Praktijkspeuren

Hier willen we alles te weten komen over hoe een cardigan manieren kan bijgebracht worden.
Michiel & Esther
Berichten: 495
Lid geworden op: 10-01-2011 19:01

Praktijkspeuren

Bericht door Michiel & Esther » 19-07-2012 12:27

Een tijdje geleden hebben wij een proefles (snuffelles) praktijkspeuren gedaan. Op internet heb ik www.speureengeur.nl gevonden en een proefles aangevraagd.

We deden op dat moment al sportspeuren, maar ik wilde wat anders. En kijken wat het verschil nu eigenlijk was en of Cooper het ook leuk vond.
Na die proefles was ik laaiend enthousiast en Cooper ook. En hebben we besloten om hiermee verder te gaan.

Inmiddels hebben we zo'n 4 lessen achter de rug en ik moet zeggen, het wordt steeds leuker! Als we in het bos aankomen weet Cooper al wat we gaan doen! :D Het idee van praktijkspeuren is een vermist persoon vinden. Het zijn lessen van een uur waarin je dus verschillende sporen loopt en waarin de moeilijkheid steeds oploopt. Afstand wordt langer, kruisingen, verharde ondergrond, voorwerpen op het spoor, oud spoor enz.

De juf (Femke) maakt Cooper eerst enthousiast met een stukje worst en probeert hem mee te lokken. Kan natuurlijk niet omdat hij aan de lange lijn zit. Femke loopt uit zicht en verstopt zich. Ook ik weet niet waar ze heen gaat.
Via een walkie-talkie hebben we contact en hoor ik wanneer ik kan gaan beginnen. Ik bied Cooper een geurzakje aan (ziplock met een stukje stof met de lucht van Femke), doe Coop aan de lange lijn (van halsband naar tuig) en geef 't zoek commando. En zoeken maar, ik volg Cooper...en hij heeft Femke tot nu toe altijd gevonden. In de 4 lessen maar 2x het spoor kwijt geweest. En inmiddels is Cooper ook erg precies in het volgen van de route die Femke heeft gelopen.
Je moet goed samenwerken met je hond, maar vooral op hem vertrouwen. Cooper weet waar Femke is...ik ECHT niet!!!
We hebben op grote kruisingen al wel een paar keer gehad dat we het verkeerde pad in gingen, maar na 40 meter staat Cooper dan ineens stil, draait om, loopt terug maar de kruising en pakt het juiste pad! :mrgreen:
Tijdens het speuren moet je altijd melden via de walkie-talkie welke afslag je neemt bij de kruising...

Wij gaan hiermee door!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's zijn door Femke gemaakt toen Cooper haar aan het zoeken was tijdens de 3de les.
Het is een heel verhaal geworden, maar ik wilde jullie het laten zien. Gewoon omdat het echt gaaf is.... :lol: :lol: :lol:
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 19-07-2012 13:13

wooohooo Dit is echt wel cool! En Cooper doet het zo te zien met veel enthousiasme applaus

Mag Cooper tijdens het lopen ook nog even aan het zakje let de stof snuffelen? Bijvoorbeeld als hij het spoor kwijt is? Of slaat hij dan bijna vanzelf, onmiddellijk de juiste richting in?
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 19-07-2012 13:15

Ik zie op de site ook een snuffelles staan, weet je soms wat dat inhoudt?
Afbeelding

Michiel & Esther
Berichten: 495
Lid geworden op: 10-01-2011 19:01

Bericht door Michiel & Esther » 19-07-2012 13:45

@elsje: De snuffelles is de proefles... Tijdens de proefles heeft Femke vooral gekeken hoe enthousiast de hond te krijgen is, hoe ik reageer op Cooper en wat mijn techniek is.
Ook wordt er gekeken naar Cooper zijn speur techniek en hoe hij voorwerpen vindt. Dit alles nog op korte afstand. En dan in de snuffelles ga je ook al gelijk speuren.
Ik denk 50/50, helft van de les theorie en de andere helft praktijk. Na zo'n les kan je echt zien of je hond het leuk vindt.

Cooper ruikt tijdens het speuren niet meer aan het stukje stof (officieel heeft het stukje stof "de onderbroek", maar dat werkt nogal op de lachspieren als ik het probeer uit te leggen).
Als hij het spoor kwijt is maak je de lijn heel kort en loop je, terug naar het punt waar hij het spoor nog wel had en vaak pakt hij daar weer op.
Allemaal op instructie van Femke via de walkie-talkie. Zij ziet ons, maar wij haar niet.
Ik bied "de onderbroek" :mrgreen: aan het begin van elk spoor aan, maar na 2x ruikt Cooper er helemaal niet meer aan en bied ik het daarna ook niet meer aan.
Hij weet hoe Femke ruikt en weet waar hij mee bezig is. Dan lijn ik hem aan de tuig en geef ik het zoek commando zonder het aanbieden van de geur.
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 19-07-2012 15:53

Heel goed hoor. Speurneusje Cooper, daar horen we nog wel meer van :wink: .
Afbeelding

Loes
Berichten: 847
Lid geworden op: 07-12-2010 11:33

Bericht door Loes » 19-07-2012 17:05

Ik heb me opgegeven voor een proefles! Spannend! Bedankt voor de tip!

karen
Berichten: 345
Lid geworden op: 18-11-2010 11:04

Bericht door karen » 19-07-2012 18:36

Oh wat leuk zeg!
Speuren is zo ontzettend leuk voor de woefers!

Het lijkt een beetje gelijkaardig aan wat wij met onze flatjes gedaan hebben, alleen moesten zij los werken. Ook zij vonden het supertof!

Veel plezier nog met speuren!

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 19-07-2012 20:21

Lijkt mij dus echt wel supercool thumbsup
Afbeelding

Pullekes
Berichten: 565
Lid geworden op: 27-03-2011 09:12

Bericht door Pullekes » 19-07-2012 21:49

Klinkt erg leuk, en Cooper vind het zo te zien helemaal geweldig !!

hummer
Berichten: 1732
Lid geworden op: 15-11-2010 18:56

Bericht door hummer » 19-07-2012 22:55

Whoo dat ziet er echt super gaaf uit. Echt knap dat hij dat na 4 lessen al zo goed kan.
Afbeelding

Plaats reactie