Clooney en zijn grote mond!

Hier willen we alles te weten komen over hoe een cardigan manieren kan bijgebracht worden.
Clooney
Berichten: 222
Lid geworden op: 04-11-2012 15:35

Clooney en zijn grote mond!

Bericht door Clooney » 05-04-2013 18:38

Hallo!

Ik heb even een vraagje over Clooney. Clooney is een heel sociaal hondje en kan over het algemeen met elke hond goed overweg. Oke, hij is soms ietwat opdringerig, maar laat zich dan wel corrigeren. Hij is natuurlijk ook nog een puber en denkt dat hij al heel wat is. Geen probleem allemaal. Verder luistert hij eigenlijk best al goed(meestal).

Maar aan riem is het een beetje anders. Als we tijdens het wandelen een andere hond tegenkomen en deze komt ons tegemoet, en hij mag niet even snuffelen(want als dat wel kan is er helemaal niks aan de hand), dan meent meneer een grote mond te moeten opzetten. Blaffen, grommen alsof zijn leven er vanaf hangt.
Ik wil hem dat gedrag afleren. Want hij kan gewoon langslopen, zonder zich met alles en iedereen te moeten bemoeien. Dalijk komt hij een keer de verkeerde hond tegen en dan heeft hij een probleem, en ik een hartstilstand.
Het is al een stuk verminderd hoor. Hij heeft het ook een tijdje gedaan als er al een hond aan de andere kant van de straat liep. Dat doet hij nu al bijna niet meer gelukkig.
Wat ik meestal doe als ik zie dat een hond recht op ons af komt, is om de afstand te vergroten, door zelf naar de overkant te gaan of even ergens aan de kant te gaan en hem te laten zitten. Dit gaat dan ook steeds beter. Ik beloon hem dan ook flink als hij zich netjes gedraagt! Maar af en toe ontkom je er niet aan en moet je langs elkaar af. En ik hoop dat jullie tips hebben, waar ik mee aan de slag kan, zodat mijn pubertje weer leert normaal te doen.
Zijn aandacht vragen werkt op dat moment niet. Hij hoort en ziet dan niks meer, behalve die andere hond. Het enige waar hij dan op reageert is een ''fysieke'' correctie(niet slaan, schoppen, maar net genoeg aanraking om hem af te leiden). Zodra hij is afgeleid is er niks meer aan de hand en loopt hij weer braaf verder.

Ik heb het op de hondenschool al nagevraagd, maar deze meneer zei dat ze daar de middelen niet hadden om dat probleem op te lossen.
Nu is hij zelf een trainer van politiehonden en heb ik het vermoeden dat hij nogal snel naar hulpmiddelen zal grijpen om hem dat af te leren.
Daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van en vind dat dit echt een laatste redmiddel is. Maar zo levensgevaarlijk is Clooney niet hoor en ik ben er van overtuigd dat het er uit te trainen is. Ik weet alleen heel even niet hoe
sCo_hmmthink

Dus als jullie tips hebben; graag!

Groetjes Nathalie en Clooney
Afbeelding

Sjanet
Berichten: 107
Lid geworden op: 31-03-2013 19:44

Bericht door Sjanet » 05-04-2013 18:45

Gizmo doet het naar sommige honden ook, ik corrigeer hem ( de zogenaamde beet van cesar milan) dit voor de aandacht en heb ik de aandacht dan geef ik een opdracht soms zitten of juist spelen of een stukje straf en strak volgen (links rechts langzaam snel) werkt goed bij gizmo uiteraard wordt hij bij aandacht beloont door mijn stem ( hoog stemmetje lieve woordjes) en als ik de aandacht kwijt raak zware stem nee let op. Ik oefen dit ook door juist andere honden op te zoeken. Gizmo doet dan vaak niet boos maar denkt maar aan 1 dingen spelen
Afbeelding

Clooney
Berichten: 222
Lid geworden op: 04-11-2012 15:35

Bericht door Clooney » 05-04-2013 19:07

Bedankt voor je reactie Sjanet! Clooney bedoelt het ook echt niet boos. Hij is dan gewoon gefrustreerd dat hij niet mag snuffelen/spelen inderdaad. Want mag hij er wel naartoe, is er niks aan het handje.
Maar hij kan natuurlijk niet altijd overal naartoe. Inderdaad die ''beet'' is ook de aanraking die ik bedoelde. En hij reageert er goed op. Hij komt dan uit zijn bubbel en doet weer normaal.
Ik geef als ik al merk dat hij een andere hond in het vizier krijgt altijd al het commando ''Let op'' of ''Volg'' maar hij is dan zo ingebubbeld dat ik tegen een muur praat!

Ook let ik op mijn eigen houding dan. Ik merk dat ik door mijn lichamelijke klachten vaak bijv. mijn schouders optrek, maar juist tijdens het wandelen ben ik bewust bezig met ontspannen(calm, assertive energy). Dat werkt wel. Maar dat is natuurlijk maar een stapje in het proces om mijn puber zijn grote mond te laten houden haha :D

Verder is het echt een super hond, en daardoor ben ik er van overtuigd dat het gewoon er uit te trainen is.
Afbeelding

Coo
Berichten: 433
Lid geworden op: 08-12-2010 10:21

Bericht door Coo » 05-04-2013 22:12

ik ben ook heel benieuwd naar de antwoorden.

