Elleboogdysplasie (ED)

Hier vinden we alles over de gezondheid van jouw vriend.
Plaats reactie
courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 27-07-2012 22:57

Als ik het goed begrijp ontwikkeld ED zich op dezelfde manier als HD.
Als dat zo is dan is het zeker voor 1/3 erfelijk maar of het tot ontwikkeling komt hangt dan ook voor 1/3 af van voeding en 1/3 beweging.
Afbeelding

karen
Berichten: 345
Lid geworden op: 18-11-2010 11:04

Bericht door karen » 28-07-2012 08:48

Of een hond ED zal krijgen speelt zich al een stuk vroeger af. Het gaat em nl om het moment dat kraakbeen verbeend wordt. Als de hond ED heeft, heeft hij een ontwikkelingsstoornis en gaat dit proces niet goed.
Voeding en beweging zullen vast een rol spelen, maar in mijn ogen minder dan bij HD. Als het bot door de ontwikkelingsstoornis van slechte kwaliteit is, zal het risico er gewoon zijn dat er iets foutgaat. Bij een hond die 100% goed aangelegd is daarin, zal voeding en beweging dit in mijn ogen niet meer kunnen veranderen.
Bij een hond daarentegen die de aandoening heeft, kan misschien wel alles erger worden of minder erg worden naargelang voeding en beweging...

@Roosje: Ik weet niet wat Buffa's probleem is in de knie maar dit is een heel ander type gewricht. Onder de knie zijn ook 2 botten net zoals onder de elleboog. De Tibia is echter volledig dragend, de fibula is nog maar een heel klein en dun botje. In tegenstelling tot de ulna in de elleboog die het gewricht zelfs mee vormt. De fibula doet hier allemaal maar zeer beperkt aan mee.
Ben je met Buffa al bij een orthopeed geweest?

Het zou echt wel fantastisch zijn als hierop gecontroleerd zou worden. Het is immers wel aangetoond dat de kans op ED-hondjes aanzienlijk kleiner is als je met enkel vrije ouderdieren werkt.
Dat kan ik dus alleen maar toejuichen!

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 28-07-2012 08:53

Ati , ik denk dat het verstandiger is te posten als je zeker weet dat je het begrepen hebt. Vooral gezien je positie als fokker.

Dit onderwerp gaat ons zeer aan het hart (duh), en wij proberen er serieus mee om te gaan.

Namens Gijs kan ik je wel nog laten weten dat hij prima heeft gegeten en bewogen. Maar nogmaals: wat er niet in zit, kan er ook niet uitkomen.
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 28-07-2012 15:11

grappig dat mensen zeggen er niets van te kennen, maar toch meteen besluiten dat het zo of zo ontstaat :lol:

ik vind het vreselijk rottig voor Gijsje, ik heb een jaar lang angst gehad voor dit verdict bij Cadell...
de corgi's zijn vreselijk gevoelig, al zeker de cardigan, door hun chondrodysplasie en bij de cardi de bijkomende franse stand, voor de ontwikkeling van elleboogdysplasie.
zolang de fokkers hun ogen niet gaan open doen, is het vechten tegen de bierkaai...
ik kan dan enkel maar blij zijn dat sommige fokkers, zoals bvb de Welshclan's, beslissen om te gaan screenen op ED, ook al betekend dat misschien dat sommige beloftevolle (show)honden uit de fok geweerd zullen worden.

net zoals bij HD is de ziekte an sich niet erfelijk, wel de aanleg tot de ontwikkeling van deze aandoening.
Een hond die deze aanleg niet erft, daar kan je mee doen en laten wat je wil, die zal geen HD gaan ontwikkelen (als we natuurlijk niet met een vreselijk trauma of fractuur op jonge leeftijd te maken hebben, maar dat is bij alles zo, dat er uitzonderingen kunnen zijn bij extreme gevallen)
Daarom is het dan ook belangrijk om een pup, pup te laten zijn, en om RX'en te maken op een eerlijke manier.
een hond kan aanleg hebben tot HD/ED, maar hou die hond 12 maand vnl in de bench om dan naar een DA te trekken voor RX'en, dan kan je wel gaan roepen dat die perfecte heupen/ellebogen hebben, dan bedot je er enkel maar jezelf mee en de toekomstige puppykopers.
Jammer genoeg gebeuren deze zaken, iets wat ik enkel kan betreuren
ED is dan nog eens een pak complexer dan HD, daar het 4 afwijkingen zijn gegroepeerd in 1 term: incongruentie van het gewricht, losse processus coronoideus LPC, losse processus anconeus LPA en osteochondritis dissecans OCD.

