onderzoek heupdysplasie... ook voor de Nederlanders

Hier vinden we alles over de gezondheid van jouw vriend.
courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 08-06-2012 14:33

Luna schreef:Als het zover komt Ati, stuur ook gerust de foto's van Luna mee, ik denk dat meerdere Courtlypupeigenaren mee willen werken dan. (die op de rontgendag zijn geweest)
Kijk, dat is wat ik bedoel. Een swab is snel opgestuurd en dat wil iedereen wel bijdragen voor het goede doel. De foto's, met toestemming, kunnen digitaal. Dat is dus zonder kosten.

Bedankt Esther voor het aanbod. Dat zijn de echten.
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 08-06-2012 14:35

Django schreef:
courtly schreef:
Dat is m'n aanbod en daar blijft het bij.
Hé te veel naar de rijdende rechter gekeken??? Die zegt toch altijd:
Dit is mijn uitspraak en daar blijft het bij.........

grtz Daane
Haha, nu je het zegt Daane :wink: . Ik had er nog niet bij stilgestaan.
Volgens mij zegt de Rijdende Rechter: 'dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen', hihi.
Klein nuanceverschil.
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 08-06-2012 16:36

courtly schreef:Ik heb alles goed doorgelezen wat hier op het forum staat.
* Ik begrijp dat er dus geen test is en dat ze daarom bloed willen hebben.
* Er wordt aangenomen dat de afnemer van een swab onervaren is.
* Hetzelfde geldt voor de afnemer van een haarwortel.
De rest van de info geeft aan dat het probleem meer ligt omdat er GEEN test is en dat daarom voor bloed wordt gekozen.

Ik heb alle foto's digitaal en de foto's die op de ouderwetse manier gemaakt zijn gefotografeerd en gedigitaliseerd. Als jullie zover zijn dat je een test hebt kom dan maar bij me terug.
Er zijn dan wel veel meer mensen die hieraan willen meewerken. Uiteraard gaat dit alleen over cardies die in mijn eigendom zijn.

Stuur maar goede deugdelijke swabs op en ik zal m'n ervaring :wink: er tegenaan gooien om genoeg DNA voor jullie te verzamelen.

Hetzelfde geldt voor de rontgendagen. Ik wil met alle plezier DNA voor jullie verzamelen in combinatie met een foto (op voorwaarde dat de eigenaar van de hond hiervoor schriftelijk toestemming geeft), maar alleen van een swab.

Bloedstaaltjes laten prikken kost wel degelijk geld en het versturen ook.

Dat is m'n aanbod en daar blijft het bij.
Ik denk dan toch dat je een paar regeltjes gemist hebt Ati...
ook al is de swab goed genomen, dan nog heeft dit te weinig DNA mee voor dit onderzoek, aangezien er vandaag de dag nog geen test is...
Het is juist de bedoeling van dit onderzoek om na te gaan welke genen (of mutaties van genen) er een rol spelen in de ontwikkeling van HD, ED en schouderOCD.
Zolang er geen test is, hebben ze per hond veel DNA nodig en die hoeveelheid krijg je pas met bloed :wink:

Dat een swab makkelijker is, dat weet ik ook, maar dit is nu echter onmogelijk, jammer genoeg.
En bloedstaaltjes laten prikken kost geld... tja, geld dat de meeste dierenartsen niet gaan aanrekenen, want wat heb je nodig... 1 naald, 1 spuit en 2 EDTA buisjes. :lol:
De meeste labo's komen de stalen trouwens halen bij de praktijken, zodat er niets met de stalen kan gebeuren.
Dat kan je desnoods op voorhand steeds bespreken met de eigen dierenarts of met de dierenarts van de röntgendagen.
Het is zelfs mogelijk dat Bart zelf de foto's neemt (en de bloedstaaltjes) en dan ben je 100% zeker dat het je geen eurocent meer kost :wink: Dit is echter pas het geval vanaf dat er 5 of honden of meer per consult gedaan kunnen worden...

Nogmaals, normaal gezien kost dit onderzoek voor de eigenaars niets behalve een paar minuten van je tijd :wink:
Ik kan maar vragen aan jou (en zal na mijn examens ook mailen naar de WCCN) om reclame te maken voor dit onderzoek, zodat elke individuele eigenaar kan beslissen of hij/zij het ziet zitten om een bloedstaal af te geven of niet.
Ik informeer maar verplicht niemand.
Ik zou het enkel en alleen jammer vinden dat mensen omwille van het idee dat het geld kost afhaken, terwijl dit normaal niet het geval is!

