Inentingen

Hier vinden we alles over de gezondheid van jouw vriend.
Plaats reactie
Pullekes
Berichten: 565
Lid geworden op: 27-03-2011 09:12

Inentingen

Bericht door Pullekes » 07-09-2012 08:56

Hallo allemaal, kan er iemand mij vertellen of de verplichte inentingen in Belgie hetzelde zijn als in Nederland ?
Hier in Nederland gaat het dus over; KC, DHP, Lepto en Rabbies ?

Max&Willem
Berichten: 931
Lid geworden op: 30-05-2011 21:28

Bericht door Max&Willem » 07-09-2012 13:34

Wat bedoel je met verplicht? Voor een pension of dagopvang is KC inderdaad verplicht. Maar als je hond daar niet komt, kun je zelf de afweging maken of je die vaccinatie wel of niet doet.

Rabies is niet verplicht in Nederland, maar wel noodzakelijk als je naar Belgie (of een ander land) reist met de hond.

Nobivac (een fabrikant van vaccins) adviseert het volgende schema:

leeftijd hond: vaccinatie tegen:
6 weken hondenziekte en parvo
9 weken parvo, lepto, KC
12 weken parvo, hondenziekte, leverziekte (=DHP) en lepto
1 jaar DHP, lepto en KC
Daarna:
jaarlijks: Lepto en KC
om de 3 jaar: DHP, Lepto en KC

Of je de KC doet is wat mij betreft afhankelijk of je hond in pensions oid komt. Die van mij wel dus die krijgen jaarlijks de neusenting. Lepto (tegen de ziekte van Weil) geven sommige mensen niet met als argument mijn hond zwemt niet. Echter de ziekte van Weil kan ook door rattenurine worden overgedragen. De keuze is uiteraard altijd aan jezelf.
Afbeelding

Django
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-10-2011 16:42

Bericht door Django » 08-09-2012 13:39

Wij enten KC ook elk jaar, maar onze hondjes gaan niet naar een kennel....... maar daar hoeven ze ook niet te komen om het te krijgen..... dat kan ook gewoon door contact buiten met een besmette hond......

Verder om het jaar rabies, omdat we vaak weg gaan met de hondjes en voor de rest zoals het schema wat hierboven staat........ onze dierenarts houd dat goed bij! En vraagt altijd bij de inentingen waar we naar toe op vakantie gaan, dan kijken ze na wat er extra gedaan moet worden, zoals vorig jaar naar Tsjechie, daar moest Django toen nog alleen aan de medicatie tegen hartwormen.......

Maar wat er in Belgie verplicht is???? Ik denk dat je dierenarts dat wel weet!

Grtz Daan
Afbeelding

Marjo
Berichten: 1817
Lid geworden op: 15-11-2010 21:56

Bericht door Marjo » 08-09-2012 19:39

Dit staat op de website van onze DA

http://www.kalverbos.nl/hondvaccinatie.htm
Afbeelding

Nicole
Berichten: 146
Lid geworden op: 25-08-2012 13:10

Bericht door Nicole » 08-09-2012 23:37

Hier krijgen ze vanaf ze 1 jaar zijn, ieder jaar de weil enting en om de 3 jaar de grote coctail zeg maar, en aangezien we nogal eens de grens overgaan ook om de 3 jaar rabiës (dat is dan helaas verplicht)
Groetjes Nicole en een lebber van Tjinta en Polleke

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 09-09-2012 10:15

Ik heb geen idee hoe het in Belgie zit met de entingen maar ik denk dat Elsje en Roosje en ook Karen jou daar denk ik meer over kunnen vertellen!

Maar euhh Ad, verhuisplannen naar Belgie :mrgreen:
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Pullekes
Berichten: 565
Lid geworden op: 27-03-2011 09:12

Bericht door Pullekes » 09-09-2012 10:28

Dank je voor de reacties allemaal !
@ Lousanne, nee geen verhuizing gepland hoor, maar wij wonen hier een paar KM van de grens die we met regelmaat overschreiden, en niet te vergeten zijn de kosten bij een Belgische DA veel veel milder !!

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 20-09-2012 14:26

Verplicht is hier niks. Ik ent rabies omdat ik dicht bij de grens woon en we er geregeld over gaan. Voor de rest titer ik en ent ik wanneer nodig. Na meer uitleg over het kennelhoestvaccin ent ik geen kennelhoest meer. Ik ent alleen nog tegen ziektes die levens bedreigend zijn en dan ook nog alleen als door de titerbepaling blijkt dat het nodig is.
Afbeelding

karen
Berichten: 345
Lid geworden op: 18-11-2010 11:04

Bericht door karen » 20-09-2012 19:58

Enkel rabies is verplicht als je een grens overschrijdt. In België is Rabiesenting ook verplicht op campings en in de Ardennen.

Andere entingen zijn niet verplicht en dierenartsen volgen doorgaans hun eigen vaccinatieschema, daar kunnen wel variaties in zitten.
Wij enten niet elk jaar de volledige cocktail. Parvo en Weil enten we doorgaans wel jaarlijks.
Kennelhoest enten wij enkel op aanvraag (vb als ze naar een kennel gaan) of bij jonge pups die naar de hondenschool willen en/of op momenten dat KH circuleert.

Plaats reactie