Elleboogdysplasie (ED)

Hier vinden we alles over de gezondheid van jouw vriend.
Plaats reactie
Roosje
Berichten: 2928
Lid geworden op: 15-11-2010 21:43

Bericht door Roosje » 30-07-2012 19:12

Het is uiteraard geen gemakkelijke beslissing en je hond dagelijks zien manken doet echt hartzeer (weet er ook van mee te spreken met Buffa).
Desh is 3 jaar geleden ge-opereerd aan zijn rechtervoorpoot : een los stukje bot en die is sindsdien heeeeeeeeeel goed. Ook toen hebben wij 12 weken Desh kalm moeten houden en die weken zijn toen voorbij gevlogen. Achteraf bekeken valt dat dus allemaal wel mee. Wij hebben toen in huis kinderhekjes tussen de deuren geplaatst zodat Desh binnen wel wat ruimte had om te bewegen en buiten was telkens aangelijnd, maar ze zijn het snel gewoon de nieuwe huisregels.

Laat het even bezinken voor je beslist.
Desh en Buffa : thanks for bringing such joy in our life

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 31-07-2012 08:42

Roosje, dat was dus ook ED bij Desh, lees ik dat goed, een los stukje vd ellepijp of de bovenarm?

(En is dat waar je toen van schreef dat er 50% kans op succes was gegeven? Dat klinkt me nog best laag in de oren, dacht dat dit hoger lag bij die vormen waar het om losse stukjes gaat.)
Afbeelding

Roosje
Berichten: 2928
Lid geworden op: 15-11-2010 21:43

Bericht door Roosje » 31-07-2012 23:15

Suzan schreef:Roosje, dat was dus ook ED bij Desh, lees ik dat goed, een los stukje vd ellepijp of de bovenarm?

(En is dat waar je toen van schreef dat er 50% kans op succes was gegeven? Dat klinkt me nog best laag in de oren, dacht dat dit hoger lag bij die vormen waar het om losse stukjes gaat.)
Ik dacht dat ze het de naam EPC noemden, maar zo zeker ben ik niet, ze hebben nooit van ED gesproken.
Ik kreeg de uitleg dat Desh voor één jaar zich eens iets moest misstapt hebben en dat kan best want in Desh zijn eerste levensjaar heeft hij zo'n 4 mss 5 keer gemankt en DA1 zei toen steeds : een verreking en na enkele dagen over. Daarna heeft Desh nooit meer gemaakt tot hij ongeveer 5,5 jaar was en toen ben ik niet direct naar de DA geweest maar eerst gemaild met Ati en zij heeft ons onmiddelijk naar dierenkliniek Anubis in Aartselaar gestuurd en daar zijn foto's genomen en de week nadien was Desh al geopereerd. Na de operatie zeiden ze idd 50% kans op slagen, dat was augustus 2009 en daar dachten ze dat we in april 2010 er terug zouden staan voor een 2de operatie en waar ze dachten 80% slaagkans, maar ................... er is geen 2de operatie gekomen en Desh is momenteel heeeeeeeeeeeeeeel goed. Die heeft sinddien nog niet gemankt en na de revalidatie zijn dagelijske wandeling opgebouwd naar 50 minuten. Nu beginnen we te ondervinden dat dit ietsje te veel wordt voor onzen beginnende oldie :) want van zodra hij 50m van onze deur is (bij terugkeer van de wandeling) hangt zijn tong (letterlijk) op de grond en zijn het geen stappen meer van 10 cm per keer maar van ocharme 2 cm.
En of we die wandeling nu inkorten naar één van 20 minuten, die laatste 50m terug naar huis doet hij identiek gelijk, dus zeg ik dat mijnen oldie nen 'muilentrekker' is :lol:

