Zijn hier mensen bekend met NCL?

Hier vinden we alles over de gezondheid van jouw vriend.
Plaats reactie
Yvette
Berichten: 134
Lid geworden op: 05-02-2013 21:58

Zijn hier mensen bekend met NCL?

Bericht door Yvette » 22-03-2013 18:26

Kent iemand NCL? En honden die hier aan lijden?

Nld link onderaan!

NCL is an abbreviation of the word Neural Ceroid Lipofuscinosis. The Ceroid Lipofuscinosis, CL, is met in many breeds including Border Collie, Cocker Spaniel, English Setter, Saluki, Chihuahua and Dachshund . A gene test has been developed to determine sick dogs and carriers of the disease for at least Border Collies. NCL is met in other species and even in humans. There are many mutations of the NCL, of which many are known.

Unfortunately there is no one certain symptom which could be an identifier of the NCL. The symptoms can have many variations, depending on the breed, the dog and its original characteristics. Thus, even within the same breed there can be dogs with very different symptoms. The disease is believed to be very painful when progressing, which can be observed as varying, increasingly bad symptoms. The only certain thing is that the disease will get worse, and after the first symptoms are shown, the disease can progress rapidly toward the final destination, death.

Most of the dogs can be symptomless up to the age of 15-24 months, and in some breeds even up to 4-6 years. However, it has been claimed that the dogs which are put to sleep at 5-6 years for severe symptoms have most likely had some symptoms even before the age of 3 years, but they have not been identified until they’ve got worse.

One of the symptoms can be an increased, periodical restlessness and aimless wandering. As the disease progresses the symptoms get worse and the time between periods shorten. Eventually the dog wanders in a manic manner, being unable to relax. Abnormal fear of touch can be observed, for example putting on the collar can cause avoidance and aggressive protests as the dog fears the pain caused by the procedure. Also combing the dog can become impossible. The dog can have problems moving normally. Sitting normally, jumping or climbing can cause unreasonable problems. The dog might also have compulsive movements. Also symptoms of dementia can be present, and the dog might forget the house training he has already learned. The dog might show blind rage or stare at a certain spot increasingly long periods of time, even hours as the disease progresses. Unreasonable fear reactions can occur, and the dog can become afraid of things which have been safe and familiar to it. The dog can overreact to the owner’s commands and gestures and even glances. The dog might have eyesight failures. The dog can become more and more aggressive, eventually biting with blind rage without being unable to control its own behaviour.

http://www.karjis.com/?hae=NCL&lan=en

nederlandse link:


http://www.hotandfamousbulls.nl/info_ncl.html

Yvette
Berichten: 134
Lid geworden op: 05-02-2013 21:58

Bericht door Yvette » 22-03-2013 18:38


Marjo
Berichten: 1817
Lid geworden op: 15-11-2010 21:56

Bericht door Marjo » 22-03-2013 19:50

Ik ken niemand en weet ook geen honden die hier aan lijden (gelukkig)

Wat een naar verloop van deze erfelijke bloedziekte.
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 22-03-2013 21:30

Binnen de cardigans heb ik nooit van deze ziekte gehoord.
Afbeelding

Roosje
Berichten: 2928
Lid geworden op: 15-11-2010 21:43

Bericht door Roosje » 22-03-2013 21:42

Nog nooit van gehoord. Ook niet bij mendsen met honden van een ander ras.
Desh en Buffa : thanks for bringing such joy in our life

Yvette
Berichten: 134
Lid geworden op: 05-02-2013 21:58

Bericht door Yvette » 22-03-2013 21:59

Voor dat er misverstanden ontstaan ik vraag het ivm een andere hond als een corgi hoor!

Dit was een hond die bij mij was voor een euthanasie beoordeling.

Ze had al 2 keer een hond geprobeerd te vermoorden. Ik nam dat met een korreltje zout. Dat vinden mensen vaak al snel. Helaas heeft ze hier geprobeerd mijn beagle te killen. Ze lag op de bank, twijfelde tussen mijn keel en mijn beagle, na een sprong van 2 mtr, beet zich vast in de nek van mijn beagle ( 23kg wegens schildklier problemen die nog niet goed geregeld zijn) en zwaaide hem zo door de lucht. Ze was niet van plan hem los te laten voor hij dood was, schudden niet normaal. Ik stond er naast, kreeg hem eerst niet ontzet. En gelukkig uiteindelijk wel. Beagle is er redelijk goed afgekomen. Ik ben behoorlijk gebeten en de andere hond is na overleg met de eigenaar geeuthanaseerd. Deze aanval heb ik ook nog gefilmd althans t eerste deel. Omdat ik net leuke filmpjes aan t maken was van de hond in kwestie.

Deze hond liep al jaren raar, heeft een soort epilepsie klachten, obsessief gedrag en dus onvoorspelbare extreme agressie. Ik verdachte deze hond van een B12 te kort en absoluut van een medisch probleem . Mogelijk is het NCL geweest. Vandaar dat ik me daar in aan t verdiepen ben.

Yvette
Berichten: 134
Lid geworden op: 05-02-2013 21:58

Bericht door Yvette » 22-03-2013 22:00

Fijn voor jullie dat jullie er geen ervaring mee hebben. Jammer voor mij :)

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 23-03-2013 15:13

Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar het doet me wel denken aan een bull terrier die wij in de praktijk toen als patient hadden. Dat was ook echt zo'n absurd verhaal. Die is toen nog op de selgian gezet. Dat leek even te helpen, maar uiteindelijk is dat ook inslapen geworden.
Afbeelding

Plaats reactie