Noorwegen

Op reis met je trouwe vriend(en).
Plaats reactie
Ciske
Berichten: 74
Lid geworden op: 22-10-2011 18:23

Noorwegen

Bericht door Ciske » 17-06-2012 11:02

Wij willen graag naar Noorwegen op vakantie, nu zitten we alleen te dubben over de overtocht met de boot.

Wat voor ons het beste uit komt is dat we van uit Denemarken de boot naar Bergen, Noorwegen pakken,
Deze overtocht duurt alleen wel 20 uur, die 20 uur zou Ciske dan in de auto moeten blijven.
Hier zien wij eigenlijk wel tegen op.

Heeft iemand hier de ervaring met zo'n lange overtocht waarbij de hond in de auto moet blijven of heeft er iemand alternatieven?
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 17-06-2012 11:46

Die 20 uur is een typefout hopelijk...? :lol:

Ik zou gewoon de boot naar Oslo pakken. Prachtige stad, je huurt aan boord een hut (verplicht als je een hond meebrengt), en er is een speciale hondenuitlaatplaats aan boord.

Tussen Oslo en Bergen is een prachtige treinroute trouwens. Ik weet niet of honden meemogen, en je zou tussendoor een keer moeten uitstappen (rit duurt zo'n 7 uur).
Afbeelding

Michiel & Esther
Berichten: 495
Lid geworden op: 10-01-2011 19:01

Bericht door Michiel & Esther » 17-06-2012 12:03

Persoonlijk zouden wij niet met de hond naar Noorwegen gaan met de boot.
Wij zouden er dan voor kiezen om met de auto via Zweden naar Noorwegen te gaan.
Als dat echt geen mogelijkheid is, dan met de boot, maar dan kiezen voor de korte oversteek van 3 uur. Van Hirtshals (D) naar Kristiansand (N).

20 uur in een auto en in een ruim van een schip, schuddend, herrie, donker en geen baasjes zou ik niet doen. Helemaal niet met een jonge hond. Je zou er zo een angstige hond aan kunnen overhouden.

Daarnaast heeft Noorwegen zeer strenge vaccinatie eisen. Dezelfde als Engeland en Zweden hadden voor 1 januari 2012, voor Engeland en Zweden zijn die eisen trouwens komen te vervallen per 1 januari 2012.
Zou je dus deze zomer naar Noorwegen willen ben ik bang dat je te laat bent om aan de vaccinatie eisen te voldoen. Daar ben je zeker een jaar mee bezig i.v.m bloedonderzoek e.d.

Daarnaast ben ik ook bang dat als je nog een overtocht moet regelen naar Noorwegen dat best lastig zal zijn. Een aantal jaar geleden zijn Michiel en ik ook op rondreis geweest door Noorwegen (Cooper was er nog niet) en dat alles hebben we geboekt en rond gemaakt in januari/februari.

Nogmaals, het zou niet onze keus zijn. Succes met de "holiday" plannen!
Afbeelding

Michiel & Esther
Berichten: 495
Lid geworden op: 10-01-2011 19:01

Bericht door Michiel & Esther » 17-06-2012 12:10

Suzan schreef:Die 20 uur is een typefout hopelijk...? :lol:

Ik zou gewoon de boot naar Oslo pakken. Prachtige stad, je huurt aan boord een hut (verplicht als je een hond meebrengt), en er is een speciale hondenuitlaatplaats aan boord.

Tussen Oslo en Bergen is een prachtige treinroute trouwens. Ik weet niet of honden meemogen, en je zou tussendoor een keer moeten uitstappen (rit duurt zo'n 7 uur).
Naar Oslo met de boot is een dag varen. Vertrekken rond 10:00 uur 's ochtends en aankomen 19:00 uur 's avonds.
De hond moet dan in de hut blijven en je mag alleen naar het uitlaatplaatsje.
Een buitenhut boeken, heb je namelijk een raam en die zijn ruimer.
En van Oslo naar Bergen is een fantastische autorit.
Maar, ook hier twijfel ik of ik met Cooper op de boot naar Oslo zou gaan...

Noorwegen is wel een PRACHTIGE bestemming en wij gaan daar ook zeker, met hond, nog een keer naar toe!
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 17-06-2012 12:11

Oh die 3-uur oversteek noteer ik even, dat is lekker kort!

Ik weet eigenlijk niet wat mijn voorkeur zou hebben.
Hele lange autoritten hou ik ook niet zo van, en het is nogal bergachtig daar.

Gijs heeft qua boten alleen ervaring met de veerboot naar Schier ;-)
Hij vond dat wel best. Markeerde zodra hij uit de auto kwam even het parkeerdek :oops: en trippelde gezellig mee naar de cafetaria.
Afbeelding

Michiel & Esther
Berichten: 495
Lid geworden op: 10-01-2011 19:01

Bericht door Michiel & Esther » 17-06-2012 12:14

@Suzan: en met de auto door Noorwegen is echt de moeite waard! Hele land is gemaakt voor rondreizen...
Afbeelding

Ciske
Berichten: 74
Lid geworden op: 22-10-2011 18:23

Bericht door Ciske » 17-06-2012 12:18

oke, we hadden niets kunnen vinden over vaccinaties voor noorwegen.Ciske heeft dat dus nog niet gehad.

We zaten nu net te kijken of er nog een plaats vrij was op een boot en het lijkt er idd op dat dat niet gaat lukken.
20 uur vinden wij ook te lang en zullen we zeker nooit doen met een hond.
We vinden wel dat Ciske mee moet op vakantie, anders hadden we geen hondje moeten nemen.

We gaan nu denk ik maar de plannen wijzigen en gaan gewoon weer vertrouwd naar de alpen.

En Ciske kan daar trouwens ook heerlijk ontspannen
Afbeelding
Afbeelding

Michiel & Esther
Berichten: 495
Lid geworden op: 10-01-2011 19:01

Bericht door Michiel & Esther » 17-06-2012 12:23

@ Ciske: Kleine tip...als je toch Scandinavie wil. Denemarken. Zeer hond vriendelijk, hoeft niet duur te zijn, goed te doen met de auto en via internet heel makkelijk om een huisje te boeken.
Onder "Op reis" staat er ook nog een stukje over onze vakantie naar Denemarken van vorig jaar.
Maar Denemarken is qua natuur niet te vergelijken met Noorwegen.
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 17-06-2012 12:36

@Michiel&Esther Ja ik weet het, ben er als kind een paar keer geweest op wandel/kampeer/klimvakantie.
Wij namen voor grote afstanden de trein. Vrienden die we daar maakten waren wel met de auto, en we kwamen elkaar steeds tegen want ging ongeveer even snel :)

@Ciske je kan altijd nog een andere keer :) Het is er wel prachtig. Maarja, de Alpen ook natuurlijk. Maar Duitsland, en zelfs Belgie kan ook heel mooi zijn :lol:
Afbeelding

Plaats reactie