Hernia

Hier vinden we alles over de gezondheid van jouw vriend.
Plaats reactie
Dreamer-Francis
Berichten: 533
Lid geworden op: 02-07-2011 19:27

Hernia

Bericht door Dreamer-Francis » 25-07-2011 08:50

Hoi hoi,

ik weet dat Cardi's hernia gevoelig zijn maar komt dit vaak voor?
Wie heeft er (helaas) wel eens mee te maken gehad?
En als dat geconstateerd wordt, wat wordt er dan aan gedaan, is er uberhaupt iets aan te doen en kom je er volledig van af?
Is het een ernstige aandoening??
En kun je iets doen om het te voorkomen?
Ik zou zelf iig vanaf het begin tegen mensen op springen niet toelaten.. het is wel schattig natuurlijk, zo'n leuke, lieve enthousiaste Cardi die tegen je opspringt maar er zijn veel andere mensen die daar niet zo van houden en het is dus belasten voor de rug.. dus leren dat dat niet mag..??
En als de hond ergens op of af moet wat helpen..??
(geen idee of dat realistisch is hoor, misschien is het gebeurt voor dat je het weet, zon enthousiast als ze zijn hihi)

Groetjes
My dream will not only be a dream someday,
it will happen however, they say.
Then, I will have a Cardigan pup in my arms,
enjoying the company, friendship and
Cardigan charms!
I can't hardly wait,
to finally meet my Cardigan soul mate! ♥

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 25-07-2011 09:33

Zoë heeft gelukkig geen hernia gehad, maar heeft wel haar rug bezeerd gehad. We beperken het springen en dan vooral het afspringen. Ze mag wel op en af de bank. In de auto wordt ze getild en uit de auto ook. Ze mag tijdens het spelen met de kinderen van mij ook niet springen.
Afbeelding

Dreamer-Francis
Berichten: 533
Lid geworden op: 02-07-2011 19:27

Bericht door Dreamer-Francis » 25-07-2011 09:45

Hoi Hanna,

gelukkig dat het bij Zoe geen hernia was!!
Oh ja, het afspringen, is idd logisch, dan vangt de rug natuurlijk het gewicht op van de klap.
Dus idd belangrijk om zo min mogelijk te laten (af) springen!

Bedankt voor je reactie!!
My dream will not only be a dream someday,
it will happen however, they say.
Then, I will have a Cardigan pup in my arms,
enjoying the company, friendship and
Cardigan charms!
I can't hardly wait,
to finally meet my Cardigan soul mate! ♥

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 25-07-2011 10:10

Wij proberen Cadell ook te leren om niet te op te springen...
niet zo makkelijk met een puppy die springveren heeft ipv poten :mrgreen:
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 25-07-2011 11:46

Nou wij hebben ook geprobeerd sky niet te laten opspringen tegen mensen.............. tot op de dag van vandaag moet daar nog een plantespuit aan te pas komen.
Tot sky ruim 10 maanden was is hij overal af en op getild en mocht hij niet op de bank.
Inmiddels mag hij zelf van en op de bank spingen (alleen niet als hij wild aan spelen is).
We hebben een plankje bij de schuifpui liggen zodat hij daar niet elke keer vanaf hoeft te springen naar buiten.
Onze zitkuil is voor een paar maanden geleden pas opengesteld voor Sky;) want daar zitten trapjes in.
En skyman heeft vorige week pas voor het eerst een trap opgelopen (bij het gemeentehuis in epe :wink: ).
Ook wordt sky in en uit de auto getild.
Ook gaan we pas beginnen met behendigheid als hij 2 is en volledig uitgegroeid is.
[/img]
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 25-07-2011 11:47

Hanne schreef:Wij proberen Cadell ook te leren om niet te op te springen...
niet zo makkelijk met een puppy die springveren heeft ipv poten :mrgreen:
zooo herkenbaar... en nog steeds niet onder controlle :mrgreen:
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 25-07-2011 13:00

Ik denk dat iedereen wel zeer goed oplet en hun cardie niet of zo weinig mogelijk laat springen!

Er zijn volgens mij ook niet zoveel cardies die een hernia oplopen, denk ik!

Hier wordt zo weinig mogelijk gesprongen! geen trappen op of afgelopen en Arwen en Frodo worden netjes de auto in en uitgetild!
Kleine Arwen (bijna 9 maanden oud) weet zeer goed dat ze niet naar mensen of kindertjes moet op springen :wink:
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 25-07-2011 13:42

Hier geen ervaring met hernia. Nuja, mijn moeder heeft 't, dus ik weet er wel iets van. Er is vaak heel goed wat aan te doen, operatief of zelfs met alleen rust en medicijnen. Google er maar eens op.

Je kan om te beginnen een goede fokker uitzoeken (het kan erfelijk zijn).

En vanaf het begin genoeg normale beweging (en rust) geven, zodat er spieren worden opgebouwd die de klappen opvangen.

Veel buiten dingen doen, zodat je hond in huis rustig is. (En niet teveel abrupte bewegingen laten maken, zoals bij ballen en stokken gooien)

Niet op gladde vloeren laten rennen en springen.

En een hondenverzekering afgesloten die ook foto's maken dekt ;-)

Tegen mensen opspringen kan je later wel afleren hoor (door iets alternatiefs aan te leren, b.v. gaan zitten op zo'n moment). Zover zijn wij nog niet helemaal ;-)

Tegen kinderen opspringen durft onze held niet. Verder zijn de regels hier gelijk aan bij hannabelgje en Elsje. Alleen trap-op mag hij wel af en toe (trap-af niet, vanwege die grote kop, en hij doet het ook niet netjes genoeg vind ik).
Afbeelding

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 25-07-2011 14:01

Die muts van mij kan niet eens traplopen, die loopt een paar treden omhoog, besluit dat dat toch niet is wat ze wil en laat zich vervolgens achterover naar beneden kletteren. Voor die doos dus geen trappen, ik til het jufje wel, dat vind ik nog gezelliger ook. :D
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 25-07-2011 14:48

haha Frodo tillen, dat is pas LOL, nu moet ik wel zeggen dat hij niet meer zo vaak mee naar boven gedragen wordt als voorheen :mrgreen:
Afbeelding

Plaats reactie