Op de ALV wil ik best aanwezig zijn, maar eerlijk gezegd, er is een fokkersoverleg geweest, naar aanleiding van dat overleg heb ik een mail geschreven, samen met mijn moeder.
En wat krijg je van reactie... NIETS
tja, ik trek mijn conclusies dan maar.

om volledig te zijn zal ik de mail hier ook posten.
aangezien sommige fokkers beweren niet te weten wat ED is, dan vraag ik me af waarom ik de moeite gedaan heb om die mail te schrijven, want die dateert toch al van een paar maand geleden...
Bedenkingen versoepeling HD

Met ontzetting las ik het verslag van het fokkersoverleg van de WCCN op zondag 27 maart 2011. Dat er sprake is van een versoepeling van artikel 6.1 stemt me diep bedroefd.

Zoals sommigen misschien al weten hebben wij onze eerste Welsh Corgi Cardigan in bezit. Bewust hebben we voor dit ras gekozen, ook al was onze eerste Corgi een Pembroke. Alles wat we zochten in een hond vonden we bij onze Pembroke, maar 1 iets hield ons tegen om nogmaals een hondje van dit fantastisch ras in huis te halen: nl. de gezondheid.

De fokreglementen in NL zijn heel streng bij de Cardigan, er wordt hard op de gezondheid van het ras gelet, waarbij zaken als ogen (PRA), rug (DM) en heupen (HD) duidelijk een belangrijke rol vervullen in de keuze van de ouderdieren. Iets wat ons het vertrouwen gaf om van ras te veranderen toen we in 2011 een pup in huis wilden halen.

Waarom we zo inzaten met de gezondheid van het Welsh Corgi Pembroke ras, is te wijten aan 5,5 jaar getuige te zijn van het aftakelingsproces van onze Pembroke. Op de leeftijd van 5 maanden werd hij reeds door de dierenarts onderzocht voor een mankheidsonderzoek. Door radiografie werd heupdysplasie gediagnosticeerd. Op de leeftijd van 1 jaar en 26 dagen werden officiële opnames gemaakt en opgestuurd naar de nationale commissie voor skeletafwijkingen bij huisdieren te Merelbeke. Kort daarna kregen we de uitslag HD-C in de bus.

Onze Pembroke werd op 2-jarige leeftijd op een onderhoudsdosis Rimadyl (een niet-steroïdale ontstekingsremmer) geplaatst, werd onder controle wandelen,… aangezien zijn klinische symptomen in die mate waren dat er moest gekozen worden tussen een kort kwaliteitsvol of lang maar pijnlijk leven. Nooit heeft onze Pembroke echter van een volledig pijnvrij en een écht onbezorgd hondenleven kunnen genieten. Hij was in episodes mank, waardoor hij in goede dagen ook U’tjes scoorde op shows en zelfs BOB werd. Ondanks zijn klinisch slechte toestand zou zo’n hond toegelaten worden voor de fok…

Dat een hond meer is dan heupen alleen, daar zijn we ons ten zeerste van bewust. In de ideale wereld kwam HD niet voor, in de iets minder ideale wereld werd er enkel met HD-A heupen gefokt, in de realiteit wordt heden ten dage ook met HD-B heupen gefokt. Rekening houdend met het feit dat heupdysplasie een multifactoriële aandoening is, dat de bewezen erfelijke factor van heupdysplasie de aanleg tot het ontwikkelen van heupdysplasie is, vind ik het dan ook tegenaangewezen om er nog maar over te denken dat men ook zou fokken met honden die de uitslag HD-C hebben. In deze vorm is er wel degelijk sprake van de aandoening!

