Reu castreren? Teef steriliseren? of geen van beiden?

Wil je weten hoe anderen over iets denken, maak dan hier je poll aan.
Corgi Flower
Berichten: 300
Lid geworden op: 17-11-2010 22:50

Bericht door Corgi Flower » 03-06-2011 22:58

Hanne schreef: Cubby is gecastreerd geweest, maar nooit gecastreerd naar huis kunnen komen :cry:
Goh Hanne , dat moet vreselijk zijn .... ik moet er niet aandenken :cry:
Afbeelding

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 03-06-2011 23:46

Er zijn veel onderzoeken gedaan de laatste jaren, er is een hype uit amerika overgekomen om voor de eerste loopsheid te steriliseren. Er zitten nogal wat consequenties aan, de groeischijven moeten sluiten door de invloed van hormonen, die komen niet dus de groeischijven sluiten niet goed waardoor de hond langer blijft groeien.
Er is geconstateert dat er een veel grotere kans is op bottumoren bij vroege castratie en inderdaad ook gedragsproblemen. Er waren nog veel meer dingen, hieronder een aantal links:

http://www.vetcontact.com/en/art.php?a=29&t

http://www.vet4petz.com/articles/urinar ... inence.htm

http://www.thepetwhisperer.com/archive/ ... _2003.html

http://www.labbies.com/neuter.htm

http://www.littleriverlabs.com/neuter.htm

http://www.showdogsupersite.com/kenlclu ... neutr.html

http://www.auntjeni.com/incont.htm
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 03-06-2011 23:55

Tja, wij hebben natuurlijk alleen maar een 'reu alleen', maar die hoeft niet gecastreerd. Heb me laten vertellen dat de meeste problemen met reuen eerder gedragsgerelateerd zijn dan hormonaal, en dat als het al hormonaal is, castratie inderdaad niet altijd helpt.

Als ik een teef zou hebben, zou ik die misschien wel laten castreren.
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 04-06-2011 10:24

Corgi Flower schreef:
Hanne schreef: Cubby is gecastreerd geweest, maar nooit gecastreerd naar huis kunnen komen :cry:
Goh Hanne , dat moet vreselijk zijn .... ik moet er niet aandenken :cry:
Voor alle duidelijkheid, het is niet zijn castratie die mislopen is...
Hij werd geopereerd wegens een darmimpactie door prostaathyperplasie...
om die prostaatvergroting ongedaan te maken moest hij dus gecastreerd worden (hij was al chemisch gecastreerd, maar met dat hij dan toch "open" lag, hebben ze hem maar meteen mee gecastreerd :wink: )
Jammer genoeg is hij overleden tgv de complicaties van zijn darmimpactie :cry:
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 04-06-2011 14:20

Ingrijpen kan voordelig zijn voor een hond, maar dat hangt af van het 'probleem'.

Honden die hoog op hun hormoontjes leven relaxen na de castratie/sterilisatie omdat hun hormoonspiegel veranderd. Dus is het een voordeel voor de hond.
Is de hond gewoon een 'alpha' dan blijft dat ook zo na castratie/sterilisatie. En is de hond slecht opgevoed, tja dan ligt het aan het baasje en veranderd er ook iets na een ingreep.

Problemen die 'kunnen' optreden zijn incontinentie en vachtverandering.
De incontinentie is natuurlijk rampzalig, zowel voor hond als baas. Gelukkig komt dit vaker voor bij grote rassen en dan vooral als ze erg jong gesteriliseerd (teef) worden. Bij castratie (reu) weet ik het niet.
Bij honden kan wel degelijk vachtverandering optreden. Dan wordt de vacht dichter en soms wat langer. Ook hebben veel van deze honden moeite met een vlotte verharing.
Wat mij in de loop van de jaren bij mijn eigen honden is opgevallen met de vachten is dat als ze voorzien zijn van het fluff-gen (kittie en annabel) wel langer en dichtere vachten kregen terwijl de honden die geen fluff-gen bij zich dragen (vera, paulien, aileen) totaal geen veranderingen hadden. Nog steeds twee keer per jaar vlot verharen, niet langer worden en ook niet dichter. Volgens mij heeft het fluff-gen wel degelijk invloed na een sterilisatie, vandaar dat er geen eensluidend antwoord is voor de haarlengte.
Een ander punt is gewichtstoename. Ook hierbij geldt dat niet iedere hond dik hoeft te worden. Natuurlijk is dit een kwestie van de voeding, maar ook hier geldt dat de 'aanleg' aanwezig moet zijn. In principe kun je er vanuit gaan dat er na castratie/sterilisatie 30% minder voeding gegeven moet worden.
Ik praat alleen over m'n eigen honden en dan zie ik grote verschillen in de voeding die ze aankunnen na sterilisatie. Lees en huiver...Vera: staat haar levenlang al op dieet, is nu gesteriliseerd en krijgt alleen flockenmix met een paar eetlepels pens. Als je haar ziet denk je dat ze zo de pan in kan, hihi. Paulien (en voorheen haar vader Elmo): eten hetzelfde als voorheen en worden geen gram dikker. Zou ik haar minder eten geven dan valt ze flauw. Dit betekent dus dat de verbranding van Paulien veel hoger is dan van Vera.
Als ik nu het zusje van Britt neem, die is rond de anderhalf jaar gesteriliseerd en daarna reuze uitgedijd. Ik heb haar toen op dieetvoer gezet en terug op meradog met pens. Na vier maanden zag ik haar weer en was ze flink afgevallen. Ook deze hond heeft het 'spekkie-gen', hihi, van moeders.

