verslagje zandvoort (met nieuwe foto's)

Hier komen fotos, filmpjes ... van onze trouwe vrienden (al dan niet met baasje) terecht.
elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 30-11-2010 13:43

applaus prachtig
en mochten jullie geen dikke jassen aan hebben, zou je kunnen denken dat het een mooie zomerdag was wonderful
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 30-11-2010 20:17

Misschien een onnozele vraag maar wat is de meerwaarde van een tuigje ten opzichte van een halsband?
En dan ook nog de flexiband/lijn, wat is daar de meerwaarde van ten opzichte van een gewone riem?

Wat ik rondom mij zie van honden die aan een tuigje lopen is dat ze enorm trekken. Ook honden die wel een riem dragen maar daaraan een flexiband/lijn. Die trekken alsof ze de kar vooruit moeten brengen.

Ik heb nog nooit een pup in een tuigje gehad. Altijd gewoon een halsbandje om als we gaan lopen. Ook de flexilijn heb ik nooit voor een pup gebruikt (ik heb ééntje gekregen en die ligt te liggen, hihi) en mijn honden trekken niet. Al niet vanaf het begin. Dat wil ik niet hebben en ik bepaal dat, de hond niet.
Inmiddels heb ik voor diverse mensen hun hond weer moeten corrigeren omdat zij met tuighond door de straten gesleurd werden.
Na mijn opfriscursus van ongeveer 15 minuten loopt de hond aan de riem en trekt niet meer.

Wat is het nut van een trekhond/trekcardigan om het zo te zeggen?
Wat zie ik niet dat anderen wel zien in tuigjes en flexilijnen?
Afbeelding

Roosje
Berichten: 2928
Lid geworden op: 15-11-2010 21:43

Bericht door Roosje » 30-11-2010 21:22

Hoh, ik heb ook al tuigjes gehad. In't trekken vond ik dat tuigjes iets minder belastend zijn voor ons (het trekken is iets minder en dan zeg ik echt 'iets' minder, zo veel verschil maakt het toch niet uit). Maar voor de hondjes was dat blijkbaar geen plezant iets : als we het tuigje uithaalden om te gaan wandelen, dan zagen we er zo 2 denken : bah, niet leuk. Halen we nu gewoon hun riempje boven dan is't : joepie , wandeltijd. Naar de mening van Desh en Buffa : liever halsband en riem, dan tuigje en riem.
We zijn dan ook weer overgeschakeld op halsband en riem en eigenlijk is het trekken veel verminderd. Het gebeurt nog zelden. En doet één van de 2 het toch dan slaan we de handvaten van de riemen eens tegen elkaar en dan weten ze : oei remmen, we gaan te vlug.
Desh en Buffa : thanks for bringing such joy in our life

Milou
Berichten: 456
Lid geworden op: 16-11-2010 18:28

Bericht door Milou » 30-11-2010 21:26

goeie vraag ati! ben ik ook benieuwd naar :D

ik heb wellis gehoord dat een tuig beter is voor rug of nek...

flexi lijn vind ik zelf maar onhandig.. die touwtjes gaan altijd in de knoop of breken snel.. en idd die honden trekken soms als een gek op die manier!

vorig jaar bij een vriend ook ene hond. een soort maltezer achtig "ding" ik kom binnen, hond vliegt me gelijk om me been, zit een beetje tegen me aan te rije.. k was daar niet van gedient. maar dat baasje maar lachen haha.. k zeg sorry hoor maar dat is echt nie normaal elke 5 minuten ging hij al t bezoek af..
maar iig ik dwaal af.. die hond liep ook aan een flexi en trok ook als een gek! k leek wel een slee :roll: :lol:
Afbeelding

Au3
Berichten: 1737
Lid geworden op: 16-11-2010 13:38

Bericht door Au3 » 30-11-2010 21:42

Dan even terugkomend op THE DOG WHISPERER, die had er afgelopen zondag een vergelijkende opmerking over. De oorsprong van de tuigje voor de hele simpele reden van het trekken, voortrekken van iets en om de hond STERKER te maken.
tja, dan zeg ik niets meer :idea:
Ik Heb ze allebei aan de halsband, ze trekken wel op andere honden af, maar met mijn tussenkomst weten ze MEESTAl ( t blijven corgi's) hun plaats wel.
een flexlijn is mee gekomen met noa en dat vind ik wel eens handig. Noa wil af en toe wel eens in de stress raken. ipv dan naar mij te komen lijkt hij ergens angst voor te hebben en peert er met zijn staart tussen de benen gauw naar huis en gaat voor de voordeur zitten wachten.
Nu neem ik noa aan de flex lij wandelen en pippa gewoon los. Als er niemand in de buurt is en het is rustig in de straat mag noa ook gewoon los lopen. Het tussenuitperen is al heel veel minder maar hij zou het net eens proberen als er een auto komt aangereden...
:shock:
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 01-12-2010 07:46

Sky loopt normaal gesproken ook gewoon met halsband hoor en ik moet bekennen dat hij dan inderdaad een stuk minder trekt. :oops:
Maar omdat we sky in de bolderkar naar het strand vervoerd hebben, (we zaten wel een heel erg groot stuk van het strand af) hebben we hem zijn tuig omgedaan. Net als in de auto zou ik ook geen halsband omdoen als je gebruikt maakt van een gordel. :D
Wij hebben in eerste instantie een tuig genomen zodat zijn nek en rug minder belast zouden worden, mocht hij ergens naar toe schieten en dus aan de lijn gaan hangen.
Maar de halsband gebruiken we nu al een hele poos en dat bevalt prima.
Een flexlijn gebruiken we wel maar in het bos waar ik hem (nog) niet los kan laten. voor de rest een gewone leren lijn.
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 01-12-2010 08:13

Wij gebruiken het tuigje uitsluitend in de auto. Omdat we geen bench in de auto willen en met dat tuigje kan hij gezellig op de achterbank.

Maar veel mensen die ik tegenkom beginnen over een wandeltuigje hoor! Omdat het minder belastend is voor zijn nek/rug. Goedbedoeld waarschijnlijk maar wel irritant. Alle dierenwinkels hier promoten tuigjes. Sommige verkopen niet eens meer gewone halsbanden. Ik loop dus wekelijks uit te leggen dat je ze indien nodig moet kunnen corrigeren met de riem, en dan kijken ze je aan alsof je je hond mishandelt.
Afbeelding

Plaats reactie