Niemand wens ik het toe om geconfronteerd te worden met een mentaal levenslustige werkhond die dagelijks beperkt wordt omwille van zijn heupaandoening. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die een hond van dichtbij gezien heeft klinisch lijdend van heupdysplasie, dan ook meteen afstapt van de idee om met honden met deze aandoening te fokken. De Welsh Corgi Cardigan is een ras met heel wat fokreuen en –teven in het fokbestand, zowel binnen als buiten Nederland. Door niet steeds de blik te vernauwen en te willen fokken voornamelijk op basis van kampioenstitels zou het misschien beter zijn om ongekende reuen en/of teven ook in te zetten in het Welsh Corgi Cardigan ras en zo de effectieve populatiegrootte te verbreden ipv te vernauwen. Daar zal het ras veel meer baat bij hebben dan honden met een erfelijke aandoening in de fok te brengen.

Naast dit relaas over het onderwerp heupdysplasie zou ik nog heel even een ander punt willen aanhalen, ook een orthopedisch probleem, nl. elleboogdysplasie (ED). Heel wat Welsh Corgi Cardigans in onze vriendenkring zijn jammer genoeg aangetast door deze aandoening. Heupdysplasie is inderdaad vrij weinig voorkomend in het Welsh Corgi Cardigan ras, mede door de goede screening die de fokkers aangesloten bij de WCCN aanhouden, echter merk ik tot mijn spijt dat er op ED niet getest wordt en er menig honden aangetast lijken te zijn. Deze aandoening is even beperkend voor de hond met klinische symptomen dan een hond met HD met klinische symptomen. Net zoals bij HD echter zijn niet alle honden aangetast door ED ook klinisch verdacht, waardoor er heel wat lijders van deze aandoening in de fokkerij belanden. De Welsh Corgi Cardigan onderscheidt zich onder andere van de Welsh Corgi Pembroke door zijn Franse stand van de voorpoten, maar dit raskenmerk draagt met zich mee dat de Welsh Corgi Cardigan ook een verhoogd risico heeft tot de ontwikkeling op ED.

Daarom vroeg ik me af of het niet beter is om na te denken over een verstrenging van de gezondheidseisen en daarin ook ED te betrekken i.p.v. een versoepeling omtrent HD te willen bekomen. Want noch ED noch HD zijn een rasverbetering voor ons geliefde ras.
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 28-07-2012 15:51

Suzan schreef:Ati , ik denk dat het verstandiger is te posten als je zeker weet dat je het begrepen hebt. Vooral gezien je positie als fokker.

Dit onderwerp gaat ons zeer aan het hart (duh), en wij proberen er serieus mee om te gaan.

Namens Gijs kan ik je wel nog laten weten dat hij prima heeft gegeten en bewogen. Maar nogmaals: wat er niet in zit, kan er ook niet uitkomen.
@Suzan, ik hoop dat ik het bovenstaande verkeerd begrijp. Wat ik lees is dat ik het niet begrijp en dat het me niet aan het hart gaat.
Niemand kan zoiets volledig doorgronden, jij niet en ik ook niet. Zoals ik de info hierboven lees is ook de wetenschap nog vol mitsen en maren.
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 28-07-2012 16:52

Hanne schreef:grappig dat mensen zeggen er niets van te kennen, maar toch meteen besluiten dat het zo of zo ontstaat :lol:

@Ati. Kennen en kennen zijn twee verschillende zaken Hanne. Uiteraard is deze ziekte me bekend, maar dat betekent nog niet dat ik de ziekte 'ken'.
Tot nu toe is mij maar 1 cardigan met deze ziekte bekend, dit betekent dat ik de ziekte niet 'ken'. Het woord 'kennen' is in meerdere vormen leesbaar.
Graag hoor ik welke 'dat mensen' ik moet verstaan onder 'meteen besluiten dat het zo of zo ontstaat'. Tot die tijd zal ik het als een 'slag in de ruimte' rekenen.
-------------------------------------------------------------------
@Hanne. ik vind het vreselijk rottig voor Gijsje, ik heb een jaar lang angst gehad voor dit verdict bij Cadell...
de corgi's zijn vreselijk gevoelig, al zeker de cardigan, door hun chondrodysplasie en bij de cardi de bijkomende franse stand, voor de ontwikkeling van elleboogdysplasie.