Dit zijn allemaal zaken die 'kunnen' maar niet 'hoeven'. Doe je voordeel er mee en neem dan een beslissing over wat je wel of niet gaat doen.
Gratis tip: wacht eerst eens af hoe de eerste loopsheid gaat bevallen dan weet je waar je het over hebt, hihi.
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 04-06-2011 16:13

Wij wachten inderdaad af hoor! :lol: geen paniek :wink:
er wordt niks geknipt of gesneden!

Was en ben alleen benieuwd hoe anderen hierover dachten :wink:
Wij nemen jouw gratis tip dus zeker ter harte
Afbeelding

Au3
Berichten: 1737
Lid geworden op: 16-11-2010 13:38

Bericht door Au3 » 04-06-2011 22:22

Bij ons is Pippa gesterilliseerd voor de 1e loopsheid. Tja ik wilde geen rompslomp met ruen als pippa loops was, gemakzucht ?
De komst van Noa, intacte reu was geen enkel probleem.
Pippa is een zeer stabiele hond, veel stabieler dan Noa, die heeft toch zijn onzekerheden. Het behoeft geen uitleg dat pippa de baas is.
Verandering aan Pippa is duidelijk een ander vachtstruktuur, veel krulleriger met dikke ondervacht die neiging heeft tot vervilting, als ik niet oplet ( zeker bij dijen en broek). noa heeft een totaalandere vacht, veel gladder minder haarverlies (uitgezonderd de rui).
Na wat nifo van Ati ben ik ervan overtuigd dat ook pippa wrs drager is van flufgen, wat de vachtsverandering zou verklaren.
De lijn is idd lastig in toom te houden, ze krijgen hier 's morgens wat brokjes ( als ze ze opeten ,want ze zijn geen ochtendhonden) een schijfje droogworst en avondeten ( Meradog/duck). soms een koekje, maar heel weinig, wel af en toe iets wat van tafel over is, aardappel of wat vlees of groente.
Pippa zou wel een kilootje of 2 mogen afvallen, maar het blijft een lastig iets, ik kan haar toch moeilijk plots nog maar een halve bak voor voor zetten ??
Nootje zou ik graag iets dikker willen hebben ,DA vind het perfect, maar ik zou minder rib willen zien, echter aankomen is er niet bij voor Noa.
volgens DA omdat hij een intacte reu is ??
Succes met jullie evt keuze..
Afbeelding

ine
Berichten: 456
Lid geworden op: 16-11-2010 16:39

Bericht door ine » 05-06-2011 07:08

Donna was gesteriliseerd na haar eerste loopsheid (Bewust na de eerste loopsheid!)

Zij had hormoon-problemen , die waren daarna niet meer aan de orde.
En met een reu erbij vond ik het ook praktisch.
Ook melkklier-tumor proberen uit te sluiten.
Geen vachtverandering gehad, wel met het gewicht, en met een ander
eetpatroon is dat ook onder controle te houden.


Hannah is gesteriliseerd na haar eerste loopsheid.
Vachtverandering is moeilijk te zeggen, omdat ze een fluff is en ik daar
geen ervaring mee heb.
Het is wat krullerig achterste gedeelte rug en ze heeft een flinke broek
aan zullen we maar zeggen.... :lol:
Het gewicht heeft eventjes een rol gespeeld, maar aangezien Hannah
geen geweldige eetster is, houdt ze zichzelf op gewicht.... :wink:

Ikzelf heb geen negatieve ervaring met het steriliseren van je hond.
Verder sluit ik mij aan bij Ati.
1 corgi is leuk,2 corgi`s nog leuker,
Blue Merls waanzinnig leuk!
Afbeelding

Milou
Berichten: 456
Lid geworden op: 16-11-2010 18:28

Bericht door Milou » 05-06-2011 11:45

hm ik weet niet wat ik zou doen als ik een reu en een teef had! nou ben ik persoonlijk ook niet zo'n teven mens dus dat scheelt misschien.

we hebben hier een keer een sheltie teef gehad en 2 jackrussel reuen nou das geen aanrader! die reuen liete elkaar niet meer los. en volgnes mij was toen wel die teef geholpen.. :evil:

maargoed, wij laten hier ook alles liever intact.. cick heeft nog maar de helft van t zaakie omdat er 1 een tumor was, dus bij hem merken we geen verschil!
als je adres heb waar bijv arwen heen zou kunnen , of frodo natuurlijk zie ik niet echt een probleem.

zit me net nog af te vragen in hoevere koda zou veranderen als we m zouden castereren, zou ik dan wel een hond erbij kunnen? denk t niet toch de aard vant beesie dat blijft.
Afbeelding

Marjolein
Berichten: 156
Lid geworden op: 24-11-2010 22:35

Bericht door Marjolein » 05-06-2011 15:12

Ik denk dat als ik een loops teefje in huis had rondlopen ik Nelson uit logeren zou sturen. Verder zou ik het denk ik aankijken hoe het gaat. Als het teefje iedere keer in een gierende hormonale schijndracht schiet bijvoorbeeld zou ik castratie wel overwegen. Ik zou in iedergeval niet te jong castreren. Ik ken een teef die voor haar eerste loopsheid werd geopereerd en sindsdien urine lekt. Dat is toch wel sneu

Plaats reactie