onderzoek heupdysplasie... ook voor de Nederlanders

Hier vinden we alles over de gezondheid van jouw vriend.
Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

onderzoek heupdysplasie... ook voor de Nederlanders

Bericht door Hanne » 05-06-2012 11:22

http://www.heupdysplasie.ugent.be/

kort: aan de UGent doctoreert een kennis van me over de erfelijkheid van heupdysplasie.
Ook ED wordt opgenomen in de studie...
Belgen en Nederlanders kunnen meewerken...

Zijn er van jouw cardi (of andere honden) foto's genomen van de heupen (en ellebogen), dan laat je je DA 2 bloedstaaltjes nemen en stuur je een kopie van de stamboom + de foto's op
Verwerken van de gegevens gebeurt anoniem

Jullie kunnen de hondenpopulatie vooruit helpen door deel te nemen aan deze studie, een aanrader dus!
Cadell en Bo zullen meedoen aan deze studie, maar natuurlijk, hoe meer stalen hoe beter...
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 05-06-2012 22:28

Waarom bloed?
Ik wil best wat aanleveren, maar alleen met wangslijm.
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 05-06-2012 22:56

courtly schreef:Waarom bloed?
Ik wil best wat aanleveren, maar alleen met wangslijm.
omdat ze proberen de oorzakelijke mutatie op te sporen, en dat ze dit blijkbaar via bloed doen...
neem anders gerust contact op met Bart, hij zal je zeker uitleg willen geven.

Het zou fijn zijn dat er heel veel hondeneigenaars mee zouden stappen in dit project, bloed prikken daar zie ik niet meteen een probleem in, 2 buisjes zijn heel vlug gevuld...
Cadell krijgt sowieso een prik voor zijn foto's (verplicht onder narcose in België) en Bo zal toch een algemene check-up krijgen, dus wat extra bloed kan hij ook wel missen :wink:
Even bloed prikken bij bvb een consult voor de jaarlijkse vaccinatie, dit opsturen en je helpt de wetenschap er misschien een hele stap mee vooruit :)
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 06-06-2012 16:05

Hanne, ik ga geen extra kosten maken als dit niet nodig is.
Het is toch al fijn genoeg dat iemand wil meewerken? Ik wil en kan alles aanleveren via de computer. Makkelijker kan het toch niet.

Uitleg via Bart helpt me niet want ik laat geen bloed prikken.
Dus.............zoals wij Ollanders zeggen: 'graag of niet' :wink: .
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 06-06-2012 16:29

courtly schreef:Hanne, ik ga geen extra kosten maken als dit niet nodig is.
Het is toch al fijn genoeg dat iemand wil meewerken? Ik wil en kan alles aanleveren via de computer. Makkelijker kan het toch niet.

Uitleg via Bart helpt me niet want ik laat geen bloed prikken.
Dus.............zoals wij Ollanders zeggen: 'graag of niet' :wink: .
Je hoeft voor het bloed prikken normaal geen kosten te maken :wink:
Als je bij je DA bent om bvb de vaccinatie, dan kan je op zo'n momenten bloed laten prikken -als je eraan mee werkt natuurlijk-
Je consultatie betaal je op zo'n momenten hoe dan ook en voor dat staaltje bloed zou geen extra kosten aangerekend mogen worden :wink:

Ik zal het eens vragen aan Bart waarom ze bloed nodig hebben en of ze iets kunnen met jouw gegevens..
Mijn mening is dat het voor alle honden een meerwaarde is als zij kunnen vinden welke mutaties verantwoordelijk zijn voor deze misvorming(en)

Misschien kan men bij de komende röntgen-dagen van de WCCN hier ook reclame voor maken en kunnen bij de honden die geröntgend worden meteen ook een bloedstaaltjes laten nemen?
Is dan zeker geen meerkost voor de eigenaars en is zo gefikst :)
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 06-06-2012 23:41

Ati,

ik heb Bart gemaild en kreeg dit antwoord...
Ik hoop dat het hiermee verduidelijkt is en dat er toch geïnteresseerden zullen zijn...
we helpen de toekomstige honden er een heel pak mee vooruit!!!
Waarom bloed en niet een swabje? Eigenlijk is dit een goede en begrijpelijke vraag (die ik dan ook reeds meerdere keren heb gehad).
Welk materiaal het beste gebruikt wordt, hangt af van wat je er mee wilt doen. Een swabje kan in principe perfect op het ogenblik dat er reeds een test is. Bloed is veel beter op het ogenblik dat er nog geen test is.

Korte uitleg waarom:
Bij gewone swabs zijn er eigenlijk twee problemen:
- de afname zelf: hierbij is vooral de ervaring van de persoon zelf van belang: vaak wordt er te kort en niet intens genoeg geswabt om voldoende materiaal te krijgen. De opbrengst (=yield) bij deze swabs is dan ook (vaak) te laag om iets mee te doen (zelfs te laag voor een gewone test).
- de kwaliteit van het DNA: als het eerste goed is gelopen, is het tweede probleem de DNA kwaliteit. Met standaard swabs verkrijg je geen mooie grote stukken DNA, maar heel korte fragmentjes. Deze korte fragmentjes zijn voldoende als er reeds een test is (vandaar dat voor bestaande testen vaak een swab wordt gebruikt), maar voor echt onderzoek is dit onbruikbaar. Dit omdat de sequencers DNA van voldoende lange lengte nodig hebben om iets te kunnen doen. Aangezien we (nog) geen test hebben en we dus in dit stadium aan het zoeken zijn in het ganse genoom naar waar de problemen zitten, moeten we DNA van goede kwaliteit (lees: sequencingkwaliteit) hebben.

