Praktijkspeuren

Hier willen we alles te weten komen over hoe een cardigan manieren kan bijgebracht worden.
Max&Willem
Berichten: 931
Lid geworden op: 30-05-2011 21:28

Bericht door Max&Willem » 19-07-2012 23:03

Leuk dat Cooper het praktijkspeuren ook zo leuk vindt! En super dat Femke foto's heeft gemaakt tijdens het speuren zeg.

Ik doe met Max ook aan praktijkspeuren sinds een half jaar, inderdaad een aanrader! Ik "zit" bij Speurhonden Training Center http://www.speurhond.nl/. Daar heeft jullie juf haar opleiding gedaan toch?
Afbeelding

Michiel & Esther
Berichten: 495
Lid geworden op: 10-01-2011 19:01

Bericht door Michiel & Esther » 20-07-2012 09:40

@Max&Willem: Klopt, Femke heeft daar haar diploma gehaald. En er zijn meerdere die daar hun praktijkspeurdiploma hebben gehaald die les geven door heel Nederland. (Veel vrouwen, trouwens...)
www.praktijkspeuren.nl
Femke geeft de ene week les in de bossen bij Doorn en de andere week in de bossen vlakbij Breda.
En Doorn is dichtbij met weinig files... :D
Afbeelding

Chefke
Berichten: 1082
Lid geworden op: 16-11-2010 17:08

Bericht door Chefke » 20-07-2012 11:38

Wat leuk!!! Ik heb met Chef ook een proefles speuren en apporteren gedaan. Gewoon bij ons op de hondenschool. Kijken of hij enthousiast te krijgen was. Nou, dat zeker, alleen was het meer het zoeken naar de bal. (moest een favourite speelgoedje meenemen) icm de baas. Dan het echte speuren. Chef speurde met zijn ogen.

Toen hij aan het eind van de les mij moest zoeken was hij het spoor helemaal bijster (Piet Paniek).

Maar echt heeel gaaf dat cooper het zo goed doet. Je ziet dat jullie er trouwens ook lol in hebben op de foto's en dat is net zo belangrijk als dat Cooper er plezier in heeft.
Afbeelding

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 28-07-2012 12:45

Leuk zeg!! Ik doe met Zoë targetspeuren en dat vindt ze ook echt heel erg leuk. Voor Zoë voorlopig beter dan mensen, aangezien mensen nogal eng zijn.
Afbeelding

Michiel & Esther
Berichten: 495
Lid geworden op: 10-01-2011 19:01

Bericht door Michiel & Esther » 15-09-2012 20:01

Kleine update....want vandaag weer wezen speuren. Zonder foto's dit keer.
Zijn inmiddels 8 lessen verder. De laatste 2 lessen ging het speuren redelijk.
Femke zei vandaag letterlijk: "Ging redelijk, ik heb 'm veel beter zien speuren".
Ik vermoed dat ze aardig wilde zijn... :P

Cooper heeft wat moeite met concentreren. Deze lessen was er erg veel afleiding.
Vorige les, grote groep joggers, klein jongentje op een crossfiets, sint bernard die opeens naast 'm stond, paarden en hondeneigenaren die je met tuig en lange lijn zien staan en je dan aanspreken met de vraag: Ooh ben je aan het trainen!?...

Vandaag, nordic walkers, mountainbikers en het meest vervelend...lopend op het spoor een vrouw met een hond, ziet mij en Coop, blijft stil staan, in volle zicht van Coop en zegt: "Is zeker een reutje?". Ik: "Ja." Zij: "Die van mij is loops." *zucht*.
Cooper moest daarna iets te vaak stil staan en markeren.

