Reu castreren? Teef steriliseren? of geen van beiden?

Wil je weten hoe anderen over iets denken, maak dan hier je poll aan.
Roosje
Berichten: 2928
Lid geworden op: 15-11-2010 21:43

Bericht door Roosje » 05-06-2011 16:17

:wink:
Desh en Buffa : thanks for bringing such joy in our life

karen
Berichten: 345
Lid geworden op: 18-11-2010 11:04

Bericht door karen » 06-06-2011 17:50

Mijn voorkeur gaat uit naar sterilisatie van de teef, na de eerste loopsheid. Ik wil de dames wel de kans geven om qua lichaam en geeft uit te groeien en volwassen te worden. Ongeveer 3 maanden na de eerste loopsheid gaan ze "onder het mes".
Waarom? Verminderd risico op melkkliertumoren en baarmoederontsteking! Je wil niet weten wat een miserie dat kan geven en hoeveel oude en zieke teven een lastigere en zwaardere operatie moeten ondergaan... Bovendien vind ik het gewoon gemakkelijker...

Ja, je moet meer op de lijn letten maar dat is iets wat je zelf in de hand hebt... Onze Hippie was zwaarlijvig toen ik haar baasje leerde kennen, ze is meteen op dieet gevlogen en ook vrij snel gesteriliseerd. Nu heeft ze een lijntje om u tegen te zeggen en dat blijft ook netjes zo...

Het enige waar ik bij mijn flats over twijfel is de verandering van vacht... maar goed, voorlopig weegt dat niet op tegen de voordelen...

Fien is meteen na de eerste loopsheid gesteriliseerd en daar ben k heel blij om, haar vacht is wel iets wolliger geworden maar dat stoort niet.
Hippie is ook na de eerste loopsheid gesteriliseerd. Haar vacht is net mooier geworden maar misschien heeft dat te maken met het vermageren.
Engie is intact omdat ze al 5 was toen ik haar leven binnen wandelde en het dan geen nut meer heeft om risico's te verminderen. Misschien dat we het nu wel nog doen ivm Rafke, dat zien we nog...
Tess zal na haar eerste loopsheid gesteriliseerd worden.

Wat reuen betreft doe ik het enkel indien nodig...
Wo was gecastreerd toen hij een teelbaltumor had; Sam na de ontdekking van een prostaatcyste.
Rafke zal wel nooit gecastreerd worden met zijn hartafwijking...

Apple
Berichten: 272
Lid geworden op: 29-04-2011 21:21

Bericht door Apple » 27-10-2011 23:00

Zolang een hond er geen last van heeft, word er hier niet gauw geopereerd.
Onnodig, en daarnaast beïnvloed het vaak het gedrag, en vooral de vachtstructuur en omvang van de hond. Ben is een reu van 8, is altijd intact geweest, ook met onze teef destijds. Die heeft alleen helaas op haar 11de een ontsteking gekregen in de baarmoeder, dus toen moest deze er wel uit.
En zolang Apple geen overdreven last heeft van hormonen/schijnzwangerschappen blijft ze ook gewoon intact.
Afbeelding

Nicole
Berichten: 146
Lid geworden op: 25-08-2012 13:10

Bericht door Nicole » 25-08-2012 13:58

In principe zeg ik geen van beide, tenzij medisch noodzakelijk. Dat was bij Tjinta dus het geval, na iedere loopsheid werd de schijnzwangerschap erger, ze was er echt ziek van, dus toen ze 2 was hebben we haar laten "helpen". Kan me wel voorstellen dat als je een reu en teef samen hebt het niet zo handig is om ze allebei intact te laten.....mja dat ligt ook weer aan de situatie natuurlijk (of je ze apart kan houden en hoe ze reageren natuurlijk)
Groetjes Nicole en een lebber van Tjinta en Polleke

Plaats reactie