Bloed daarentegen is de perfecte bron van hoog kwalitatief DNA én met een hoge opbrengst. Vandaar dat dus daarvoor geopteerd wordt. Het zijn meer bepaald de leukocyten hierin waarvan eigenlijk het DNA gebruikt wordt.

Andere opties zoals bv. haren hebben ook heel wat nadelen: haren bevatten geen DNA zelf, enkel de haarwortel bevat DNA, maar vaak komt die niet mee. Aangezien ook hier vaak de pure staalname problematisch is, valt dit ook weg. De opbrengst is trouwens opnieuw in vergelijking met swab laag. Nog andere opties zoals sperma zie ik praktisch niet echt gebeuren ;) Bovendien is sperma nogal vervelend om mee te werken voor genetisch onderzoek...
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 07-06-2012 07:24

Ik ben zeer nieuwsgierig hoe ze doormiddel van DNA onderzoek kunnen
Doen naar HD/ED.
hou je ons op de hoogte van het verloop Hanne?

Dan wat betreft het bloed trekken, ik denk niet dat wij (veel) zouden
moeten betalen voor het bloedtrekken zelf, als het gecombineerd wordt met bv een enting. maar het opsturen moet toch met enige zorg gebeuren dus komen daar kosten bij.
Of worden deze vergoed door de onderzoekers?

Voor ons ben je net te laat , Sky laat ik ook niet " zo maar" bloed prikken.
Met als enige reden dat dit voor hem wel een stress moment is.
Jullie zijn eigenlijk net te laat, als we het voor de casteratie geweten hadden
dan had je rustig wat kunnen krijgen.
toen was hij toch onder zeil;)

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of er rasspecifiek onderzoek gedaan wordt.
of is het meer een algemeen onderzoek?
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 07-06-2012 08:08

ik kopieer even van de site
Zijn er nog kosten verbonden aan het onderzoek?

Indien u bij de dierenartsen gaat die deelnemen aan het onderzoek, zijn de extra zaken (de bloedname, het formulier) die gedaan worden voor het onderzoek, volledig kostenloos. De radiografieën die genomen worden, dienen betaald te worden. Indien u bij een dierenarts gaat die niet deelneemt aan het onderzoek, kan u best de volgende procedure volgen. Indien u het bloedstaaltje laat nemen op het ogenblik dat u omwille van een andere reden bij de dierenarts moet zijn (bv. vaccinatie) kan dit waarschijnlijk kosteloos.
de procedure waarover ze spreken
Mijn dierenarts staat niet in de lijst, maar ik zou graag deelnemen. Is dit mogelijk?

Dat is zeker en vast mogelijk. Het makkelijkste is dat u ons contacteert een tweetal weken voor een bezoek bij uw eigen dierenarts (bv. omwille van vaccinatie). Belangrijk is dat u dan de contactgegevens (met telefoonnummer) van uw dierenarts doorgeeft. Vervolgens zal uw dierenarts gecontacteerd worden. Meer informatie over wat nodig is om deel te nemen en het formulier kan u hier vinden.

Eventueel kan u ook bezocht worden door één van de dierenartsen van onze onderzoeksgroep. Deze zal dan de formulieren invullen en het bloedstaal nemen. Om praktische redenen is het belangrijk dat er dan minimum 5 honden bijeengebracht worden en dat de radiografieën beschikbaar zijn in digitale vorm of indien analoog, dat we deze mogen meenemen. Voor een afspraak, neemt u best contact met ons op.
Alle rassen kunnen meehelpen, al was het oorspronkelijk de bedoeling om deze 4 rassen op te nemen: Golden Retriever, Labrador Retriever, Berner Sennen of Duitse Herder.
Maar stalen van alle rassen zijn welkom, hoe meer stalen, hoe beter :wink:
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 07-06-2012 20:54

Ik heb alles goed doorgelezen wat hier op het forum staat.
* Ik begrijp dat er dus geen test is en dat ze daarom bloed willen hebben.
* Er wordt aangenomen dat de afnemer van een swab onervaren is.
* Hetzelfde geldt voor de afnemer van een haarwortel.
De rest van de info geeft aan dat het probleem meer ligt omdat er GEEN test is en dat daarom voor bloed wordt gekozen.

Ik heb alle foto's digitaal en de foto's die op de ouderwetse manier gemaakt zijn gefotografeerd en gedigitaliseerd. Als jullie zover zijn dat je een test hebt kom dan maar bij me terug.
Er zijn dan wel veel meer mensen die hieraan willen meewerken. Uiteraard gaat dit alleen over cardies die in mijn eigendom zijn.

Stuur maar goede deugdelijke swabs op en ik zal m'n ervaring :wink: er tegenaan gooien om genoeg DNA voor jullie te verzamelen.

Hetzelfde geldt voor de rontgendagen. Ik wil met alle plezier DNA voor jullie verzamelen in combinatie met een foto (op voorwaarde dat de eigenaar van de hond hiervoor schriftelijk toestemming geeft), maar alleen van een swab.

Bloedstaaltjes laten prikken kost wel degelijk geld en het versturen ook.

Dat is m'n aanbod en daar blijft het bij.
Afbeelding

Luna
Berichten: 183
Lid geworden op: 16-11-2010 16:28

Bericht door Luna » 08-06-2012 08:55

Als het zover komt Ati, stuur ook gerust de foto's van Luna mee, ik denk dat meerdere Courtlypupeigenaren mee willen werken dan. (die op de rontgendag zijn geweest)
Afbeelding

Plaats reactie