@ Ati. Uiteraard is dit vreselijk rottig voor Gijsje, dat wens je geen enkele hond toe, maar zo stellig als jij durf ik niet te beweren dat cardigans vreselijk gevoelig voor ED zijn. Ik kan het niet met aantallen onderbouwen die allemaal lijden aan ED, maar ik sta open voor jou informatie hieromtrent.
------------------------------------------------------------------------------------
@Hanne. zolang de fokkers hun ogen niet gaan open doen, is het vechten tegen de bierkaai...

@ Ati. Hanne, iedereen en alles over één kam scheren staat je niet. De fokkers hebben hun ogen echt niet in de broekzak, maar om zo ongenuanceerd al de mensen die serieus hun best doen een slag in de nek te geven, bah bah bah.
---------------------------------------------------------------------------------------
@Hanne. ik kan dan enkel maar blij zijn dat sommige fokkers, zoals bvb de Welshclan's, beslissen om te gaan screenen op ED, ook al betekend dat misschien dat sommige beloftevolle (show)honden uit de fok geweerd zullen worden.

@ Ati. Inderdaad, heel fijn dat er nu 1 hond op ED onderzocht is, en ongetwijfeld zullen er meer volgen. Ook mijn jongedames gaan onderzocht worden. Voor mij al een tijd geleden besloten maar die zijn nog niet zover. Overigens staat het wel maandenlang op m'n site dat ze hiervoor onderzocht gaan worden. De normale site dus niet die van de puppies.
---------------------------------------------------------------------------------

@Hanne. net zoals bij HD is de ziekte an sich niet erfelijk, wel de aanleg tot de ontwikkeling van deze aandoening.
Een hond die deze aanleg niet erft, daar kan je mee doen en laten wat je wil, die zal geen HD gaan ontwikkelen.

@ Ati. Kijk, dat is wat ik nu ook vertelde.
------------------------------------------------------------------------------------
@Hanne. (als we natuurlijk niet met een vreselijk trauma of fractuur op jonge leeftijd te maken hebben, maar dat is bij alles zo, dat er uitzonderingen kunnen zijn bij extreme gevallen)
Daarom is het dan ook belangrijk om een pup, pup te laten zijn, en om RX'en te maken op een eerlijke manier.

@Ati. Als fokker weet ik hoe ik mijn eigen pup opvoed. Ik geef (en andere fokkers ook) alle informatie mee aan de nieuwe eigenaar. Maar Hanne, na die acht weken ben ik het overzicht kwijt. Ik gruw soms van wat ik zie dat er met de puppen gebeurt, maar het is NIET meer mijn hond. Ook bij opnieuw informeren en vertellen waarom stuit je meestal op een muur van onbegrip. TOT de pup iets gaat mankeren. Dan is het de schuld van mij als fokker :wink: .
----------------------------------------------------------------------------------

@Hanne. een hond kan aanleg hebben tot HD/ED, maar hou die hond 12 maand vnl in de bench om dan naar een DA te trekken voor RX'en, dan kan je wel gaan roepen dat die perfecte heupen/ellebogen hebben, dan bedot je er enkel maar jezelf mee en de toekomstige puppykopers.

@Ati. Tja, dit vind ik een ongenuanceerde uitspraak. Hanne, waar slaat dat op.......
--------------------------------------------------------------------------------------
@Hanne. Jammer genoeg gebeuren deze zaken, iets wat ik enkel kan betreuren.
ED is dan nog eens een pak complexer dan HD, daar het 4 afwijkingen zijn gegroepeerd in 1 term: incongruentie van het gewricht, losse processus coronoideus LPC, losse processus anconeus LPA en osteochondritis dissecans OCD.