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 06-04-2013 23:13

De meeste honden (lees: reuen, hihi) staan te hoog in rangorde. Dat gebeurt niet expres, maar cardigans zijn meesters in de macht ongemerkt over te nemen.
Als ik het zo lees is dat hier ook aan de hand, zowel bij Clooney als bij Gizmo :lol: . Met andere woorden, gewoon lekkere boefjes.

MAAR...........hoe op te lossen. Er zijn diverse methoden en welke methode iemand gebruiken wil moet hij/zij zelf voor kiezen.
Ik hanteer hier de 'ik ben de baas' wet. Daar voelen de honden en vooral de reuen zich heel goed bij.
Die wet is niet altijd lieftallig, maar ook niet wreed. Die wet is duidelijk voor de hond en daar vaart hij wel bij.

Voor mij houd dit in dat een jonge reu, laat ik als voorbeeld Clooney nemen, van mij allang een schop onder z'n kont had gehad als hij op een andere hond af wilde. Dat zou ik niet toestaan. Ik beslis of hij daar heen mag. En juist omdat het een jonge reu is die geen roedelgenoten heeft, moet ik de alfa zijn 8) . In feite is dit hetzelfde idee als de 'beet' van Milan. Maar dan in 1x goed en duidelijk. Het hoort erger dan dat het is want het gaat in feite om het schrikeffect, niet om een hond zeer te doen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Kort en krachtig en daarna achter mij lopen en waag het niet er voorbij te komen. Het gevolg is dat het leiderschap duidelijk is en de jonge reu veel ontspannener is naar andere honden toe, want de baas beslist en daar geniet een hond van.

De tweede stap is dan heel simpel. Als er een andere hond aankomt in de verte wordt aan de jonge reu gewoon zacht gezegd dat deze 'achter' moet lopen. En dan begrijpen ze precies wat er bedoeld word. Alle gedonder is in 1x over.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden :wink: .

Voorbeeld: als er hier in de verte een mens met een hond aan komt en ik zie dat de dames hier op af willen, dan fluister ik 'achter' en iedereen verdwijnt achter mij. Niet angstig of slaafs, maar ze weten dan dat ik niet wil hebben dat ze een andere hond gaan plagen. Het kwartje is gevallen en ze zijn er erg gelukkig mee.
Zijn we ter hoogte van de hond dan zeg ik eenvoudig 'ja-maar' en gaan ze heel ontspannen snuffelen en kennismaken.
Had ik ze op de hond laten afrennen dan was er geblaft en omsingeld. Dan was de kans groot geweest dat de betreffende hond in de aanval was gegaan.

Het is simpel, maar je moet consequent zijn.

Doe er mee wat je wilt, 't is maar een tip :wink: .
Afbeelding

Coo
Berichten: 433
Lid geworden op: 08-12-2010 10:21

Bericht door Coo » 06-04-2013 23:24

zooooo goeie uitleg!! Dit is een hele goeie gouwe!
Maar hoe leer je een hond aan wat "achter" is?

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 07-04-2013 09:34

Herkenbaar reuendrag. Castreren hielp hier goed, Gijs doet weer vrij relaxed naar de meeste reuen.

'Achter' misschien door een snoepje in je hand, en dan je hand naar achter houden?
Afbeelding

Django
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-10-2011 16:42

Bericht door Django » 07-04-2013 11:47

Heel herkenbaar idd..... achter dan kent Django dan ook heel goed, die manier van "aanpakken" die doe ik ook en dat gaat ook heel goed.... maar..... bij Django is het "probleem" dat als hij dan mag gaan van me... mijn comando is "ja zachtjes".... dan gaat hij als een kanonskogel...... dus werkt dat weer averechts....... :oops:

Bij manlief luistert hij stukken minder, dus heeft hij regelmatig een Django dan die met de rug hoog, staart hoog, oren vooruit, al grommend en blaffend, trekkend mee gaat.... als ik er dan bij ben en alleen al in mn vingers knip... dan staat hij achter mij.......

We hebben naast ons een king charles speniel wonen en sinds Jimmey hier was, moest Django haar domineren (springen, poot op haar rug, happen in haar bil)...... ook nu nog ookal in Jim niet meer hier.... ik leg Django nu gewoon op zijn rug....... en laat haar dan rustig snuffelen.... hij kijkt me dan zo aan met zo een blik van..... shit...... maar daarna als hij weer rechtop mag staan, dan is hij heel lief en rustig naar haar toe......

Tja het is en blijft een sterk ras...... en wij moeten als baas daar goed een stuk boven staan.....

Succes met Clooney!!!

