Prins

De vraag "Wat eet onze cardigan?" krijgt hier een plaatsje.
hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Prins

Bericht door hannabelgje » 23-07-2011 19:26

Zoë eet slechter nu ze loops is, maar eet nu wel graag KVV, ik naar de winkel en wat duck gehaald, ze hadden er ook prins. Nooit eerder gehad en dus ook maar meegenomen. Zoë vindt de prins helemaal het einde! Ze staat er zelfs om te schooien. Ze vliegt op haar voerbak af en eet em meteen leeg. Gekke hond. Nou hoorde ik dat prins hetzelde is als energique, dus binnenkort maar een doos halen bij Lupa, is een heel stuk goedkoper.
Afbeelding

Petra H
Berichten: 182
Lid geworden op: 02-01-2011 13:31

Bericht door Petra H » 24-07-2011 10:44

Klopt inderdaad. Prins vlees wordt in de fabriek van Energique gemaakt. Is 99% hetzelfde.
Een beetje afwisseling voor deze dame komt haar nu goed uit. :wink:
Ze wil toch een beetje extra aandacht nu ze loops is :wink:

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 24-07-2011 12:27

Ik ben ook weer begonnen met het geven van groentenprut en heb gisteren een berg gemaakt van wortels, bataat, koolrabi, peterselie, andijvie en broccoli. Ik heb er nog een aantal tenen knoflook aan toegevoegd, visolie en voor de smaak een paar blikjes makreel.
Ik heb het gisteren goed door de prins gemengd en ze heeft het braaf opgegeten.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 24-07-2011 14:19

zit er in prins geen graan hanna?
Omdat jij normaal gesproken barft bedoel ik
en wat is bataat??? :wink:
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 24-07-2011 18:48

Er zit rijst in de prins. Ik ben geen voorstander van het geven van graan of rijst, maar Zoë heeft er geen last van als het in haar eten zit. Frank kon er niet tegen. Bataat is een zoete aardappel, gewone aardappels mogen ze niet hebben, maar bataat wel.
Afbeelding

Dreamer-Francis
Berichten: 533
Lid geworden op: 02-07-2011 19:27

Bericht door Dreamer-Francis » 24-07-2011 21:25

Hoi,

Ik lees ook even mee.

@ Hanna;
Dus gewone aardappelen is dus niet goed voor honden?
Maar bataat kan dus wel?

Ik hoor ook wel eens dat er mensen zijn die de hond met de pot mee laten eten..
Vroeger deed men dat ook vaak, geloof ik, de restjes voor de hond..
Mijn oom en tante gaven op zondag hun hond ook wat van het avond eten.. en op zondag aten ze ook altijd ijs met slagroom na.. hun hond was een Cocker Spaniel, een elastiekje om de oren en uitlikken maar die bak ijs met slagroom!!
Is ijs wel goed voor een hond?
Ik zie wel vaker dat mensen hun hond bv softijs geven...

Groetjes
My dream will not only be a dream someday,
it will happen however, they say.
Then, I will have a Cardigan pup in my arms,
enjoying the company, friendship and
Cardigan charms!
I can't hardly wait,
to finally meet my Cardigan soul mate! ♥

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 25-07-2011 08:28

Ik ben geen fan van mee-eten met de pot, aardappels zijn sowieso niet gezond voor honden, rauw mag je ze sowieso niet geven, gekookt zou nog kunnen incidenteel. Aardappels bevatten veel zetmeel en honden kunnen dat niet goed verteren, wij hebben darvoor amylase in ons speeksel zitten, honden hebben dat niet.
Wij eten over het algemeen veel vet. Eten dat gekookt is is moeilijker verteerbaar voor honden dan rauw. Mijn groentenmix bestaat dan ook uit alleen rauwe groenten die gepureerd zijn. Op die manier kunnen ze het beter verteren.
Een bataat is een zoete aardappel, is eigenlijk geen aardappel, maar een wortel van een plantje.
Zoë krijgt ook ooit wel een stukje van mijn vlees of een stukje van mijn boterham. Het blijft wel bij kleine stukjes, ze heeft haar eigen eten wat veel gezonder is voor haar.
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 25-07-2011 14:37

hannabelgje schreef:aardappels zijn sowieso niet gezond voor honden, rauw mag je ze sowieso niet geven
Dit laat ik mijn honden niet lezen hoor. Die zijn het absoluut niet met je eens. Rauwe aardappel is juist heel goed voor de maag.
Die van mij staan elke keer als ik ga aardappelsschillen op een rijtje te wachten tot ik ze allemaal om de beurt een stuk toe gooi. En op het eind hebben ze meer dan de helft van de schillen verorbert. En ze zijn ook dol op gekookte aardappels waar ze echt niet ziek van worden hoor.
Vroegere generaties honden, ook rashonden, kregen niet anders.

Uiteraard hoeven we hier niet naar terug, maar een beetje Hollandse nuchterheid wil ik toch even hier neergooien.
Afbeelding

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 25-07-2011 14:55

Solanine
Misschien hadden de boeren daar wel een beetje gelijk in. In aardappels zit namelijk de stof solanine. Als je er teveel van binnenkrijgt kun je vergiftigd worden en last krijgen van diarree, misselijkheid, ademnood en bewusteloosheid. Dit gebeurt al bij 25 mg. Krijg je 400 milligram binnen, dan kun je er zelfs aan overlijden. De hoeveelheid solanine verschilt per aardappelras. Als er teveel solanine in zit (dat is meer dan 10 miligram per 100 gram aardappels) is de aardappel niet eetbaar. Deze rassen worden gebruikt om papier, medicijnen of kleding van te maken. Ook aardappels die tijdens de groei teveel licht op de wortels of knol hebben gehad, zijn niet te eten. Deze zijn te herkennen aan de groene kleur.

Het is aan te raden om zo min mogelijk rauwe aardappels te eten. Hierin zit namelijk meer solanine dan in gekookte aardappels. Let op dat de solanine niet verdwijnt tijdens het koken, maar dat het in het water gaat zitten. Gebruik dit water dus niet voor andere dingen, maar gooi het gewoon weg.


Toch echt niet gezond lijkt mij, honden reageren sowieso vaak niet goed op producten uit de nachtschadefamilie en het wordt ook afgeraden om dit te geven.
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 25-07-2011 14:55

Frodo en Arwen eten zelden om niet te zeggen nooit iets mee van de tafel of het is een stukje brood of een wortel, meer zal dat niet zijn denk ik!!
Ja hier zijn ze helemaal niet verwend met menseneten :mrgreen:
Afbeelding

Plaats reactie