@Ati. Maar de basis is de aanleg voor ED, aangelegd in de moederhond en ontwikkeld door de opfok. Zoals Karen schrijft komt het mij logisch over. Niet dé oplossing, maar misschien er wel een stukje van. In de baarmoeder van het moederdier. En hier kom ik dan op een stukje voeding. Ik kan niet de verantwoordelijkheid van alle drachtige teven op me nemen, ook niet van alle fokkers die hun eigen systeem volgen. Maar ik voel me er wel op afgerekend door jou en dat is niet fair.
--------------------------------------------------------------------------------------
@Hanne. Op de ALV wil ik best aanwezig zijn, maar eerlijk gezegd, er is een fokkersoverleg geweest, naar aanleiding van dat overleg heb ik een mail geschreven, samen met mijn moeder.
En wat krijg je van reactie... NIETS
tja, ik trek mijn conclusies dan maar.

@Ati. Nee, je wilt niet op de ALV aanwezig zijn, anders had je in de zaal gezeten. De ALV werd voorafgegaan door het fokkersoverleg. Daar is je brief wel degelijk voorgelezen en is er over gesproken. En ik weet niet meer zeker, maar misschien is de brief ook in de ALV voorgelezen. Persoonlijk ben ik d'r ook geen voorstander van de versoepeling van de HD, maar als de meerderheid voor stemt dan sta ik alleen. Waar was je nou om je standpunt te verdedigen? Wij hebben een democratische vereniging. Zo werkt het in het leven Hanne, de meerderheid beslist.
-------------------------------------------------------------------------------------
@Hanne. aangezien sommige fokkers beweren niet te weten wat ED is, dan vraag ik me af waarom ik de moeite gedaan heb om die mail te schrijven, want die dateert toch al van een paar maand geleden...

@Ati. Dit kan ik naar de eerste strophe verwijzen, het verschil tussen kennen en kennen. Het is altijd goed om een mail te schrijven, maar verwacht geen wonderen. Er is serieus over gesproken en dat zal vast in de notulen komen te staan.
---------------------------------------------------------------------------------------

@Hanne. Heel wat Welsh Corgi Cardigans in onze vriendenkring zijn jammer genoeg aangetast door deze aandoening.

@Ati. Als jij heel wat Cardigans weet met deze aandoening waarom zijn die dan niet bij de WCCN bekent? Weet jij daar de reden van? Zo ja, gooi het er uit en kom met namen en aantallen. Daar kan een vereniging wat mee.
Op het moment van de vergadering was er 1 lijder bekend, dat er nu een hond bij is gekomen is vreselijk erg. Ik weet dat dit inmiddels in het register gezet is en dus is de stand nu 2!
Zoals je het zelf al aangeeft kun je alleen de lijders van deze aandoening uit de fokkerij halen. Jou punt is goed en die eerste stap is al bij een aantal fokkers aangekomen.
Hanne, als je wat wilt bereiken voor het ras schop dan niet tegen de fokkers aan, maar kom op een fokkersoverleg en een vergadering, dat is constructief en daar is het ras mee gebaat.
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 28-07-2012 19:18

Ehhhhm wat een enorme lappen tekst opeens :lol:

Ik ben zelf dus niet erg vriendelijk & geduldig gestemd op het moment, maar heb dit item niet geopend om ruzie te maken.

Ik ken inmiddels al 6 honden waarbij ED is vastgesteld. Misschien kan men zich zelf even melden bij Ati (JW doet het register niet meer begreep ik)
Dan kan dat geregistreerd worden.

Klachten over de wccn kunnen misschien in een eigen item :mrgreen:
Afbeelding

Django
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-10-2011 16:42

Bericht door Django » 28-07-2012 19:59

Ik lees dit nu allemaal pas en wat enorm rot voor Gijs........ we hopen dat hij nog een heel lang pijn vrij vrolijk hondenleven mag hebben...... dit is zooooo zielig voor hem!
Ook aan de baasjes heel veel sterkte!