Grtz Daane
Afbeelding

Coo
Berichten: 433
Lid geworden op: 08-12-2010 10:21

Bericht door Coo » 07-04-2013 13:13

o jaaaa, met een snoepje achter je. Net zo hebben we "voet" aangeleerd. Ik ga het proberen.

Clooney
Berichten: 222
Lid geworden op: 04-11-2012 15:35

Bericht door Clooney » 07-04-2013 15:46

courtly schreef:De meeste honden (lees: reuen, hihi) staan te hoog in rangorde. Dat gebeurt niet expres, maar cardigans zijn meesters in de macht ongemerkt over te nemen.
Als ik het zo lees is dat hier ook aan de hand, zowel bij Clooney als bij Gizmo :lol: . Met andere woorden, gewoon lekkere boefjes.

MAAR...........hoe op te lossen. Er zijn diverse methoden en welke methode iemand gebruiken wil moet hij/zij zelf voor kiezen.
Ik hanteer hier de 'ik ben de baas' wet. Daar voelen de honden en vooral de reuen zich heel goed bij.
Die wet is niet altijd lieftallig, maar ook niet wreed. Die wet is duidelijk voor de hond en daar vaart hij wel bij.

Voor mij houd dit in dat een jonge reu, laat ik als voorbeeld Clooney nemen, van mij allang een schop onder z'n kont had gehad als hij op een andere hond af wilde. Dat zou ik niet toestaan. Ik beslis of hij daar heen mag. En juist omdat het een jonge reu is die geen roedelgenoten heeft, moet ik de alfa zijn 8) . In feite is dit hetzelfde idee als de 'beet' van Milan. Maar dan in 1x goed en duidelijk. Het hoort erger dan dat het is want het gaat in feite om het schrikeffect, niet om een hond zeer te doen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Kort en krachtig en daarna achter mij lopen en waag het niet er voorbij te komen. Het gevolg is dat het leiderschap duidelijk is en de jonge reu veel ontspannener is naar andere honden toe, want de baas beslist en daar geniet een hond van.

De tweede stap is dan heel simpel. Als er een andere hond aankomt in de verte wordt aan de jonge reu gewoon zacht gezegd dat deze 'achter' moet lopen. En dan begrijpen ze precies wat er bedoeld word. Alle gedonder is in 1x over.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden :wink: .

Voorbeeld: als er hier in de verte een mens met een hond aan komt en ik zie dat de dames hier op af willen, dan fluister ik 'achter' en iedereen verdwijnt achter mij. Niet angstig of slaafs, maar ze weten dan dat ik niet wil hebben dat ze een andere hond gaan plagen. Het kwartje is gevallen en ze zijn er erg gelukkig mee.
Zijn we ter hoogte van de hond dan zeg ik eenvoudig 'ja-maar' en gaan ze heel ontspannen snuffelen en kennismaken.
Had ik ze op de hond laten afrennen dan was er geblaft en omsingeld. Dan was de kans groot geweest dat de betreffende hond in de aanval was gegaan.

Het is simpel, maar je moet consequent zijn.

Doe er mee wat je wilt, 't is maar een tip :wink: .
Super bedankt voor de tip Ati!
De ''ik ben de baas''-wet die geldt hier ook en Clooney houdt zich er dan meestal ook erg goed aan! En inderdaad, ik beslis of hij wel of niet naar andere honden toe mag, zeker aan de riem. Als hij los loopt, ben ik dit ook met hem aan het oefenen, en gaat wel al steeds beter.
Los vertoond hij dit gedrag ook echt niet. Het is puur als hij aan de riem loopt en ik(of het andere hondenbaasje) beslis dat er niet gesnuffeld wordt.

Ik ben blij om te lezen dat jij deze ''methode'' toepast en dat het goed werkt. Nu weet ik dat ik in elk geval op de goede weg ben. Hij vertoonde dit gedrag eerst al als de hond aan de overkant van de weg liep, of ergens achter een schutting zat te blaffen. Dat doet hij al helemaal niet meer. Het is nu alleen nog als ze vlak langs elkaar moeten, omdat het dan niet mogelijk om de afstand te vergroten. Ik heb goede hoop dat hij dat ook gaat leren! Hij leert snel en heeft ondanks zijn natuurlijke eigenwijsheid toch wel een grote ''Will to please'' :D

In inderdaad, als hij weg mag snuffelen, is het ook pas als ik zeg ''toe maar'' en dan gaat hij er altijd heel rustig en beschaafd op af en is verder ook absoluut niet dominant. Hij heeft alleen een grote mond.

Over het ''achter''; is dat niet heel lastig als ze aan de riem lopen? Clooney loopt nu altijd links naast mij. Dan ook echt naast en zeker niet voor mij. Ik ben bang dat als hij ''achter'' gaat, dat ik juist minder controle heb? Dan kan ik zijn lichaamstaal namelijk niet zien. Of heb je daar geen last van?

Ik ga in elk geval stug door met oefenen. Ook bij Clooney zal het kwartje ooit een keer moeten vallen thumbsup
Afbeelding

Plaats reactie