Epilepsie

Hier vinden we alles over de gezondheid van jouw vriend.
Plaats reactie
Max&Willem
Berichten: 931
Lid geworden op: 30-05-2011 21:28

Epilepsie

Bericht door Max&Willem » 10-12-2011 14:38

Vanmorgen met Willem naar de hondenschool geweest. Max had daarom een heel rustige ochtend en lag lekker bij Jeroen op de bank. Toen ik thuis kwam Willem naar binnen gedaan en zelf nog even terug naar de auto gelopen. Weer binnen zag ik dat Max heel vreemd deed, hij lag op het kleed met z'n achterkant raar omhoog en hij schokte met z'n hele lijf. Willem stond er een beetje bij, die snel in z'n bench gezet. Door het schokken dacht ik direct aan epilepsie, niet dat ik dat ooit gezien heb bij honden, maar toch. Ik riep Max, hij stond op en deed een poging naar mij toe te lopen (het zag er uit alsof hij dronken was) en viel na een paar stappen weer om.

Een hond die ik goed kende, is een paar weken geleden overleden na een heftige epileptische aanval dus er gingen wel wat alarmbelletjes rinkelen. Ik wilde direct naar de DA. Terwijl ik de DA belde, wilde Jeroen Max optillen maar die liet met zachtjes grommen weten daar niet van gediend te zijn. Volgens de DA-assistente konden we beter wachten totdat de aanval over was. Gordijnen dicht, geen radio, zo weinig mogelijk prikkels. Tijdens het telefoongesprek zag ik kans mijn fototoestel te pakken en te filmen, in de hoop dat de DA dan zou kunnen zien of het inderdaad een epileptische aanval was. Gelukkig was het schokken vrij snel over en ging hij rustig bij mij liggen.

Nog even gewacht en toen naar de DA gegaan. Hij liep normaal mee, alsof er niets gebeurd was. De DA heeft hem onderzocht (alles oke) en het filmpje bekeken. Naar alle waarschijnlijkheid is het inderdaad een lichte epileptische aanval geweest. Eventueel kunnen het ook hartritmestoornissen zijn geweest, maar dat is minder waarschijnlijk. Al pratende kwamen we er achter dat Max waarschijnlijk vaker epilepsie heeft gehad. Maar dan in zo'n lichte vorm dat wij het niet herkend hebben. Hij heeft wel eens dat hij ineens heel raar z'n voorpootje optilt. Zo van 'dit doet zeer', er zit dan niks tussen de kussentjes ofzo hij lijkt kramp te hebben. Dat kan dus ook een lichte vorm van epilepsie zijn.

De DA heeft een hoop informatie gegeven en een boekje waar alles ook in beschreven staat. Ook heb ik medicatie meegekregen (valium) die ik kan toedienen als hij weer een aanval krijgt en die aanval dan langer dan 2 minuten duurt. Ik heb er 3 gekregen, dus 1 voor thuis, 1 voor de dagopvang en 1 voor onderweg/logeren. Wie weet gebeurt het nooit meer en was dit een eenmalige aanval. De tijd zal het leren.

We houden Max goed in de gaten en op advies van de DA ook rustig vandaag. Nou is Max rustig houden niet zo lastig, maar Willem.... pfff. Willem krijgt dus wat meer benchrust vandaag en Jeroen gaat zo lekker met hem naar het bos, kan 'ie even rennen.
Afbeelding

ingrid
Berichten: 1729
Lid geworden op: 12-06-2011 10:16

Bericht door ingrid » 10-12-2011 15:22

ooh jeetje Amy dat is pas verschieten zeg....
een 'geluk' misschien dat jullie het nu gezien hebben en onmiddellijk konden ingrijpen ....maar toch.... veel sterkte daar in elk geval.
Een mens zou zich om minder zorgen maken.

En ik kan me er echt iets bij voorstellen dat het niet makkelijk is Max rustig te houden met draakje Willem rond hem ....spreek hier uit ervaring.

Veel beterschap voor Max en hopen dat die aanvalletjes maar lekker wegblijven..

dikke knuf voor Max
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 10-12-2011 15:55

Jeetje meneetje, da's niet leuk. Arme Max.
Goed ingegrepen hoor! Laten we hopen dat het hier bij blijft. De toekomst zal het leren.
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 10-12-2011 16:02

wat rottig voor jullie en Max!
ik duim mee dat je de valium nooit nodig zal hebben :wink:
geef je teckelmansje maar een dikke knuffel!
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 10-12-2011 16:27

Pffffff wat is dat nou weer. Arme arme Maxje!

Staat er ook in dat boekje dat aanvallen vrijwel altijd binnenshuis gebeuren en dan vaak tijdens de nacht (of vlak daaromheen)? Dat maakt het wat moeilijk om elke aanval mee te krijgen...
Afbeelding

Michiel & Esther
Berichten: 495
Lid geworden op: 10-01-2011 19:01

Bericht door Michiel & Esther » 10-12-2011 16:36

Wat zal je hiervan geschrokken zijn!
Houd Max maar goed in de gaten. Sterkte.
Afbeelding

Max&Willem
Berichten: 931
Lid geworden op: 30-05-2011 21:28

Bericht door Max&Willem » 10-12-2011 16:39

Zo lekker om het even 'van je af' te schrijven. En zo lief al jullie reacties! Bedankt daarvoor. Max ligt naast me op de bank te snurken nu gn

@Suzan Dat staat er precies inderdaad. Aanvallen vinden vrijwel altijd in huis, in de vertrouwde omgeving plaats en vooral tijdens een periode van rust (avond, nacht, vroege ochtend). Nou, wie weet hoeveel we er al gemist hebben dan.... Hoewel er ook wordt beweerd dat primaire epilepsie vaak voor het eerst voorkomt op (gemiddeld) 3 jarige leeftijd. Dat klopt in Max' geval. We zullen nooit alles zien, daar kunnen we ons dus maar beter bij neerleggen.
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 10-12-2011 16:47

Tja je kan alleen maar afwachten en hopen dat het niet terugkomt..
Weten ze al zeker dat het primair is trouwens, hebben ze al bloed getest enzo?
Afbeelding

Max&Willem
Berichten: 931
Lid geworden op: 30-05-2011 21:28

Bericht door Max&Willem » 10-12-2011 16:54

Nee, dat weten ze niet zeker. Het is een vermoeden. Omdat dit pas de eerste keer was, wilden ze niet direct een bloedonderzoek doen. Praktisch gezien kon dat vandaag ook niet, op zaterdag haalt het lab geen bloed op dus dan had ik maandag terug moeten komen. Krijgt Max weer een aanval, dan wil ik wel een bloedonderzoek. Hopelijk zal het niet nodig zijn.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 10-12-2011 17:05

Ohhh Amy, wat schrikken zeg!
En wat goed van je dat ze doortastend gehandeld hebt!
Ik hoop dat het bij deze aanval blijft voor jullie en Max, hij heeft toch al wel genoeg voor zijn kiesjes gehad.

Zijn er nu ook dingen die je wel of juist niet moet doen om een aanval eventueel te voorkomen?
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Plaats reactie