Dominantietheorie blijkt niet correct

Hier willen we alles te weten komen over hoe een cardigan manieren kan bijgebracht worden.
Yvette
Berichten: 134
Lid geworden op: 05-02-2013 21:58

Dominantietheorie blijkt niet correct

Bericht door Yvette » 11-04-2013 17:14

De grondlegger van de dominantie theorie kwam er al jaren geleden achter dat dit niet correct is.

Honden leven in een ouderschapsmodel en niet in een dominantie model.


https://www.youtube.com/watch?v=tNtFgdwTsbU

Yvette
Berichten: 134
Lid geworden op: 05-02-2013 21:58

Dominantiehandeling zorgen vaak voor stress en onbegrip

Bericht door Yvette » 11-04-2013 17:17

Een hond is niet de hele dag bezig met wie is de baas. Een hond werkt op basis van kameraadschap. Een ouderschapsmodel .

Als een hond als eerste door de deur gaat komt dat omdat hem niet iets anders is geleerd of omdat hij graag naar buiten wil

Als een hond op de bank ligt komt dat omdat het lekker ligt of omdat hem niets anders is aangeleerd.

Als je je hond corrigeert voor grommen dan kan het maar zo zijn dat je waarschuwingssignalen weg traint en je hond leert zonder enkele waarschuwing te bijten. Mi heb je dan pas echt een probleem.

De meest vechtpartijen tussen honden gaan om bezit en niet om dominantie. het bezit van een voertje, een veld, een speeltje etc. Bezit agressie kan elke hond vertonen en heeft niets te maken van rangorde. Bij honden is het zo wat je hebt mag je houden. Als je er geen waarde aan hecht laat je het afpakken door iemand die het liever wil hebben. Hecht je er wel waarde aan dan verdedig je het object.

Yvette
Berichten: 134
Lid geworden op: 05-02-2013 21:58

Bericht door Yvette » 11-04-2013 17:26


Dreamer-Francis
Berichten: 533
Lid geworden op: 02-07-2011 19:27

Bericht door Dreamer-Francis » 11-04-2013 19:28

Mooi topic Yvette! thumbsup
My dream will not only be a dream someday,
it will happen however, they say.
Then, I will have a Cardigan pup in my arms,
enjoying the company, friendship and
Cardigan charms!
I can't hardly wait,
to finally meet my Cardigan soul mate! ♥

Yvette
Berichten: 134
Lid geworden op: 05-02-2013 21:58

Bericht door Yvette » 11-04-2013 22:38

In elk geval iets om over na te denken :)

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 12-04-2013 10:09

Ja goed verhaal he! En zo logisch ook! :lol:
Afbeelding

Dreamer-Francis
Berichten: 533
Lid geworden op: 02-07-2011 19:27

Bericht door Dreamer-Francis » 12-04-2013 20:00

Idd best logisch!
Maar er zijn nog steeds mensen heel spastisch bezig zijn met hun hond:
Oehf,oh nee he,de hond is als eerst door de deur gegaan,nu is hij DE BAAS!
En oh wee als de hond eerder dan de mens zijn eten krijgt,dan "denkt" de hond,"aaahh,nananana,ik ben nu de baas,de hoogste in de rang en de dominanste!".
Oh nee,de hond op de bank,nu istie hoger dan mij,oh jee,nu is de hond dominant!
Oh jee,de hond legt een poot op mijn arm,nu is hij ranghoger!
Tijdens de wandeling komt een andere hond in de buurt,de staart hoog,brede houding maar wel rustig,oehhh,de hond is dominant in de zin van de ranghogere willen zijn,willen overheersen..(1)
Tijdens de wandeling komt een andere hond in de buurt,snuffelen aan de grond,overal tegen aan piesen,oeeh,de hond is dominant,in de zin van "terretorium afbakenen"!(2)
Tijdens de wandeling komt een andere hond in de buurt,uitvallen,blaffen,grommen,onrustig..ja de hond is errug dominant!(3)
Een hond die bij het plasje van een ander plast, "plast erover heen" en is super dominant!(4)
In beide gevallen van de wandeling is het wel een beetje anders!
In geval 1 kan het gewoon een zelfverzekerde hond zijn,in geval 2 een hond die de ander gerust stelt en info afgeeft,in geval 3 kan het heel goed angst en onzekerheid zijn,in geval 4 geeft de hond als het ware een soort van reactie op "het bericht" van een ander.
Honden communiceren o.a. dmv geuren achterlaten en geuren opnemen.
Een plasje te ruiken,is info opnemen,daar moet op gereageerd worden en laat de hond ook zijn eigen geur,info,achter!

Als je toch de term dominant wil gebruiken,dan past dat bij geval 1!
Een hond die zich dominant gedraagt is meestal kalm,vriendelijk,benaderbaar en accepteerd veel.
Wil graag de rust en harmonie bewaren,is dus conflict vermijdend!
Dus niet ruzie zoekend en agressief,dit is meer het gedrag van een onzekere,angstige hond!

:D
My dream will not only be a dream someday,
it will happen however, they say.
Then, I will have a Cardigan pup in my arms,
enjoying the company, friendship and
Cardigan charms!
I can't hardly wait,
to finally meet my Cardigan soul mate! ♥

Yvette
Berichten: 134
Lid geworden op: 05-02-2013 21:58

Bericht door Yvette » 12-04-2013 21:27

Helemaal mee eens fransisca

Clooney
Berichten: 222
Lid geworden op: 04-11-2012 15:35

Bericht door Clooney » 13-04-2013 08:15

Super interessant! Clooney gaat hier altijd het eerst door de deur, krijgt vaak zijn eten als eerste en mag gewoon op de bank! En hij is inderdaad echt niet dominant, luistert verder heel goed en gaat ook netjes aan de kant als ik hem dat vraag. Uitvallen, grommen en blaffen aan de lijn doet ie ook, maar dat is in mijn ogen ook geen dominantie maar frustratie.

Mensen zeggen al gauw dat een hond dominant is. Wij kregen het te horen toen we met Clooney ergens op bezoek waren(toen was hij net 9 of 10 weken) en hij blafte naar de corgi's van de buren. Ik wist niet wat ik hoorde!
Afbeelding

Sjanet
Berichten: 107
Lid geworden op: 31-03-2013 19:44

Bericht door Sjanet » 13-04-2013 08:41

Ooit heeeeel lang geleden hadden wij witte duitse herders (23 j geleden of zo) daar fokte we toen ook mee ( in die tijd heb ik ook AKK gehaald en gaf ik les op KC venray) toen deed ik met de reu arek G G 1 met die hond moest ik AF EN TOE even de rangorde opnieuw bevestigen. Ik ben van mijzelf niet dominant hou van knuffelen en spelen en jawel regelmatig lag ik dan te rollebollen op de grond met hem of trekspelletjes te spelen die ik verloor soms ,omdat arek een flinke jongen was logisch. Na verloop van tijd merkte ik dan aan arek dat ik 2 of 3 keer moest roepen bv of niet voor mij opstond als ik aan kwam lopen. Nou dan werd bij ons even de rangorderegels herhaald ( liet hem liggen en ging dan over hem heen staan of ging idd als eerste naar binnen enz . Nu met gizmo doe ik dat dus niet ( die vertoond dit gedrag dus ook niet naar mij) en yoda al helemaal niet. De eerste keer toen ze binnen kwamen heb ik dat bij beide wel gedaan. Deur open ik naar binnen en in de deuropening gewacht tot beide rustig zaten, daarna niet meer natuurlijk
Afbeelding

Plaats reactie