Courtly Brindle Lady Zadora (Julie) X Marrow by Design

Welk hondje heeft het met welk hondje gedaan en wat heeft het aan puppies opgeleverd?
courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 18-06-2012 22:49

De vraag was of er ook blue merle pups uit deze combinatie kunnen komen. Nou, dat kan niet.
Voor de rest heb ik een aanvulling gegeven van wat ik weet, dus van wat er onderzocht is en vertel ik wat mij interesseerd.

Natuurlijk is een aantrekkelijke kleur nooit weg, maar dit heeft bij mij niet de overhand.

@ collinensophie, ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar het uitkiezen van een pup is niet eenvoudig. Ga maar na, je moet een pup uitkiezen die behalve goede technische eigenschappen ook nog qua karakter bij je past, en niet alleen bij mij als fokker, maar ook in mijn groep. En......dat is een hele klus. Als de pup die aan al die eisen moet kunnen voldoen er niet bij zit, tja, dan blijft er geen een. Er wordt wel degelijk rekening gehouden met het karakter hoor, wees daar maar van overtuigd.
Ben je als fokker eenmaal zover met het uitkiezen van een nest dan is het heerlijk als je zeker weet dat de ouderdieren aan een groot aantal gezondheidseisen voldoen. Een gedeelte daarvan hebben ze genetisch doorgegeven aan hun nakomelingen en de rest is een kwestie van opfok en ontwikkeling. Ook een stukje 'geluk' komt daar bij kijken hoor! Want ook een fokker loopt dezelfde risico's in de opfok als een willekeurige nieuwe pupeigenaar.
Tja, waarom jou keuze dezelfde was als de keuze van de fokker daar zijn meerdere antwoorden op.
1) Jij hebt een goede blik voor een kwaliteitspup.
2) De fokker is nieuw en selecteerd zelf nog op een kleurtje (tja, dat kan ook).
3) Gewoon tactiek van een fokker. Die eerst de minder bedeelde pups kwijt wil en mocht hij/zij nog eentje willen houden dit dan beter de 'mooiste' kleur en/of tekening kan hebben.
Ik eigen me de eerste keus van de pups toe, dat is mijn recht als fokker, maar als ik een teefje zoek dan kan een toekomstige koper z'n eerste, tweede en derde pup laten weten aan mij. Zodra ik de karakters weet hoort de toekomstige eigenaar dan of het de eerste pup geworden is. Zie je, het karakter is echt de eerste prioriteit.
Als pupkopers perse zelf willen uitzoeken dan gebeurt dit alleen op een kleurtje en dat is niet goed, dat zegt niets over het karakter en dat is waar ze de komende 10-15 jaar mee moeten dealen.
Snap je het een beetje? Hoe het bij anderen gaat moet je hen vragen, maar zo gaat het hier en dat bevalt alle partijen prima.
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 18-06-2012 22:51

Even een update over Julie. Ze is weer terug uit Zweden en duidelijk drachtig. Nog twee weekjes blijft ze in Eenrum bij haar vriend Mendel en daarna komt ze naar huis.
Ze is goed te pas, eet, drinkt en is vrolijk, hihi, gewoon Hollands Welvaren dus.

Oepsie, helemaal vergeten om een foto van het buikje van net vijf weekjes te maken.
Afbeelding

hummer
Berichten: 1732
Lid geworden op: 15-11-2010 18:56

Bericht door hummer » 19-06-2012 18:26

Euhm dan moet ik toch heel eerlijk opbiechten dat wij Hummer toch echt op zijn geslacht en kleur hebben uitgezocht. We wilde een blauwe reu en hij was de enige in het nest en we wisten vanaf de dag van de geboorte dat hij voor ons was. Gelukkig is de match goed bevallen :mrgreen:
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 19-06-2012 18:40

Zonder geluk vaart niemand wel Miranda.

Die factor heeft iedereen nodig, hihi.
Afbeelding

Dreamer-Francis
Berichten: 533
Lid geworden op: 02-07-2011 19:27

Bericht door Dreamer-Francis » 19-06-2012 19:17

Voorheen, toen ik nog maar net hier op het forum kwam (dat is inmiddels alweer een dik jaar geloof ik, hihi!!)en niet wist die ik nu weet.. had ik ook wel voorkeur voor kleur en nog steeds ben ik helemaal gek op de roodjes, maar ben er achter gekomen dat ook brindle, driekleur, brindle pointed driekleur en zelfs bleu merle mooi zijn en nu maakt de kleur mij niet zoveel meer uit, ook ben ik er dus achter gekomen en zie ik in dat karakter absoluut het aller belangrijkst is!!
We willen toch een maatje voor heel wat jaartjes, de cardi wordt dan deel van het gezin en dan moet het toch echt wel klikken, anders heeft niemand er iets aan, ook de hond dus niet!
Dus voor mij geldt absoluut, eerst gezondheid, dan karakter/geslacht en dan pas de kleur!! :)
My dream will not only be a dream someday,
it will happen however, they say.
Then, I will have a Cardigan pup in my arms,
enjoying the company, friendship and
Cardigan charms!
I can't hardly wait,
to finally meet my Cardigan soul mate! ♥

collinensophie
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-06-2011 20:59