Iedereen heeft zijn mond vol over rasverbetering, wel dit is iedereen zijn kans!
Ikzelf grijp ze in ieder geval met beide handen, niet alleen omdat ik achter dit onderzoek sta, maar ook omdat ik het Cubby verplicht ben...
Een hond met continue pijn zoals Cubby had door zijn slechte heupen, dat wens je geen enkele hond toe, als we dit beter en gerichter kunnen bestrijden, dan kunnen we dat enkel maar toejuichen... :wink:
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 08-06-2012 17:13

Wow Ati, wat modern, alle foto's gedigitaliseerd!
Wij hebben alleen printjes van de HD foto's, en die zijn bovendien zoekgeraakt :oops:
Zal nog eens gaan vragen bij de Raad van Beheer, wat er mee is gebeurd.

Mochten de foto's boven water komen, vraag ik aan onze DA ('s) of ze mee willen werken. Het is altijd prettig als iemand zo'n onderzoek doet he :)

Gijs vind bloed prikken helemaal niet erg.
Maar die chip in z'n nek vanochtend kon hij niet zo waarderen :|
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 08-06-2012 17:20

Die castratiechips zijn dikke kastaars hé :?
Ik hoop wel dat je vlug resultaat ervan ziet!

Wat fijn dat je eraan zou meedoen als je de foto's terug vindt :)
Hoe meer DA's van dit onderzoek afweten hoe beter hé :wink:
Afbeelding

karen
Berichten: 345
Lid geworden op: 18-11-2010 11:04

Bericht door karen » 08-06-2012 18:41

courtly schreef:Ik heb alles goed doorgelezen wat hier op het forum staat.
* Ik begrijp dat er dus geen test is en dat ze daarom bloed willen hebben.
* Er wordt aangenomen dat de afnemer van een swab onervaren is.
* Hetzelfde geldt voor de afnemer van een haarwortel.
De rest van de info geeft aan dat het probleem meer ligt omdat er GEEN test is en dat daarom voor bloed wordt gekozen.
Een klein beetje kort door de bocht...
er wordt gesteld dat bloed een meer betrouwbare aanlevering is van voldoende DNA. En dat wetenschappers uit ervaring kunnen zeggen dat niet alle swabs voldoende DNA bevatten, oa door slechte staalname kan ik goed begrijpen. Bloed is en blijft bloed en al altijd voldoende DNa bevatten.

De bedoeling van het onderzoek is dat er uiteindelijk (hopelijk) een DNAtest (bloedtest?) ontwikkelt wordt waarmee de aanleg tot HD kan bepaald worden, welke betrouwbaarder is dan heupfoto's die enkel de momentopname en niet de aanleg weergeven.

Ze hebben nu dan ook èn HDfoto's (liefst PennHip) èn bloed nodig om de nodige merkers te kunnen vaststellen. Ze zijn blijkbaar ook goed op weg en de studie ziet er zeer veelbelovend uit.

Ikzelf sta er geen 100 maar 200% achter (en ken Bart trouwens zelf ook vrij goed). Onze praktijk werkt dan ook graag mee aan het onderzoek, klanten betalen enkel hun heupfoto, bijkomende foto's (vb voor Pennhip) en bloedname zijn gratis. Als er al heupfoto's zijn kan er inderdaad snel even bloed geprikt worden tijdens een ander consult. De mensen mogen zelfs zo langskomen alleen voor de bloedname, dit wordt niet aangerekend, dat is onze bijdrage voor het onderzoek.

Ook ik kan iedereen van harte oproepen om mee te werken als je toch HDfoto's wil laten maken of al hebt laten maken. De bloedname kost je niks en je hond zal er ook weinig last van hebben. Je kan de wetenschap, de hondenpopulatie en misschien ook jezelf een grote dienst bewijzen. Niemand heeft graag een HD-hondje, niemand zet graag een HDhondje op de wereld en iedereen bespaart alle hondjes graag die ellende denk ik...
En extra kosten zouden er niet mogen zijn...

Anders moeten wij op de rontgendag maar bloed gaan prikken, Hanne. Kosteloos :wink: :mrgreen:

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 08-06-2012 21:28

Hmm, misschien wel kort door de bocht, maar wel duidelijk.
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 20-07-2012 16:30

Heb gevraagd vanmiddag bij Uni Utrecht, Dr. Meij was zo vriendelijk het formulier in te vullen en de co-assistente te vragen bloed te prikken.

Alleen lukte het prikken herhaaldelijk niet (het was een lange dag, Gijs spande zn spieren nogal en de ader kwam maar niet omhoog).

Kan binnenkort nog 's proberen bij onze eigen da...
Afbeelding

ingrid
Berichten: 1729
Lid geworden op: 12-06-2011 10:16

Bericht door ingrid » 20-07-2012 17:43

@Suzan, fijn van je .....alleen jammer voor Gijsje dat het niet lukte.
Hanne zal blij zijn dit te lezen, maar zal pas over een weekje zijn. Ze zit 7 dagen en nachten 'opgesloten' in de dierenkliniek van Merelbeke, zonder pc :twisted: een 7/7 en 24/24 uur shift op de dienst intensieve zorg.

maar het zal haar zeker plezier doen
Afbeelding

Plaats reactie