Sterilisatie

Hier vinden we alles over de gezondheid van jouw vriend.
Plaats reactie
Apple
Berichten: 272
Lid geworden op: 29-04-2011 21:21

Sterilisatie

Bericht door Apple » 23-10-2013 23:32

Ik zit een beetje met de gedachte te spelen om Apple over niet al te lange tijd te laten castreren.
Ik wilde het eerste sowieso niet omdat ik de optie tot een nestje open wilde houden. Omdat deze helaas onmogelijk is geworden, heb ik wat minder redenen om het niet te doen.
De dingen waar ik alleen bang voor ben is de vacht, wat is jullie ervaring daarmee? En gewicht, Apple is altijd erg mooi op gewicht eerder te licht dan te zwaar, gezien haar verdere medische toestand is het van belang dat dit zo blijft. Hoe is jullie ervaring daarmee?
Afbeelding

Loes
Berichten: 847
Lid geworden op: 07-12-2010 11:33

Bericht door Loes » 24-10-2013 14:07

Ik denk dat castreren bij een reu misschien andere uitwerkingen heeft dan bij een teefje? Dus aan mij heb je dan niks...

Roosje
Berichten: 2928
Lid geworden op: 15-11-2010 21:43

Bericht door Roosje » 24-10-2013 19:35

Ons Buffa is gesteriliseerd en we hebben idd wel problemen om haar gewicht onder controle te houden. Maar de vacht, daar hebben we niets bijzonders aan gemerkt.
Desh en Buffa : thanks for bringing such joy in our life

Rietepiet
Berichten: 567
Lid geworden op: 15-11-2010 22:05

Bericht door Rietepiet » 24-10-2013 21:22

Hier net als bij Roosje..........
beetje op de lijn letten net als alle volwassen dametjes hihi running_dog

veel groetjes van Riet

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 25-10-2013 20:14

Arwen is ook gesteriliseerd en haar gewicht is goed onder controle, ze ziet er goed uit en ook haar vacht blinkt mooi en is niks veranderd van structuur.
Hier dus geen speciale wijzigingen.
Afbeelding

Marjo
Berichten: 1817
Lid geworden op: 15-11-2010 21:56

Bericht door Marjo » 25-10-2013 21:04

Glenda is ook "gecastreerd" :wink:

Haar eierstokken zijn verwijderd en haar baarmoeder heeft ze nog wel.
Dit is een veel kleiner ingreep en de operatiewond is hooguit een paar cm.
Dit kunnen ze zelfs via een kijkoperatie uitvoeren.
Doordat er geen hormonen meer aangemaakt worden zal de teef geen baarmoederontsteking meer krijgen en de kans op het ontstaan van melkkliergezwellen en suikerziekte wordt kleiner.

Geen kwijlende reuen in de achtervolging als ze loops is running_dog

Glenda haar vacht ziet er mooi glanzend uit, haar ondervacht is wat minder dik dan bij Nipper (ook gecastreerd), en wat het gewicht betreft, elk pondje gaat door het mondje (in dit geval, het bekkie).

Glenda krijgt ook nog 2 soorten medicijnen tegen haar epilepsie, waar ze erg hongerig van wordt.
Dus geef ik haar 's morgens al 8 jaar lang sperciebonen uit een pot door het eten, Nipper doet daar ook gezellig aan mee.
Sperciebonen zitten geen kalorien in maar geven wel maagvulling, waardoor ze geen hongergevoel hebben en alles van de straat zouden schrapen. Ze vinden het nog lekker ook.

Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen van een sterrilisatie
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 25-10-2013 22:26

Mijn ervaring met vachtverandering is dat als een hond het gen voor langhaar heeft ze naar castratie of sterilisatie een iets langere maar vooral vollere vacht krijgen.
Hebben ze dit gen niet, dan verandert er niets.
Misschien weet je wel of haar ouders het fluffgen hebben of niet, dat is een goede maatstaaf.

Mijn ervaring met het dikker worden valt ook een beetje in die catagorie.
Dan niet over de genen, maar wel over bepaalde lijnen. Sommige honden hebben een 'vetgen' en die gaan groeien. Anderen niet en dan kunnen ze gewoon hetzelfde eten. Dit is niet wetenschappelijk, maar uit mijn ervaring met de lijnen die ik gefokt heb.

Hoe dit bij Apple gaat verlopen weet ik niet maar als ik haar zo inschat denk ik dat je je niet te druk moet maken over het gewicht. Dat komt wel goed en anders een beetje haar eten bijstellen. Maar eerst even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 02-11-2013 10:31

Het is in principe makkelijk te regelen bij een hond, gewoon minder eten in het bakje doen :)
Ze kijken je wel aan alsof ze uitgehongerd worden, dat wel...
Vacht van Gijs is trouwens niet veranderd en die is dol op sperziebonen!

Waarom kan je geen nestje meer doen met Apple? (Heb blijkbaar iets gemist over haar conditie)
Afbeelding

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 17-11-2013 21:51

Ik ben zelf helemaal geen voorstander van sterilisatie als er geen medische reden voor is.
Er zitten ook nadelen aan. Ok de kans op baarmoederontsteking wordt vrijwel nul, de kans op melkkliertumoren wordt kleiner, maar de kans op botkanker neemt aanzienlijk toe en zo ook nog meer andere vormen van kanker en de kans op incontinentie neemt ook fors toe, ik geloof 1 op de 4 teven wordt incontinent na castratie.
Ook bij Zoë heb ik moeite met haar gewicht onder controle te houden en met simpel minder in de bak doen kom ik er echt niet.
Wat is de reden dat je Apple zou willen castreren?
Afbeelding

Plaats reactie