Bericht door collinensophie » 20-06-2012 13:40

hoe het zo kwam:
Ik wilde graag een hond mijn man niet. Maar als ik iets in mijn hoofd heb heb ik het niet in mijn kont. Dus ik kocht om een keuze te kunnen maken tussen de rassen het boekje kies uw hond. Daar zag ik een plaatje van een rode corgi hij/zij zat tegen een heuveltje met zijn bekkie een beetje open en zijn tong hing een beetje uit zijn bekkie. Een prachig plaatje en nog steeds als Collin of Sophie er zo bijzitten raak ik er door vertederd. Uiteindelijk zijn we via een advertentie uit de krant (computers waren toen nog niet zo in)bij Ati terecht gekomen.
Toen ik Bill voor het eerst zag (een brindle reu van 4 maanden oud) vond ik het maar een lelijke soepsliert. Maar hij was de laatste uit het nest, dus wij hadden geen keus. Tussen mijn man en Bill was het liefde op het eerste gezicht. Wij gingen twee weken later op vakantie naar een camping niet ver van Ati vandaan en ik vroeg aan Ati of Bill nog een paar weken bij haar mocht blijven, dit was goed. Na de vakantie zouden wij hem dan ophalen.
Maar tijdens de vakantie had ik geen rust, mijn gezin voelde niet meer compleet nu ik van Bill zijn bestaan wist. De hele vakantie kom mij gestolen worden, ik wilde naar Bill en er was geen houwen meer aan.
Dus Bill opgehaald, de reactie van Atie: dit had ik wel verwacht haha
Bill was toen hij jong was stout, ondeugend en zelfverzekerd zoals een corgi hoort te zijn. Dagelijks ging ik met hem wandelen in een soort parkje bij ons in de buurt. Het was in het voorjaar toen Bill ineens de struiken in dook, daar voorzichtig tussen de bladeren begon te graven en even later met een jong vogeltje in zijn bek naar mij toekwam.
Dit vogeltje legde hij aan mijn voeten en keek naar mij op, met een blik van doe hier iets mee, het gaat niet goed met hem. Ik nam het vogeltje mee naar huis deed hem in een doosje en bracht hem naar het vogelopvangcentrum. Dat voorjaar heeft Bill meerdere jonge vogels gered. Als dit geen mooie hond is dan weet ik het niet meer. hartjes

Django
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-10-2011 16:42

Bericht door Django » 20-06-2012 15:05

Wat een mooi verhaal van Bill zeg!!

Ik wou heel graag een 3 kleur, die vond ik zo mooi! Bij Django in het nest zat een 3 kleur vrouwtje....... dus wij kijken, ze was erg lief maar de klik was er niet echt, ze was niet in ons geïnteresseerd, maar er was er wel 1tje die steeds manlief zijn handen likte, zijn koppie op de voeten van onze oudste legde en dat was dus Django, hij was echt de holle bolle gijs van het nest, heel dik in vergelijking met zijn broers en zussen en hij was zwart/wit, niet echt mijn 1ste keuze :oops: .
Maar toen ik hem optilde, keek hij me echt zo aan van, wij gaan grote maatjes worden en dat is hij echt, mijn maatje!

Dus in eerste instantie ging ik ook best voor een kleurtje, het ras was wel door mij helemaal uit gezocht en dit was het ras dat ik echt wilde! Nu hebben we ook een driekleur Jimmey, een pemmetje........ en dat is heel gezellig zo!

Grtz Daane
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 06-07-2012 19:32

Volgens mij is Julie ondertussen all zo rond als een ton :lol: :lol:
Afbeelding

Chefke
Berichten: 1082
Lid geworden op: 16-11-2010 17:08

Bericht door Chefke » 09-07-2012 10:42

een dezer dagen moet ze toch werpen?
Spannend hoor!
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 09-07-2012 11:02

Ja Ati hoe gaat het met de mama to be?,en dikke buik foto? hartjes
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Plaats reactie