Suzan, ik kan natuurlijk niet in jouw plaats beslissen, maar zelf zou ik het opnieuw doen. We hebben er nog geen seconde spijt van gehad. Die revalidatie achteraf leek ons eerst erg lang : 4 weken, dan nog eens 4 weken en dan nog eens 4 weken,. Maar die weken zijn omgevlogen. Zeker na een paar weken mag je de wandelingen beginnen opbouwen en dan ga je diverse keren per dag met de doggyride naar de wandelplek en laat je Desh 5 minuten aangelijnd stappen en zo bouw je verder op.
Het moeilijkste toen was dat we Buffa uit Desh zijn omgeving moesten houden want zij wou spelen, spelen, spelen, ........... Tja en dat mocht Desh helemaal niet. Na de revalidatie zagen we plots dat Desh met Buffa begon te spelen en dat hadden we daarvoor niet meegemaakt. Sindsdien zijn die 2 4-voeters 2 poten op 1 buik :lol:
Desh en Buffa : thanks for bringing such joy in our life

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 01-08-2012 09:50

LPC, vermoedelijk :)
Dat is 1 van de vier vormen van ED, waarbij een stukje van de ellepijp is afgebroken. Het komt voor dat een hond als pup af en toe hinkt, en dan jarenlang niks laat zien, tot een jaar of 4, als er artrose in het gewricht is gevormd.
Aan de artrose kan helaas niks geopereerd worden, maar zo'n los stukje kan weggehaald worden.

Fijn dat het zo goed gaat met Desh. Zou het kunnen dat hij gewoon nog niet naar huis wil, als hij telkens langzaam gaat lopen aan het eind vd wandeling? :mrgreen:

Gijs wil nu helemaal niet lopen, maar hij wil wel buiten zijn. (Die gaat op de stoep voor het huis liggen, aandacht trekken van passanten.)
Hij heeft gelukkig nog geen artrose maar de chirurg kan hem helaas niet opereren.

We zijn al ik weet niet hoelang bezig met zijn gezondheid, maar hij lijkt alleen maar achteruit te gaan.
We overwegen van alles, maar het is een feit dat dieren moeten kunnen bewegen, anders gaan er andere lichaamsfuncties haperen en gaat de algehele gezondheid rap achteruit. Als dat gaat gebeuren, dan vind ik het niet ethisch verantwoord om een dier maar vol te gaan proppen met pijnstillers voor de rest van zijn leven.

Dus we slepen Gijs 4x per dag zolang mogelijk door de buurt (hij wil niet lopen. Doel is 30 min., maar dat halen we zelden). Als hij echt gaat hinken en aan zijn achterpoot bijten, of zijn rechter achterpoot over de stoep gaat slepen (die achterhand heeft niks met ED te maken, daar is iets anders mis) dan gaan we naar huis. (Ver gaan we dus niet, want ik kan hem niet dragen, mocht hij besluiten weer helemaal in te storten op straat).

Nouja, het is allemaal niet om vrolijk van te worden. Hopelijk wordt er nog iets oplosbaars gevonden , dat het daarna weer beter gaat.

Een hond die pijn heeft , wordt ook bang en onzeker. Dus die kan je niet meer meenemen naar veel dingen. En ik vind het zielig om hem alleen thuis te laten, dus zitten we samen thuis :|
Afbeelding

Loes
Berichten: 847
Lid geworden op: 07-12-2010 11:33

Bericht door Loes » 01-08-2012 10:00

Jemig, ik heb zo enorm met jullie en Gijs te doen. Hoop echt dat er een goede en goed leefbare oplossing komt. Als ik ook maar iets kan doen (woon in de buurt natuurlijk) laat me maar weten.

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 01-08-2012 10:13

Suzan, is een doggyride met joggerset niet iets voir jullie?
Dan zou je wat verder weg kunnen. hem laten lopen en als hij last krijgt
hem er weer inzetten.
duwt makkelijk en het zou jullie wereld iets vergroten.
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 01-08-2012 12:49

@ Loes: lief van je. Ik zou op het moment niets weten maar ik onthou het.

