Pupjes voeden.

De vraag "Wat eet onze cardigan?" krijgt hier een plaatsje.
courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 25-08-2011 17:30

Leuke foto Hanne. Wanneer heb je die genomen waarop hij staat?

Hij heeft de rug inderdaad niet recht. Volgens mij was dat altijd al zo bij hem.

Hij is gigantisch in de groei, ik zou hem nog meer eten geven.
Cardiganpups hebben af en toe een periode dat ze idioot veel voedsel nodig hebben. De ervaring leert dat je dat gewoon geven moet ongeacht de hoeveelheid die voorgeschreven is.

Hier krijgen pups op die leeftijd echt belachelijk veel eten en dat gaat er dan in alsof ze nog niets gehad hebben, haha.
Zeker nog drie keer per dag een pan vol.

Hij ziet er prima uit, maar kan vast nog veel meer eten op.
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 25-08-2011 21:00

Hij staat vrij scherp Ati, en dat is met een reden :wink:
hij eet nu 500 gram KVV op een dag, verdeeld over 3 maaltijden, niet echt weinig, toch?

Die foto is genomen als ie een week of 12 oud was als ik me niet vergis :wink:
Hij heeft inderdaad nog nooit geen vlakke rug gehad, al is het tijdens het wandelen dus wel niet zo extreem als op die foto :wink:
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 25-08-2011 21:33

Hanne schreef:Hij staat vrij scherp Ati, en dat is met een reden :wink:
hij eet nu 500 gram KVV op een dag, verdeeld over 3 maaltijden, niet echt weinig, toch?

Die foto is genomen als ie een week of 12 oud was als ik me niet vergis :wink:
Hij heeft inderdaad nog nooit geen vlakke rug gehad, al is het tijdens het wandelen dus wel niet zo extreem als op die foto :wink:
Het zou best kunnen dat dit gewoon zijn bouw is.
Mijn idee hierover is dat als je hem zo scherp laat staan (met voer bedoel ik) hij niet voldoende botwerk kan ontwikkelen voor wat in zijn aanleg aanwezig is. Bewijzen kan je zoiets nooit, want je kunt het niet over doen.
Mijn ervaring leert dat ze de tekorten niet echt inhalen als ze eenmaal volwassen zijn.
Tuurlijk zie ik hem alleen maar op een foto, maar ik zou zijn voer over de gehele dag zeker verdubbelen en als het mijn hond was nog meer.
Niet in één keer, tuurlijk niet, maar binnen een week was hij zeker verdubbeld.

Je mag dit aannemen als gratis advies, want ik heb alleen maar het goede met Cadell voor. Voor nu en voor zijn toekomst.

Het is niet ondenkbaar dat als hij veel meer voer krijgt dat z'n rug, ook in stand, een goede verbetering zal ondergaan. Hij ontwikkeld dan meer buikinhoud en dit kan z'n rug rechter maken.

Ik ben benieuwd of en wat je met mijn advies gaat doen. De keus is aan jou.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 25-08-2011 22:05

Hier heb ik even een vraagje over Ati, stel dat ze nu niet meer willen eten dan?

Ik kan me voorstellen dat een heleboel mensen nu schrikken en denken dat ze hun hondje tekort gedaan hebben door minder te voeren.
(dat heb ik zelf ook wel :wink: ). om welke reden dan ook.
Soms wil een hond gewoon niet meer eten of wordt te dik (ook niet goed...

Het is niet makkelijk hoor dat voeren, de een zegt je moet ze schaal houden, de ander zegt rondvoeren....

Persoonlijk voer ik (inmiddels heb ik dat geleerd) op het oog, worden ze te mager voer erbij, te dik voer eraf..
Als ik sky zoveel gegeven zou hebben (en dat heb ik geprobeerd) dan konden we hem rollen :mrgreen: :mrgreen:

Nogmaals gewoon een vraag hoor, jij bent de ervaringdeskundige, daar kunnen wij van leren he 8)
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 25-08-2011 22:49

courtly schreef: Het zou best kunnen dat dit gewoon zijn bouw is.
Mijn idee hierover is dat als je hem zo scherp laat staan (met voer bedoel ik) hij niet voldoende botwerk kan ontwikkelen voor wat in zijn aanleg aanwezig is. Bewijzen kan je zoiets nooit, want je kunt het niet over doen.
Mijn ervaring leert dat ze de tekorten niet echt inhalen als ze eenmaal volwassen zijn.
Tuurlijk zie ik hem alleen maar op een foto, maar ik zou zijn voer over de gehele dag zeker verdubbelen en als het mijn hond was nog meer.
Niet in één keer, tuurlijk niet, maar binnen een week was hij zeker verdubbeld.

Je mag dit aannemen als gratis advies, want ik heb alleen maar het goede met Cadell voor. Voor nu en voor zijn toekomst.

Het is niet ondenkbaar dat als hij veel meer voer krijgt dat z'n rug, ook in stand, een goede verbetering zal ondergaan. Hij ontwikkeld dan meer buikinhoud en dit kan z'n rug rechter maken.

Ik ben benieuwd of en wat je met mijn advies gaat doen. De keus is aan jou.
Allereerst, ik apprecieer zeker en vast je mening :D

Denk niet dat Cadell tekorten doet, daarvoor is zijn voeding te uitgebalanceerd voor...
allemaal complete KVV's, verschillende diersoorten, zelfs verschillende merken...
Hij krijgt qua hoeveelheid misschien niet "veel", maar ik voer op zicht en niet op getallen :lol:
Zolang de pup goed bijkomt, goed groeit en actief is hou ik hem op die lijn (die stijgt natuurlijk hé maar mondjesmaat :wink: )

Voor zijn poten mag hij absoluut niet te zwaar staan, nu, té is nooit goed (behalve tevreden :lol: )...
te mager staat hij ook niet hoor, hij staat scherp op een manier dat ik graag honden en vooral puppy's zie staan

Wat gelijkmatigheid van groei betreft, door een pup scherp te zetten zorg je ervoor dat hij gelijkmatiger zal groeien (in hoogte en breedte)
een pup zal daarom niet kleiner zijn dan zijn "ad lib" gevoederde broer/zus maar hij zal langer doorgroeien...
compensatoire groei noemen ze dat.
als voordeel geeft dit een verminderd risico op botafwijkingen zoals ED, OCD en HD
ook verminder je het risico op groeipijnen

Nogmaals, ik vind het heel erg fijn dat je je tips hier meedeelt echter ga ik Cadell zijn voer niet drastisch gaan verhogen...
Volgens mij gaat het er met de tijd wel gaan uitgroeien...
vandaag op showtraining toch nergens commentaar op gehad, behalve dat hij zijn achterpoten onder hem zet soms, en dat is volgens mij ook het probleem... :wink:
enneuh, een buikje heeft meneertje wel hoor na het eten of na een training (want daar krijgt ie ook voer en snoep :wink: ), precies of ie elk moment kan ontploffen :mrgreen:
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 26-08-2011 09:55

Gijs kreeg iets van 750 gram op die leeftijd, (edit) , met 16 weken dus (/edit) moest 'm van Olga ook mollig houden ;-)

Als hij eens minder kreeg, kwam er ook meteen bijna geen ontlasting uit, en ging hij van straat vreten.

Toen we mochten gaan afbouwen, werd hij eigenlijk te mager dus we zijn momenteel blijven steken op 600 gram. De vreetzak :D
Afbeelding

Max&Willem
Berichten: 931
Lid geworden op: 30-05-2011 21:28

Bericht door Max&Willem » 26-08-2011 11:01

Hier ook een vreetzak :lol:!

Willem krijgt nu (vandaag precies 15 weken) 700 gram per dag, ex beloningsstukjes, pensstaafjes etc. En dat zal de komende weken nog wel meer worden :wink:
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 26-08-2011 13:21

Door de hele discussie hebben we hem juist eens gewogen
Cadell weegt vandaag (15 weken en 1 dag :lol: ) 7,7kg
op 2 weken tijd is hij dus 1,1 kg bijgekomen
Amy, enig idee hoeveel Willem weegt momenteel?

Hij kakt ook 3-4 keer per dag, dus ja...
We gaan zijn voer iets opdrijven, maar het zal niet gaan over de hoeveelheden die Gijs en Willem krijgen...
Persoonlijk vind ik het mannetje heel erg goed staan, staat hij goed in vacht, groeit hij mooi en geleidelijk + is het een vat vol leven...
dat zijn de parameters waar ikzelf veel belang aan hecht, dus ja...
Afbeelding

Max&Willem
Berichten: 931
Lid geworden op: 30-05-2011 21:28

Bericht door Max&Willem » 26-08-2011 15:13

Hanne schreef: Amy, enig idee hoeveel Willem weegt momenteel?
Op speciaal verzoek de weegschaal van zolder gehaald. Willem is al te groot om er zelf op te gaan, dus moet ik er ook aan geloven :evil:. Hou je vast: Willem weegt nu 9,4 kg!! Dat is redelijk in lijn met zijn eerdere groei, namelijk gemiddeld ongeveer 100 gram per dag, dus 700 gram per week. Volgens mij een mooie gelijkmatige groei.

Nog even en hij heeft Max ingehaald qua gewicht. In ieder geval mag hij vanavond wel een schepje extra 8)
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 26-08-2011 15:50

Dan is de lijn waarin Cadell en Willem schelen ook min of meer gelijk hé...
Ze waren hetzelfde in het nest (of toch aan elkaar gewaagd) maar dan is Cadell op het "belgische regime" :mrgreen: gekomen en is hij trager bijgekomen dan Willem...
Inderdaad, bij willem zie je ook een duidelijke trend en zolang ze goed bijkomen is dat het belangrijkste, niet? :)
Afbeelding

Plaats reactie