Grtz Daane
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 28-07-2012 20:14

Ati, dat jij je zo persoonlijk aangevallen voelt, is jouw zaak...
buiten mijn eerste lijntje, die inderdaad een reactie was op jouw eerste post gecombineerd met jouw laatste van toen, was het nergens op jou gericht.
Ik val jou niet persoonlijk aan, jij mij meerdere keren wel, toch ga ik niet meteen zo wild in het rond beginnen schoppen...
Dat je mij verwijt dat ik niet op de ledenvergadering was, je doet maar, maar persoonlijk vind ik mijn examens nog steeds belangrijker dan fysiek op een vergadering te zijn. Nog niet gesproken over het feit dat ik GEEN lid ben van de WCCN, zal zelfs nog meer zeggen, dat ik zelf GEEN cardigan-eigenaar ben maar dat ik WEL de moeite heb gedaan om mijn mening kenbaar te maken met de e-mail. Hoe kan ik in vredesnaam weten Ati, dat die mail is voorgelezen als we daar nooit geen enkele reactie op gehad hebben? Ben blij dat hij is voorgelezen en net als jou betreur ik het dat anderen zo'n zaken minimaliseren en dat er vanaf nu vanuit de WCCN toch met C-heupen gefokt kan en mag worden.

Ik ben niet degene die moet zeggen/uitbrengen Ati welke cardigans aangetast zijn met deze ziekte... Maar je mag je lijstje al meteen op 4 Cardi's zetten die je kent hoor met ED... Karen heeft hier ook al openlijk gezet dat zowel Sam als Fien aangetast zijn... het feit dat het niet doorgegeven wordt zal wel meerdere redenen hebben (al weet ik dat Karen dit wél heeft doorgegeven). Geen contact (meer) hebben met de fokker, ongeloof, onwetendheid maar ook het onbegrip van fokkers of rasverenigingen...
ik begrijp Susans reactie dan ook op jouw post Ati... heel "fijn" om zo maar even te horen dat het grotendeels haar schuld is dat Gijs nu ED heeft. Ook al is dat fabeltje van 1/3 - 1/3 - 1/3 zo ingeburgerd bij vele fokkers, het is niet correct...
als honden geen aanleg hebben tot HD/ED dan ontwikkelen ze het ook niet en juist daar ligt het belang bij de fokkers, zorgen dat er enkel met gezonde ouderdieren gefokt wordt, zodat je die aanleg eruit fokt...
En dat is een werk van lange adem, dat besef ik ook, een werk waarin alle fokkers achter moeten staan...
dat meer en meer fokkers dit begin begrijpen, zoals Meta en zoals jij ook van plan bent, kan ik dan ook enkel maar toejuichen en kan enkel maar hopen dat heel veel fokkers jullie voorbeeld zullen volgen!

Jij kan inderdaad niet zeggen aan eigenaars van je gefokte honden wat ze al dan niet mogen doen. Echter weet ik dat sommige fokkers (en dan spreek ik over alle rassen, mijn interesse gaat verder dan enkel de WCC :wink: ) hun pups een jaar lang in de bench houden en enkel gecontroleerd uitlaten, om daarna RX foto's te trekken en te staan juichen "mijn hond heeft A-heupen". Dit zijn zaken waarmee ik het vreselijk moeilijk heb. Cadell heeft goede schouders, heupen én ellebogen en toch heb ik hem gewoon pup laten zijn. Met dat laatste bedoel ik niet dat ik onverantwoorde dingen gedaan heb of doe, enkel een kwestie van gezond verstand gebruiken :wink:
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 28-07-2012 20:16

Het is zeker niet mijn bedoeling ruzie te maken hoor Susan, enkel een mooie aangelegenheid om het topic ED en Cardigan nogmaals aan te kaarten.
ik zie dit dan ook niet als ruzie, maar wel als een discussie, hemelsbreed verschil in mijn ogen :lol:
Afbeelding

Plaats reactie