@Sanne: voor een korte periode, als het niet anders kan (bv om te herstellen van een operatie ofzo): ja. Maar voor de lange termijn is dat natuurlijk ook vreselijk beperkend, niet in de laatste plaats voor de hond. Dan is het gewoon een bench, maar dan op wieltjes.

We hebben zo'n karretje wel gehuurd tijdens de vakantie hoor, omdat Gijs natuurlijk al heel lang problemen heeft, dus ik weet hoe het werkt. Gijs zit ook nog 's helemaal niet rustig in zo'n kar.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 01-08-2012 13:17

Wij hebben zoals je weet een doggyride, en ik kan eerlijk zeg dat het niet echt een bench op wieltjes is.
Indien nodig zetten we ze vast met een tuigje en gaat het voorste gaas omhoog zodat ze heerlijk op hun gemak kunnen kijken.
Wij maken er nu weer veel gebruik van zodat Sky gewoon zijn afstanden kan lopen en Bryn lekker meekan.
Ook op markten en Braderien gebruiken wij hem veel.
Sky wil er dan 9 van de 10 keer zelf bij (die houd niet zo van tussen al die benen lopen :mrgreen: ).
Ik moet er wel bijzeggen dat ze het bij ons van pup af aan gewend zijn.
Van de week heb ik hem achter de fiets gezet, ben een eindje gaan fietsen en op een gegeven moment lekker eruit en in het bos gespeeld, de terugweg gaat Bryn er dan weer in en die vind dat prima.

Jammer dat het voor Gijs geen optie is.
Je zou hem dan eerst erin kunnen zetten en dan op plaats van bestemming lekker kunnen laten lopen.
En op de terugweg weer lekker erin.
Maar als hij het niet prettig vind houd het op natuurlijk.
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 01-08-2012 14:56

Sanne, ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Wij hebben geen plaats van bestemming.

Stel ik zet Gijs in een doggyride, en dan loop ik waarheen?

Groenstrook verderop? Dan loopt 'ie daar 10 min. te hinken, kan ik net zo goed in de straat blijven.

Ze MOETEN lopen, Sanne. Als zijn spieren inzakken, wordt het alleen maar erger. Dan heb ik straks een compleet verlamde hond in een karretje.
En dan moet je niet Gijs hebben, ik ken een Pem die dat misschien zou trekken, maar Gijs wil actie & veel contact met alles en iedereen.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 01-08-2012 15:42

Ik begrijp echt wel wat jij bedoeld en ik bedoel ook niet dat hij een uur in het karretje moet zitten zodat jij een rondje kan lopen.
Maar jij zegt zelf ik kom de buurt niet uit.
Stel jij wilt naar iets wat 5 km verderop is want daar kan Gijs heerlijk scharrelen en nieuwe geurtjes opdoen.
Ok dan kan je met de auto, maar je zou hem ook die 5 km (ok ok is misschien een beetje overdreven :mrgreen: ) in de doggyride kunnen zetten zodat hij daar 10 min of 20 min kan scharrelen.
Dan heeft hij geestelijke actie in de doggyride, en beweging want je laat hem er toch uit om zijn ding te doen.
Natuurlijk heeft hij beweging nodig, je kan hem niet niks laten doen dat is voor alles slecht maar op dit moment kan hij niet zo lang lopen zonder klachten. Dan kan je 10 min in de wijk gaan lopen maar je kan ook ergens anders 10 min gaan lopen.
Maar voordat je ergens anders bent mank hij al zeg jij.
Vandaar mijn vraag is een doggyride niets voor jullie?
Misschien vergroot het zijn wereld een beetje.
Dacht je nu werkelijk dat ik Bryn een uur mee rond sjouw in de doggyride en hem er niet uitlaat?
Nee hoor die mag heerlijk 15-20 min banjeren maar ik moet al 20 min lopen voordat ik ben waar ik ze los kan laten dus ja, hier is de doggyride voor.

Ik probeer alleen maar mee te denken he.
Het is geen aanval :wink:
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Plaats reactie