Fietsen?

Lekker kletsen over van alles en nog wat. Het hoeft niet hond gerelateerd te zijn.
Ester
Berichten: 73
Lid geworden op: 16-12-2011 22:03

Fietsen?

Bericht door Ester » 17-01-2012 10:23

Hallo allemaal,

Ik kom af en toe wel verhalen tegen dat je met een cardigan gewoon kunt fietsen. Nou vind ik dat lastig me daar iets bij voor te stellen sCo_hmmthink aangezien ik altijd alleen grote honden naast de fiets had. Is dat inderdaad zo? En zo ja (ik weet het pas na een jaar opbouwen) hoe hard fietsen jullie dan en heb je ze gewoon aan de riem ernaast lopen of alleen los mee?? Schiet mij maar lek want ik zit hier te grijns=zen als ik het voor me zie, zou het geweldig vinden wooohooo

Groetjes Ester

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 17-01-2012 13:25

Haha, ik kan me voorstellen dat je er je bedenkingen over hebt. Maar het is niet anders dan met 'langpoothonden' hoor.
Ik fiets al jaren met mijn honden. Op allerlei manieren. Meestal lopen zij los en fiets ik er achter aan, dat kan hier omdat wij een fietspad voor de deur hebben. Dat is met honden een echte luxe hoor.
Maar ik ga ook wel met hen door het dorp en dan zijn ze aangelijnd en lopen ze gewoon naast de fiets. Ik kan zelfs met vier tegelijk fietsen.
Met vier is niet lekker, maar voor kleine stukjes is dat te doen.
Normaal heb ik dan twee of drie aangelijnd naast de fiets. Ik fiets in een tempo dat alle honden in draf lopen. Zodra er eentje galoppeerd dan ga ik te snel en neem terug tot draf. Echt, het is helemaal niet moeilijk.
Als je een fiets met versnellingen hebt is het nog makkelijker (daar kom ik na 20 jaar ook achter, hihi) gewoon lage versnelling en dan de hond in draf met een slappe lijn. Ik maak er geen trekhonden van.
Met jonge honden begin ik zodra ze met de groep mee mogen/kunnen wandelen. Ik begin altijd los. Stukje fietsen, dus hoger tempo, stukje lopen, dus lager tempo. Na een maandje is de conditie bijgewerkt en fiets ik langer dan dat ik loop. En op een dag doe ik er een riem aan, gewoon zonder moeilijk te doen en ga ik met de jongste hond alleen fietsen aan de riem. Dit kunnen ze gewoon, ik kan er niets aan doen, moeilijker is het gewoon niet. Daarna is wat mij betreft hun opleiding voltooid voor het fietsen voltooid en wordt er geen rekening meer mee gehouden of hij/zij het kan of niet. Het zijn slimme honden en daar maak ik graag gebruik van :wink: .
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 17-01-2012 14:42

Hier wordt niet met de honden gefietst met mij aan het stuur komr dat ook helemaal niet goed :mrgreen:
Afbeelding

Ester
Berichten: 73
Lid geworden op: 16-12-2011 22:03

Bericht door Ester » 17-01-2012 17:53

courtly schreef:Haha, ik kan me voorstellen dat je er je bedenkingen over hebt. Maar het is niet anders dan met 'langpoothonden' hoor.
Ik fiets al jaren met mijn honden. Op allerlei manieren. Meestal lopen zij los en fiets ik er achter aan, dat kan hier omdat wij een fietspad voor de deur hebben. Dat is met honden een echte luxe hoor.
Maar ik ga ook wel met hen door het dorp en dan zijn ze aangelijnd en lopen ze gewoon naast de fiets. Ik kan zelfs met vier tegelijk fietsen.
Met vier is niet lekker, maar voor kleine stukjes is dat te doen.
Normaal heb ik dan twee of drie aangelijnd naast de fiets. Ik fiets in een tempo dat alle honden in draf lopen. Zodra er eentje galoppeerd dan ga ik te snel en neem terug tot draf. Echt, het is helemaal niet moeilijk.
Als je een fiets met versnellingen hebt is het nog makkelijker (daar kom ik na 20 jaar ook achter, hihi) gewoon lage versnelling en dan de hond in draf met een slappe lijn. Ik maak er geen trekhonden van.
Met jonge honden begin ik zodra ze met de groep mee mogen/kunnen wandelen. Ik begin altijd los. Stukje fietsen, dus hoger tempo, stukje lopen, dus lager tempo. Na een maandje is de conditie bijgewerkt en fiets ik langer dan dat ik loop. En op een dag doe ik er een riem aan, gewoon zonder moeilijk te doen en ga ik met de jongste hond alleen fietsen aan de riem. Dit kunnen ze gewoon, ik kan er niets aan doen, moeilijker is het gewoon niet. Daarna is wat mij betreft hun opleiding voltooid voor het fietsen voltooid en wordt er geen rekening meer mee gehouden of hij/zij het kan of niet. Het zijn slimme honden en daar maak ik graag gebruik van :wink: .
Super Ati, ik zie het al voor me :wink: zo zie je maar je bent nooit te oud om te leren....ik dacht echt dat fietsen met honden voor bij was!! Maar nog even geduld aan deze kant :lol:

Ester
Berichten: 73
Lid geworden op: 16-12-2011 22:03

Bericht door Ester » 17-01-2012 17:54

elsje schreef:Hier wordt niet met de honden gefietst met mij aan het stuur komr dat ook helemaal niet goed :mrgreen:
Kan niet veel erger zijn dan ik 1,5 jaar terug met een gordon setter puber mannetje die plots dwars door de fiets sprong omdat ie iets grappig zag....wordt je heeeeeel druk :lol:

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 17-01-2012 19:34

Ester schreef:
elsje schreef:Hier wordt niet met de honden gefietst met mij aan het stuur komr dat ook helemaal niet goed :mrgreen:
Kan niet veel erger zijn dan ik 1,5 jaar terug met een gordon setter puber mannetje die plots dwars door de fiets sprong omdat ie iets grappig zag....wordt je heeeeeel druk :lol:

aycaramba
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 17-01-2012 20:36

Ik fiets nooit. Wel zien we vaak mensen onderuit gaan omdat hun naast-de-fiets-lopende-hond naar Gijs toe wil :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 17-01-2012 21:01

Als ik fiets met een hond dan doe ik dat aan de springer. Ik vind fietsen met Zoë niet zo'n succes.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 17-01-2012 21:32

Ik fiets ook niet.
Ik wilde wel, maar toen kon het niet vanwege Sky zijn schouder.
Net als meer forummers ben ik niet zo'n ster in fietsen.
Misschien van de zomer eens over een step na gaan denken :mrgreen:

Ik zie de buurman met zijn malamutes regelmatig op zón ding rondcrossen en ik moet zeggen het heeft wel wat.
Eens vragen of ik hem een keer lenen mag, Sky is namelijk nu nog van mening dat z'on ding eigenlijk een undercover koe is :wink:
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Ilse/Mila
Berichten: 28
Lid geworden op: 03-07-2011 20:27

Bericht door Ilse/Mila » 18-01-2012 07:41

Bij ons gaan de honden vaak mee met de scootmobiel van mijn moeder.
Jong geleerd.....
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie