Dieet

De vraag "Wat eet onze cardigan?" krijgt hier een plaatsje.
Au3
Berichten: 1737
Lid geworden op: 16-11-2010 13:38

Bericht door Au3 » 03-01-2012 21:23

Ik merk dat ik wel een blunder begaan heb in denken.
Ik lees allemaal 300-500 gram kvv per hond per dag, maar de meesten van jullie voeren dus complete kvv, dus dan bestaat de hele maaltijd uit 300-500gram per dag.
Terwijl ik dus dacht dat jullie 300-500gr vlees gaven.( en daarboven op de granen)

Ati help me even aub, hoe ligt dan precies de verhuoding Meradog/vlees.
Wat ik koop dus idd enkelvoudig wat ik aanvul met meradogflockenmix.
Ik zal straks eens droog de hoeveelheid flockenmix wegen die ik normaal zou geven daarbij opgeteld normaal dus 100 gr duck ( enkelvoudig)
Zoals je al in het eerdere bericht kon lezen eten de hondjes 's morgens amper iets en moet die avondmaaltijd volstaan.

Maar ik ga ook eens de carnibest proberen. Het idee, dat je iet zo hoeft te puzzelen, staat me ook wel aan. Zeker als er ook nog een light versie is.
Maar eerst gaat de voorraad Meradog nog op.
@ Marjo voer jij dan complete carnibest En daar nog speciebonen doorheen? En hoeveel gram voer jij dan van de carnibest??
Afbeelding

Marjo
Berichten: 1817
Lid geworden op: 15-11-2010 21:56

Bericht door Marjo » 03-01-2012 22:27

Ze krijgen in de ochtend allebei 100 gram carnibest aangevuld met ongeveer 150 gram bonen en in de avond alleen carnibest ieder 175 gram
en 's avonds een lekker pensstaafje.
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 04-01-2012 11:27

Au3 schreef:Ati help me even aub, hoe ligt dan precies de verhuoding Meradog/vlees
@Au3, ik kan slechts 'ongeveer' zeggen. Let op......speciaal voor jou en Pippa heb ik even het mokje Flockenmix gewogen die een hond hier krijgt als de bikinilijn :oops: weer wat te royaal is. 't Is niet veel, slechts 50 gram :oops: . Maar daar komt ongeveer 150 - 200 gram smuldier pens op. Voor het volle gevoel is het prima als daar dan nog wat bonen doorheen gedaan worden. Het is handig als je een pot bonen in een bak met vers water gooit zodat ze kunnen ontzouten. Ververs dit af en toe eens dan heb je weinig werk en kun je het zo pakken.
Bijt je niet vast op gewichten maar voer met je ogen. Let er op dat Pippa geen gal gaat spuwen omdat haar maag te leeg is. Gebeurt dit dan geef je gewoon een plakje brood direct nadat ze kotste. Maar dan weet je ook dat ze toch wat meer nodig heeft en dan ga je iets meer flocken er bij doen.
Carnibest is ook prima en zoals Marjo het doet werkt het ook perfect.
Omdat Pippa gecastreerd is kost het meer tijd voordat ze haar taille :wink: weer terug heeft. Gewoon de tijd nemen, ze hoeft niet in twee weken afgeslankt te zijn.
Mocht dit alles niet werken dan zal Carnibest light ook perfect zijn.
Succes en ik hoop dat je er wat mee kunt.
Afbeelding

Au3
Berichten: 1737
Lid geworden op: 16-11-2010 13:38

Bericht door Au3 » 04-01-2012 18:57

dank je wel, uiteraard probeer ik te voeren met de ogen (maar die hebben me blijkbaar toch ernstig in de steek gelaten)
ik heb zojuist de flockenmix gewogen, droog krijgen ze hier ong 110gr flockenmix en 100 gr vlees.
ik heb hier ook eens mijn handje brokken gewogen, dat was toch eigenlijk ook al veels te veel, nl bijna 100gr. Terwijl op de verpakking staat dat de dag ratsoen van een hond van 20 kg al 175-195gr is, daarvan kreeg ze dus al meer als de helft 's morgens.
Ik denk dat ik vooral daar de bonen ook eens doorheen ga roeren.

Mijn vrije dag heb ik vandaag helaas geen tijd gehad voor de Aldi, dus nog geen bonen. ( ik had kijkers voor mijn paard en dat ging vandaag voor) manlief is de hele dag en avond weg en zoonlief had absoluut geen zin om naar de winkel te moeten.

Het werk vind ik sowieso niet erg, haar lijn moet gewoon drastisch verbeteren. De praktische tips ( gal spuwen) zal ik in de gaten houden.
Ik heb haar wel vandaag wat minder voer gegeven en opgelet dat ze allebei hun bak leeg aten, zodat ze niet kon gaan stelen bij Noa.

Maar aan de voorraad te zien, zit ik voorlopig nog wel een tijd aan de flockenmix ( er staat nog 1 zak op voorraad).
Komt helemaal goed, Bedankt voor jullie reacties!
Afbeelding

Marjo
Berichten: 1817
Lid geworden op: 15-11-2010 21:56

Bericht door Marjo » 04-01-2012 20:00

Ik ga nooit af op wat de fabrikant voorschrijft.
De ene hond beweegt ook meer dan de andere. running_dog
Afbeelding

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 04-01-2012 20:08

Hier nog een late reactie. Granen heeft een hond niet nodig hoor, Zoë en de katten krijgen geen granen. In de flockenmix zit hoop ik nog meer dan alleen granen, er zal ook wel een mineralen en vitaminesupplement in zitten neem ik aan. daar kunnen ze sowieso niet zonder als ze verder alleen pens en bonen krijgen.
Om een hond minder hongergevoel te geven kun je beter het eten op een andere manier aanbieden ipv bonen gaan voeren. Geef het voer in een kong, geen geschikte botten waar ze meer werk aan hebben dat geeft meer bevrediging en remt ook het hongergevoel. Frank moest op barf afvallen en die heeft geen boon gehad, gewoon wat minder eten en minder vette diersoorten. Wel wat grotere stukken zodat hij er meer werk aan had, geef ook eens een lap pens ipv gemalen pens, wel bijblijven voor het geval ze hem heel proberen door te slikken ipv netjes te kauwen.

Sanne ik kan je een droger van harte aanbevelen, ik heb nu al jaren een bomann van de aximax, die was niet duur en ik droog er heel veel lekkere snacks mee die veel gezonder en goedkoper zijn dan de spullen uit de winkel.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 04-01-2012 20:46

@ Hanna, even een paar vraagjes,
- allereerst hoeveel verbruikt z'on ding want je moet hem wel heel lang aan laten staan :oops:
- stel dat ik 1 x in de maand van alles droog ik denk hierbij aan kipfilet, vis, long.
nog meer tips zijn welkom :wink: hoe lang houd ik dit dan vers?
Ik las dat veel mensen het invriezen, hoe lang kan ik het dan bewaren.
- Hoe zit het bv met kipfilet, veel eiwit is niet goed maar wordt dat meer als het gedroogd is? wordt het dan geconentreerder?
- er zijn ook mensen die eendevoetjes of nekken drogen maar kan dat bot dan niet gaan spinteren?
(ik woon vlak bij hardewijk (eendeslachterij) en de kippenslachterij zit hier in nunspeet. Waar zou ik de rest kunnen kopen?
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 04-01-2012 21:02

Ik droog echt vanalles kipfilet, kippenlever, konijnenlever, eendenvoetjes, pens, vis, kvv, kippenvleugeltips, hazentongetjes, long enz enz enz. Dan ding staat meerdere keren per week aan. Kipfilet droog je in een uurtje of 8, dingen waar bot in zitten drogen 16-24 uur. Van VSE kun je de lever, de maagjes en de voetjes makkelijk drogen.
Teveel eiwit is slecht is een fabeltje. Je moet alleen wel in de juiste verhoudingen voeren. Dus en bot, en orgaan en spiervlees.
Die droger is 250 watt die verbruikt dus 0.25 kw, een keer kipfilet drogen kost dan met een energieprijs van 10 cent, kost dan 20 cent. Das niet te duur toch.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 04-01-2012 21:22

thanks,
Maar ik ga het alleen als snack geven dus dan hoef ik toch geen rekening te houden met de verhoudingen?
Zijn voer blijft gewoon carnibest met sindskort Darf eco.
De energie kost bij ons 30 eurocent dus vandaar mijn vraag :mrgreen:

Maar volgens mij moet ik het zo berekenen.
0.30(kostprijs stroom)*25% (verbruik apparaat) x het aantal uren
dus bij iets wat ongeveer 8 uur aan het drogen is zou ik 0.60 cent kwijt wezen... mmm ik betaal nu 2.25 voor een ons gedroogde lamslong en ik weet niet wat er precies inzit.
Volgens mij gaat er z'on ding komen!!
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Max&Willem
Berichten: 931
Lid geworden op: 30-05-2011 21:28

Bericht door Max&Willem » 04-01-2012 21:22

Ik heb dezelfde droger! Ideaal. Ik kan niet meer zonder en de hondjes ook niet :lol:

@Sanne ik droog ook altijd veel tegelijk (want dan heb je verschillende smaken voor de verwende hondjes) en vries dan een deel in. Omdat het zo weinig vocht bevat ook zeer snel ontdooid.

Ik droog: kipfilet, long, kippennekken en kippenhartjes. Alles in kleine stukjes gesneden/geknipt, makkelijk om mee te trainen.
Afbeelding

Plaats reactie