Reu castreren? Teef steriliseren? of geen van beiden?

Wil je weten hoe anderen over iets denken, maak dan hier je poll aan.
elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Reu castreren? Teef steriliseren? of geen van beiden?

Bericht door elsje » 03-06-2011 20:01

Nu we Frodo en Arwen hebben, denken we vaak aan wat te doen?
Frodo castreren of Arwen steriliseren?
Of niks van dit alles? en ze uit elkaar houden tijdens de loopsheid.

Moeilijk vinden wij dat! Ook omdat ik van het principe ben om niet zelf in te grijpen in moeder natuur als dat niet nodig blijk!
Er bestaan theorieên genoeg over wanneer je het best castreert en steriliseert, maar ik zou graag horen wat jullie zouden doen? Wat jullie gevoel hierbij is?
Afbeelding

Max&Willem
Berichten: 931
Lid geworden op: 30-05-2011 21:28

Bericht door Max&Willem » 03-06-2011 20:21

Ik heb geen idee hoe lastig het is om een reu en teef in huis te hebben tijdens de loopsheid, dus ik heb makkelijk praten. Maar ik ben ook wel van het principe niet ingrijpen tenzij er een medische (of gedrags-)noodzaak is.
Afbeelding

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 03-06-2011 20:55

Het zou mijn voorkeur hebben om ze te scheiden tijdens de loopsheid. Er komen steeds meer problemen aan de orde na het steriliseren/castreren.
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 03-06-2011 21:35

Hanna, welke problemen zoal?? Ik heb er geen idee van, vandaarr ook mijn poll natuurlijk :wink:
Afbeelding

Roosje
Berichten: 2928
Lid geworden op: 15-11-2010 21:43

Bericht door Roosje » 03-06-2011 21:53

Goh, hier is ons Buffa gestereliseerd. Ik zag dat helemaal niet zitten : hondjes uit elkaar houden, uit logeren sturen, ..... en als ge dan net ene reis gepland hebt, pffffffffffffffffft, moet ge al die reutjes maar op afstand kunnen houden en je eigen teefje binnen houden.
Waarom Buffa en niet Desh? Geen flauw idee. Onze dierenarts vond dat Buffa best kon gestereliseerd worden voor de eerste loopsheid. Achteraf nog geen seconde spijt van gehad.
Wat me wel gezegd werd is dat de haarstructuur van Buffa kon veranderen (wat ikzelf nog niet gemarkt heb) en dat ze iets groter zou worden. Bleek dat maximum 2 cm hoger te zijn. Met zo'n korte pootjes vallen die 2 cm absoluut niet op. :)
Het enige is wel : we moeten Buffa haar gewicht onder controle houden. Ze krijgt al minder dan Desh en dan nog ...........
Desh en Buffa : thanks for bringing such joy in our life

Corgi Flower
Berichten: 300
Lid geworden op: 17-11-2010 22:50

Bericht door Corgi Flower » 03-06-2011 22:02

Hoi Roosje , idd dierenartsen raden aan om reeds op 6 maand te steriliseren bij teefjes omdat er dan 0% kans bestaat op melkkliertumoren , gedragstherapeutenhebben hier dan weer een ander idee over omdat het karakter nog gevormd moet worden en raden dan weer aan om pas op een leeftijd van 3 jaar te steriliseren .
De vacht van een corgi veranderd niet door sterilisatie of castratie dit is wel bij cockers , cavaliers , .... het geval .

Goh ik laat niets meer castreren of steriliseren zolang er medisch geen problemen zijn . Vroeger liet ik mijn teefjes wel steriliseren , nu ben ik van dat idee afgestapt .

Ieder zijn situatie is anders en alles heeft zijn voor- en nadelen denk ik ook .
Afbeelding

Roosje
Berichten: 2928
Lid geworden op: 15-11-2010 21:43

Bericht door Roosje » 03-06-2011 22:09

Corgi Flower schreef:Ieder zijn situatie is anders en alles heeft zijn voor- en nadelen denk ik ook .
Dat vind ik ook. Het is niet gemakkelijk voor een ander te beslissen, je moet je eigen situatie bekijken en wat/hoever je zelf wil.
Bedankt voor de uitleg van sterelistaie voor eerste loopsheid of daarna : dat heeft hier destijds heel wat opzoekwerk en discussie-werk te weeg gebracht. :? Uiteindelijk (voor ons) voor de gemakkelijkste oplossing gegaan : sterelisatie voor eerste loopsheid. en gelukkig hebben we een Buffa met een prachtkarakter (t is nu eenmaal nen cardi hé :wink: )
Desh en Buffa : thanks for bringing such joy in our life

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 03-06-2011 22:14

Jullie hoeven voor ons niet te beslissen hoor :wink:

Wil gewoon graag eens weten hoe een ander hierover denkt.
Afbeelding

Corgi Flower
Berichten: 300
Lid geworden op: 17-11-2010 22:50

Bericht door Corgi Flower » 03-06-2011 22:19

Roosje schreef:
Corgi Flower schreef:Ieder zijn situatie is anders en alles heeft zijn voor- en nadelen denk ik ook .
Dat vind ik ook. Het is niet gemakkelijk voor een ander te beslissen, je moet je eigen situatie bekijken en wat/hoever je zelf wil.
Bedankt voor de uitleg van sterelistaie voor eerste loopsheid of daarna : dat heeft hier destijds heel wat opzoekwerk en discussie-werk te weeg gebracht. :? Uiteindelijk (voor ons) voor de gemakkelijkste oplossing gegaan : sterelisatie voor eerste loopsheid. en gelukkig hebben we een Buffa met een prachtkarakter (t is nu eenmaal nen cardi hé :wink: )
De gedragstherapeuten hebben hier gelijk in dat het karakter nog gevormd moet worden maar volgens mij kan dit geen problemen opleveren wanneer je dit doet met een hond die een stabiel karakter heeft .
Soms worden reuen gecastreerd om hen minder dominant te maken en cetera maar deze visie is niet altijd juist . Sommige teven worden net dominanter na sterilisatie ....sommige reuen worden rustiger in het bijzijn van teven maar blijven een dominant karakter vertonen .
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 03-06-2011 22:54

ikzelf ben voorstander voor min 1 loopsheid af te wachten

hier blijven ze intact of het moet zijn dat het medisch noodzakelijk is...
Cubby is gecastreerd geweest, maar nooit gecastreerd naar huis kunnen komen :cry:
Bo is nog steeds intact en zal dat ook blijven als ie geen problemen krijgt
Xhita is meteen gesteriliseerd toen ze het opvangcentrum binnen kwam, ze zat bij de reuen toen ze haar gingen ophalen... :?
Afbeelding

Plaats reactie