blue merle...

Hier komt alles over de rasbeschrijving van dit fantastische hondenras terecht.
Gast

blue merle...

Bericht door Gast » 08-12-2010 18:51

Kan iemand mij in jip en janneke taal (voor zo ver mogelijk) uitleggen waarom een brindle en een blue merle nooit verpaard mogen worden?

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 08-12-2010 19:07

Nou nooit............! Kijk in Jip en Janneke-taal............er komen Cardigans uit, geen jonge katten :wink: , maar de blue merles zijn niet helder, niet sprankelend zilverkleurig. Ze zijn "smoezelig" van kleur en dat wordt met het klimmen van de jaren gewoon 'goor'.

Ook is het niet goed voor de kleur brindle.
In Australië is het wel gebeurt, met zin of niet met zin laten we maar in het midden, maar tot op de dag van vandaag zijn de brindles niet mooi brindle van kleur maar lijken ze meer bruin.

Nou, meer Jip en Janneke-taal kan ik er niet van maken. Sommige zaken zijn 'not done' en in de meeste landen is dit er zo eentje.

Maarre, proef ik hier iets van een toekomst voor Hester?
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 08-12-2010 19:09

sEm_oops2 ikke nie spreek nie jip en janneke taal en ikke nie kaas gegeten van theorie die :wink:
ander antwoorden die wel zal hihi santa1
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 08-12-2010 19:15

Nee nee absoluut niet voor plannen met Hester.
Maar het valt mij al even op, bij mijn zoektocht naar blue merle... Ik vind heel 'technische' uitleg, maar van die erfelijkheidsleer heb ik geen kaas gegeten.

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 08-12-2010 19:27

Misschien een domme vraag... maar waar mag je een bleu merle dan wel mee feestvieren??? sunny
Ik weet dat bleu merle x bleu merle ook niet mag omdat er dan eventueel witte pupsje uit kunnen komen??
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Elly
Berichten: 476
Lid geworden op: 23-11-2010 16:29

Bericht door Elly » 08-12-2010 19:30

Ook is het gevaar bij paring met brindle en sable, dat je later de merlekleur niet weerziet en twee brindle of sablemerles gepaard worden, met mogelijke nadelige gevolgen voor de pups.
Blue merle kun je paren aan een driekleur. De merlefactor heeft de grootste invloed op het zwarte pigment en veroorzaakt het dan zo karakteristieke patroon.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 08-12-2010 19:47

Elly schreef:Ook is het gevaar bij paring met brindle en sable, dat je later de merlekleur niet weerziet en twee brindle of sablemerles gepaard worden, met mogelijke nadelige gevolgen voor de pups.
Blue merle kun je paren aan een driekleur. De merlefactor heeft de grootste invloed op het zwarte pigment en veroorzaakt het dan zo karakteristieke patroon.
dus een merle x sable mag niet
een merle x brindle mag niet
Wat zouden de pups voor nadelige gevolgen kunnen krijgen elly?
een merle x tricor mag wel
En eigenlijk mag dus alleen een merle met een tricolor... maar geen brindle pointed tricolor??
Begrijp ik dit goed?
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 08-12-2010 19:47

Elly schreef:Ook is het gevaar bij paring met brindle en sable, dat je later de merlekleur niet weerziet en twee brindle of sablemerles gepaard worden, met mogelijke nadelige gevolgen voor de pups.
Blue merle kun je paren aan een driekleur. De merlefactor heeft de grootste invloed op het zwarte pigment en veroorzaakt het dan zo karakteristieke patroon.
???? Elly, wat heeft paring van brindle en sable te maken met merle???
Was vroeger blond maar dit...............snap ik niet.
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 08-12-2010 19:48

Ja Sanne, ook een brindle pointed tricolour is een driekleur. Alleen deze twee kleuren zijn toegestaan.
Afbeelding

Elly
Berichten: 476
Lid geworden op: 23-11-2010 16:29

Bericht door Elly » 08-12-2010 19:56

courtly schreef:
Elly schreef:Ook is het gevaar bij paring met brindle en sable, dat je later de merlekleur niet weerziet en twee brindle of sablemerles gepaard worden, met mogelijke nadelige gevolgen voor de pups.
Blue merle kun je paren aan een driekleur. De merlefactor heeft de grootste invloed op het zwarte pigment en veroorzaakt het dan zo karakteristieke patroon.
???? Elly, wat heeft paring van brindle en sable te maken met merle???
Was vroeger blond maar dit...............snap ik niet.
Oei, bij brindle ben ik het woordje merle vergeten. Moet dus zijn:
Ook is het gevaar bij paring van merles met brindle en sable, dat je later de merlekleur niet weerziet en twee brindlemerles of sablemerles gepaard worden, met mogelijke nadelige gevolgen voor de pups. Je kunt de dubbelmerles krijgen. (MM)
Mogelijke gevolgen zijn dat de ontwikkeling van het gehoor en oog niet volledig gebeurt en daar defecten op kunnen treden. het hoeft niet, maar de kans is veel groter dan bij niet dubbel merles.
Afbeelding

Plaats reactie