Vaccineren

Hier vinden we alles over de gezondheid van jouw vriend.
Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 06-04-2011 12:55

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ga wel vandaag Weil (Lepto) laten enten. Als het nl. 6 a 9 maanden werkzaam is, dan pak je daarmee het zwemseizoen in elk geval mee. En in de winter mag 'ie niet zwemmen dus 2x per jaar lijkt me niet nodig als je het in het voorjaar geeft 8)

Dan vraag ik de DA meteen zijn advies mbt rest vd entingen.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 06-04-2011 17:55

heeft hij met de puppyentingen geen weil gehad dan?
Ik heb altijd begrepen dat weil 1 x per jaar moest???
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 06-04-2011 18:13

Ok ik heb het artikel toch maar eens doorgelezen.
Ik had dit een beetje voor me uitgesteld omdat ik altijd een beetje bang wordt van dit soort dingen :D :D :P
Maar ik wist ook dat dit al veel langer speelt.
Lacy is de laatste keer dat ze geent is zo verschikkelijk ziek geweest, 41 graden koorts, lusteloos enz enz

Maar goed, sky zou volgens de boekjes over 8 weken weer de kennelhoest spay moeten hebben (voor de hondenschool)..
En omdat ik hierboven las van de weil vacinatie heb ik besloten maar eens eens een goed gesprek te hebben met onze dierenarts...

Wat ik wel heel belangrijk vond om te lezen (en toevallig hebben we hier bij onze vorige honden ook altijd rekening mee gehouden) is dat je vlak voor of na een vacinatie niet mag ontwormen of ontvlooien..
en als ze ziekjes zijn of aan de diaree dan moet je de vacinatie uitstellen...

Eerst maar eens wat meer info opzoeken en eens een babbel met dr Arjan maken :wink:
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 06-04-2011 18:39

Ja, hij heeft Weil gehad met 9 weken, en met 12 weken.
En 'volgens schema ' moeten ze weer met 1 jaar.
Gijs is nu ruim 14 maanden dus ik ben gemiddeld genomen wel aardig op tijd lijkt me ;-)

We hebben trouwens alle entingen meteen laten geven, zegmaar de grote cocktail. Als booster, omdat hij nog zo jong is. Het plekje is een beetje gevoelig geworden na een paar uur, maar verder merk ik niet zoveel aan hem.

De komende 2 jaar gaan we Weil geven in het voorjaar + kennelhoest neusdruppels. En met 3 jaar eerst een keer titeren voordat we weer andere entingen gaan vernieuwen.

Een snel-titertest kost hier in de buurt ongeveer 50 euri. Dus als daaruit komt dat je hond nog geen entingen nodig heeft dat jaar, is het niet perse duurder dan entingen geven (ik mocht 80 euri afrekenen vandaag).
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 06-04-2011 19:19

Ohh ok hij is nu dus wel helemaal geent?
Maar waarom nu al niet tilteren?
Ik bedoel als puppy hebben ze ook al het nodige gehad :wink:
Doet jou dierenarts dit ook, dat titeren?
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 06-04-2011 20:02

Ja, hij is nu voor de laatste keer helemaal geent.

De dierenarts waar ik Gijs heb ingeschreven kan titeren op aanvraag, maar dan moet het opgestuurd worden en dat duurt even. De dierenarts die 50 meter verderop zit heeft een sneltest, dan weet je het meteen.

Omdat Gijs als pup al vroeg zijn entingen heeft gehad, hebben we nu ervoor gekozen nog een 'boost' te geven. Hij is kerngezond, zijn weerstand kan wel even een dipje aan, en ik hoor van mensen die titeren dat bij jonge honden (die de 1-jaar booster nog niet hebben gehad) de titer vaker 'mislukt' en dan moet je alsnog inenten.

DHP is 1 injectie, ook bij de holistische dierenarts. Mits de hond gezond genoeg is - ongezonde honden worden nergens ingeent als het goed is.
En Weil wordt voor honden die zwemmen en/of reuen die aan elk plasje likken sowieso jaarlijks aanbevolen, door alle soorten dierenartsen.

En die entingen geven ze voor zover ik heb gehoord aan gezonde honden allemaal tegelijkertijd.

Gijs heeft er weinig last van, piept wel klaaglijk als je over de injectieplek aait ;-) dat schijnt het effect van de Weil-enting te zijn (en het is een piepert).

UPDATE. Nog even voor de volledigheid: een dag later moest Gijs meermalen overgeven. Een reactie op het vulmiddel in de enting. Bleek dat de dierenarts een ander vaccin (Vanguard) heeft gebruikt dan waar ik specifiek om gevraagd had (Nobivac). Die vaccins verschillen dus qua vulmiddelen en sommige honden worden daar ziek van. Arme beest heeft 2 dagen gras lopen eten. Dierenarts mailt: "zij had begrepen dat het
ging om de inhoud van de vaccinatie en niet om het merk.
Excuses hiervoor." Heel bijzonder, want we hebben totaal niet gesproken over de inhoud....
Afbeelding

Olga
Berichten: 384
Lid geworden op: 26-03-2011 17:49

Bericht door Olga » 08-05-2011 21:41

Nog even ter aanvulling:
Weil/ Lepto wordt veroorzaakt door urine van ratten. Het is een misverstand dat alleen honden die zwemmen preventief behandelt moeten worden. In de weilanden lopen ratten die van sloot naar sloot gaan, maar ook in de binnenstad van de grote steden. Denk even aan grachten. Ook al zal je hond niet in een gracht zwemmen.........ratten zijn gek op vuilniszakken en in de binnenstad van de grote steden zijn die doorgaans overal te vinden.
Ratten zijn dus bijna overal. :cry:

jess
Berichten: 145
Lid geworden op: 23-11-2010 13:01

Bericht door jess » 09-05-2011 09:45

Ik ent als het even kan niet.
Brego en Aslan hebben netjes hun pupentingen gekregen en met 1 jaar liet ik Brego titeren.
Helaas had hij idd nog een boost nodig, maar als hij weer aan de beurt is laat ik weer titeren.

Aslan laat ik straks met een jaar ook titeren. Kan zijn dat hij ook een boost nodig heeft, maar ik ent liever als ik weet dat het echt nodig is.

Weil doe ik wel, aangezien Brego in alles wat water is springt en we wandelen bijna elke dag door de weilanden.

Wat ik wel vervelend is, bij ons zit geen enkele da die alleen DHP heeft. Het is alleen maar DHPPI en ik wil die PI niet.
Maar ik kom er gewoon niet onderuit.
Dus heel hard duimen dat de titerbepalingen straks voor beide goed zijn.
Groetjes Jessica en een lik van Brego en Aslan
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 09-05-2011 10:52

Ik wil best voor je duimen hoor, maar volgens mij staan de hondenfora inmiddels vol met namen van DA's die los kunnen enten ;-)

Anders weet Olga misschien wel een adresje in regio Utrecht?
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 09-05-2011 11:28

jess schreef:Wat ik wel vervelend is, bij ons zit geen enkele da die alleen DHP heeft. Het is alleen maar DHPPI en ik wil die PI niet
Dat is heel gemakkelijk.............of hij/zij besteld het voor je of je belt een andere DA die het wel kan. De klant is koning :wink:
Afbeelding

Plaats reactie