onthouden en als dje pech hebt en zoiets gebeurd in het weekend heb je hier niet zomaar 1 2 3 een dierenarts te pakken!

Maar we gaan er natuurlijk vanuit dat we deze waslijst niet nodig hebben!
Toch handig om te weten :wink: Merci!
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 06-03-2011 19:40

Sanne en Sky schreef: Misschien een idee om een topic helemaal alleen te maken voor dit soort situaties.
Want dit soort dingen gebeuren nu eenmaal helaas.
Zeer goed idee Sanne :wink: Thx
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 06-03-2011 21:00

Oef, nuttig ja, maar die losse oogbollen b.v. daar moet ik echt niet aan denken zeg....
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 06-03-2011 21:02

:lol: :lol: :lol: :lol:
Afbeelding

Chefke
Berichten: 1082
Lid geworden op: 16-11-2010 17:08

Bericht door Chefke » 07-03-2011 15:52

Als er iets akelig gebeurd!
Gewoon de mensen (kinder) regels aanhouden
* KALM blijven
* Let op de eigen veiligheid
* Raakt hond in Shock (apatische houdiing) en controleer adem/ hart

Dan ben je al een heel eind.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 07-03-2011 20:09

Ik kijk zelf altijd naar het oogwit/tandvlees.
Is dit papierwit dan kan dit wijzen op bloeding.
Adamhaling en hartslag controleer ik en eventueel de temp opnemen.
Maar voor de rest bel ik de dierenarts maar wij zijn hier gezegend met een dierenartsenkliniek die 24 per dag bereikbaar is.
er is altijd een arts beschrikbaar.
En die hier 6km vandaan is, waar ze alles kunnen, rotgen maken, opereren enz enz
Dus als ik het zelf niet weet en het is heel ernstig dan bel ik en rij als een speer naar nunspeet 8)

maar deze tips zijn echt handig vind ik.
Mijn vriendin met de shit-zu vond juist dat gedeelte over de oogbollen interresant knipoog2
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Marjolein
Berichten: 156
Lid geworden op: 24-11-2010 22:35

Bericht door Marjolein » 07-03-2011 23:34

Ik vind dat chocolade ook in dit rijtje thuis hoort. Dus heeft je hond chocolade gegeten zo vlug mogelijk contact opnemen met een dierenarts voor een prikje om te laten braken. Recent is een Cardigan op de praktijk waar ik werk overleden aan de gevolgen van het eten van een reep van 100 gram melkchocolade!

Zout wordt als braakmiddel aangeraden, maar heeft ook het risico van een vergiftiging, niet doen dus!

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 08-03-2011 10:05

Wat erg Marjolein! 100 gram melkchocolade is niet zo veel...

Voor insectenbeten heb ik ooit een soort kit gekocht met een handig pompje erin, dat kun je vaccum trekken op de beet om het gif eruit te halen.
Afbeelding

Plaats reactie