Pem-Cardi

Hier komt alles over de rasbeschrijving van dit fantastische hondenras terecht.
Plaats reactie
Coo
Berichten: 433
Lid geworden op: 08-12-2010 10:21

Pem-Cardi

Bericht door Coo » 23-03-2013 06:46

Pas in 1934 werden de Welsh Corgi's verdeeld in Cardigans en Pembrokes. Wat ik me af vraag is waarom dat is gebeurd? De verschillen tussen de 2 rassen waren waarschijnlijk niet zo groot.
Bij de Pem komt de natuurlijke kortstaart voor, bij de Cardi niet? Kan dat er snel uitgefokt worden?

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 23-03-2013 08:32

Ik heb gelezen dat corgi's vroeger werkhonden waren. Men liep er geen shows mee, en reisde ook niet ver voor dekkingen. In elke regio onstond zo een eigen 'type' werk-corgi. Pem en Cardi komen uit een aparte regio.

Ik vermoed dat die kortstaart soms perongeluk voorkwam, en er toen bewust ingefokt is bij de Pem omdat men dat mooi of handig vond. Net als de staande oren van de Cardi. Er worden nog steeds genoeg Pems met staart geboren, en genoeg Cardies waarbij de oren geplakt moeten worden etc :)
Afbeelding

Coo
Berichten: 433
Lid geworden op: 08-12-2010 10:21

Bericht door Coo » 23-03-2013 09:58

De meeste Pemmeke's hebben een staart. En er is bij de rasvereniging een verbod op kortstaart x kortstaart omdat uit die combinatie de kans op incomplete hondjes veel groter is.
Ik denk ook dat een kortstaart een foutje is en dat ze vroeger het wel makkelijker vonden i.v.m. werken en dus gingen couperen. Lijkt me wel logisch. Het feit dat ze oorspronkelijk geen staart zouden hebben lijkt me een beetje een sprookje.

Maar vanaf 1934 toen de Cardi WCC werd, moeten er dus Cardigan kortstaarten geweest zijn, lijkt me.

Clooney
Berichten: 222
Lid geworden op: 04-11-2012 15:35

Bericht door Clooney » 23-03-2013 17:05

Naar wat ik begrepen heb uit de boeken die ik gelezen heb, is dat ze beiden van oorsprong uit een andere soort wolf zijn ontstaan. Er zouden 4 soorten wolven zijn geweest(ik weet niet meer uit mijn hoofd welke, maar dat kan ik opzoeken). Beiden hebben toen de naam "corgi" (dwerghond) gekregen en zijn het twee verschillende rassen geworden, omdat er ook echt wezelijke verschillen zijn qua bouw en karakter. De werkomstandigheden van de cardi en de pem verschilden namelijk ook van elkaar, het vee was anders en de leefomstandigheden ook. De pems zijn zonder staart gefokt, omdat ze die.niet "nodig" zouden hebben bij het werken en de risico's op ongelukken zo minder zouden zijn(staart die ergens in blijft hangen etc.)
Afbeelding

Coo
Berichten: 433
Lid geworden op: 08-12-2010 10:21

Bericht door Coo » 23-03-2013 18:22

Tjee, dat eerste vind ik al bijzonder interessant, 4 soorten wolven.
In wat voor boek heb je dat gelezen? Vind ik wel wat om te lezen.

Clooney
Berichten: 222
Lid geworden op: 04-11-2012 15:35

Bericht door Clooney » 23-03-2013 19:12

Het boek heet; "Cardigan Welsh Corgi. A comprehensive owners guide" Het is wel in het Engels geschreven.
Maar ik zie dat ik het verkeerd heb uitgelegd. Vanuit de verschillende soorten wolven zouden 4 verschillende soorten honden zijn ontstaan; The Mastiff group, The dingo group, The greyhound group en the northern group.
De " corgi" zou zijn ontstaan vanuit de mastiff group en the northern group.
Doordat de walese mensen beiden de honden zo gingen fokken dat ze het beste geschikt waren voor het werk hebben ze bij de cardi's gebruik gemaakt van oorspronkelijk britse honden met wat scandinavische en oost europese invloeden, terwijl voor de Pems vooral gebruik is gemaakt van vooral scandinavische spitzen. Dus de oorspong van beide honden zijn totaal verschillend
Afbeelding

Coo
Berichten: 433
Lid geworden op: 08-12-2010 10:21

Bericht door Coo » 25-03-2013 06:54

Leuk om te weten! Ik heb me altijd afgevraagd dat als de hedendaagse hond van de wolf af zou stammen, wat er allemaal tussen zit. Van wolf naar huishond, zeg maar.
(die 4 soorten wolven zouden het al een stuk makkelijker gemaakt worden, hahaha)

Plaats reactie