Nageltjes knippen

Vragen of opmerkingen over de verzorging van je hond zoals nagels, vacht etc en het bespreken van manden, riemen enz.
Fritz
Berichten: 38
Lid geworden op: 04-04-2013 19:23

Nageltjes knippen

Bericht door Fritz » 06-04-2013 19:56

Beste allemaal,

Zodra ik fritz zijn nageltjes wil knippennveranderd meneer ik een ware weerwolf :twisted: . Hebben jullie tips hoe ik dit het best kan aanpakken. Wil hem ook niet in voor eeuwig gestrest maken hiervoor. Maar denk dat ie als pup in het leven is geknipt. Want hij word panisch bij het zien van de knipper. Hebben jullie ideeën hoe ik dit weer wat minder eng kan maken voor hem? Of is het gewoon een kwestie van niet zeuren en je moet gewoon?

Alvast dank voor jullie tips!

:D :D

Petra

Loes
Berichten: 847
Lid geworden op: 07-12-2010 11:33

Bericht door Loes » 06-04-2013 20:37

Max vindt het ook niet leuk dus ik laat het bij de Trimsalon doen of de dierenarts als ik daar toch ben. De Hubertus nagels gaan te snel en moeten wel af en toe zelf doen en dan zetten we hem op het aanrecht en dan krijgt hij heel veel snoepjes dan vindt hij het te doen... Daarna vieren we een klein feestje 'grote vent' enzo... We doen het wel met z'n tweeën.

hummer
Berichten: 1732
Lid geworden op: 15-11-2010 18:56

Bericht door hummer » 06-04-2013 22:11

Euhm ik heb geen advies. Ik heb Hummer bijna 6 jaar en ze zijn nog nooit geknipt :oops:
Ik weet wel dat mensen het ook met een dremel doen, misschien is dat gemakkelijker?
Afbeelding

Au3
Berichten: 1737
Lid geworden op: 16-11-2010 13:38

Bericht door Au3 » 06-04-2013 22:29

Sorry hier ook 2 cardigans die ze nog nooit geknipt hebben gekregen.
Bij de vorige eigenaren gebeurde dit bij Noa wel en hij scheen nogal bang te zijn ervoor. Bij ons lopen ze gewoon veel buiten en slijten ze vanzelf af, zelfs noa heeft ze nooit meer hoeven te laten knippen.
( beide hebben geen Hubertus klautwjes )
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 06-04-2013 23:20

Heel geduldig het vertrouwen terug winnen. Samen voetjes aaien om mee te beginnen. Zachtjes tussen de teentjes door.

Tweede fase leg je het knippertje er gewoon neer, met wat lekkers, zodat het knippertje niet meer eng is.

Derde fase dan ligt de pup op schoot als hij moe is en je speelt met de voetjes terwijl het knippertje erbij ligt.

Vierde fase tijdens het slapen op schoot kietel je met het knippertje.

Vijfde fase als hij moe is en op schoot ligt te slapen dan knip je 1 nageltje. Krijg je paniek dan spreek je hem ferm toe en doet nog 1 nageltje. Dan stoppen.

Tja en zo moet je het vertrouwen terug zien te winnen. Het kan best zijn dat dit knippen altijd onder dwang gebeurt is en daar lopen ze dan een trauma van op.

Sterkte d'r mee.
Afbeelding

Fritz
Berichten: 38
Lid geworden op: 04-04-2013 19:23

Bericht door Fritz » 06-04-2013 23:42

Bedankt allemaal voor jullie tips en meedenken.
@ Ati daarmee was ik al begonnen alleen wat minder kleine stapjes als jij voorsteld. Bedankt! Gaan we doen zo.

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 07-04-2013 22:44

Hier ook zo'n dramaqueen. Het advies wat ik heb gekregen is met de clicker. Wel eerst de clicker aanleren, dat is click-snoepje, click-snoepje enz tot je ziet dat ze de click gaan zien als voorbode van snoepje. Dan is het de nagelnknipper achter je rug en dan heel even laten zien en dan click met snoep. Net zo lang tot ze blij zijn als je het ding tevoorschijn haalt. Dan ga je met knipper richting hond met hetzelfde en zo in hele kleine stapjes met knipper richting pootje. Dit kost echt wel veel tijd dus heeeel langzaam opbouwen.
Afbeelding

Fritz
Berichten: 38
Lid geworden op: 04-04-2013 19:23

Bericht door Fritz » 07-04-2013 22:54

hannabelgje schreef:Hier ook zo'n dramaqueen. Het advies wat ik heb gekregen is met de clicker. Wel eerst de clicker aanleren, dat is click-snoepje, click-snoepje enz tot je ziet dat ze de click gaan zien als voorbode van snoepje. Dan is het de nagelnknipper achter je rug en dan heel even laten zien en dan click met snoep. Net zo lang tot ze blij zijn als je het ding tevoorschijn haalt. Dan ga je met knipper richting hond met hetzelfde en zo in hele kleine stapjes met knipper richting pootje. Dit kost echt wel veel tijd dus heeeel langzaam opbouwen.
Bedankt voor deze goede tip. Nog geen clicker geïntroduceerd hier in huis. Was het al wel aan het overwegen na het horen van meerdere goede verhalen erover. Bedankt!!

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 13-04-2013 10:07

Het meeste slijt hier vanzelf (Gijs sleept beetje met zn pootjes).
Behalve de duimnagel!

Maar die knaagde hij altijd zelf kort, heel netjes.
Helaas is hij daar sinds een jaar mee gestopt, en nu moet ik 'm knippen :evil:

Gelukkig hadden we al een soort 'verzorgingsritueel' aangeleerd (borstelen + tekencheck en soms tandenpoetsen of voetkussentjes insmeren).

Als 'ie dat aan ziet komen dan springt 'ie snel op de bank en laat alles vervolgens lijdzaam over zich heenkomen. Ik heb (nog) geen speciale knipper, dus priegel wat met een oude nagelknipper. Die kan alleen hele kleine stukjes erafhalen ;-)
Afbeelding

gigantjes
Berichten: 66
Lid geworden op: 12-04-2011 11:48

Bericht door gigantjes » 13-04-2013 14:45

Bij 3 van onze teckels is het ook een drama.Zijn bij ons geboren en vanaf 2 dagen oud regelmatig geknipt dus komt niet door trauma.
Gewoon in de houtgreep en knippen die handel toevallig vandaag 3 dames en onze nieuwe mannetje Joseph geknipt.

Plaats reactie