Goed...we gaan werken aan de concentratie en ik zal ook moeten werken aan mij lijntechniek. Ik loop wat te snel achter Cooper aan.
Volgende keer gaat Michiel het spoor lopen en dan loopt juf Femke met mij mee. Kan geen kwaad om even te kijken hoe ik samenwerk met Cooper.
Deze week geurdoekjes maken met de geur van Michiel en dan de volgende keer kijken of Michiel dan foto's kan maken.
Lopend zonder hond zal het waarschijnlijk wat makkelijker gaan.

Kleine dip is de concentratie maar het drukt de pret absoluut niet! :D :D
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 15-09-2012 20:39

Klinkt allemaal heel leuk en ach..... Je kan het Cooper toch niet kwalijk nemen, elke echte reu zou toch zo voor het teefje gaan! Jaaaa niks kan boven de liefde :mrgreen: en gelijk heeft ie :mrgreen: :wink:

Maar euh hoe precies zou je dan die concentratie moeten oefenen? :oops: Ben daar eigenlijk zeer nieuwsgierig naar :lol:
Afbeelding

Michiel & Esther
Berichten: 495
Lid geworden op: 10-01-2011 19:01

Bericht door Michiel & Esther » 15-09-2012 21:25

Speurconditie opbouwen is daarbij belangrijk.
Speuren is zeer vermoeiend voor een hond, dus hoe vaker we het doen hoe beter het ook zal gaan.
Het is ook zo dat als we in een overduidelijk rustiger gedeelte van het bos speuren hij ook strakker speurt dan wanneer we in het "honden-uitlaat-gedeelte" zijn.
Te veel luchten, waar hij allemaal langs moet voordat hij verder gaat met zoeken naar de juf. Ik moet ook strenger zijn en gedraai en dralen niet accepteren.
Afwisseling in de opdrachten is voor Cooper belangrijk, dan blijft hij scherp en zal hij speuren met meer concentratie.
Daarnaast is het bij praktijkspeuren zo dat hij moet leren omgaan met afleiding. Dus het is ook wel goed dat er afleiding is, maar de laatste paar keer vond ik het wel wat veel.

Ik speel misschien ook wel een rol in zijn gebrek aan concentratie op dit moment, doordat ik te snel met hem mee loop.
Het tempo is te hoog en dan heeft een hond toch te veel de neiging om rechtdoor te lopen terwijl het spoor naar links gaat bijvoorbeeld.
En dan zitten we toch echt op het verkeerde pad en dan ruikt hij daar weer van alles...

Daarnaast moet ik ook maar gewoon denken dat Cooper nog een jonge hond is en dat we pas 8 lessen bezig zijn. En dat we al aardig wat bereikt hebben.
Geduld, blijven oefenen, de afleiding voor lief nemen, afwisseling en goed luisteren naar de juf. Dan zal het ook wel goed komen met de concentratie.

Elsje, ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen verduidelijken. :oops: Het is nog best lastig uit te leggen...en zeker in maar een paar woorden. :oops: Het is weer een heeeel verhaal. :mrgreen:
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 15-09-2012 22:06

Oke daar ben ik alvast wijzer van geworden. Maar het is niet zo dat je de concentratie kan oefenen met heel specifieke oefeningen zoals je dat bij mensen kan dus?! Zo heb ik het nu begrepen :oops: Juist?
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 24-09-2012 10:20

Concentratie, is dat niet gewoon 'aandacht voor de baas & voor wat de baas vraagt'? Dat kan je oefenen. Zeggen ze :lol:

Komen er nog leuke speurfilmpjes van Cooper?
Afbeelding

Michiel & Esther
Berichten: 495
Lid geworden op: 10-01-2011 19:01

Bericht door Michiel & Esther » 24-09-2012 16:37

Hoe dan ook, Cooper moet gewoon sneller over het spoor en moet zich minder laten afleiden...
Zonder twijfel zal ik er ook een rol in hebben dat hij zich te veel laat leiden door afleiding.
We blijven oefenen...

Filmpje...ik denk het niet. Foto's gaan we volgende week wel weer proberen.
Ook goed?
Afbeelding

Plaats reactie