Elleboogdysplasie (ED)

Hier vinden we alles over de gezondheid van jouw vriend.
Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 22-08-2012 17:40

Inmiddels antwoord van dr. Meij gekregen;

Achterhand:
de artrose op zn heupen past bij het "chondrodystrofe karakter van skelet van Gijs, maw het zit in zijn genen".
Het is wel lichte slijtage, maw men verwacht dat Gijs van die artrose eigenlijk geen last zou mogen hebben.

Ook al komen de opstartproblemen ergens anders vandaan, het gaat sinds de medicijnen wel beter met de achterhand. Dus we gaan nu niet aandringen op verder onderzoek en wachten even af.

Voorhand:
Mbt de zere ellebogen kunnen ze Tramadol bijgeven (maar sommige honden worden daar suf van of gaan trippen) en we kunnen naar fysiotherapie en hydrotherapie kijken.

Kortom, we zijn er nog wel even zoet mee. Voorlopig geef ik voorkeur aan de huidige medicijnen en een beetje kijken wat meer/minder beweging en meer/minder pijnstillers doet. Gisteren lang gewandeld met Max, vannacht en vanochtend kreupel, maar wel erg vrolijk en speels, vanmiddag al minder kreupel dus blijkbaar wel enig herstelvermogen aanwezig okokok
Afbeelding

ingrid
Berichten: 1729
Lid geworden op: 12-06-2011 10:16

Bericht door ingrid » 22-08-2012 18:07

ok dus toch al wat antwoorden als zijn ze niet altijd prettig om krijgen

het zal inderdaad doseren worden van pijnstilling en beweging, maar met wat rust herstelt hij toch wel

fysio zou ik zeker aanraden, als ik de vooruitgang van Bo (met z'n hernia) bekijk door de fysio ben ik super blij dat we dit opgestart hebben. Hij gaat nu nog om de 3 weken naar de fysio voor een onderhoudsbehandeling. Vandaag nog geweest en leuk om te horen dat z'n gangwerk goed blijft ...... dus als je kan zou ik het effe proberen en zien welk ondersteunend effect dit heeft op Gijsje zijn gangwerk.

succes daar en dikke knuf voor dat manneke
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 22-08-2012 18:08

geven jullie glucosamines en chondroïtines bij?
anders kan je dat ook opstarten, is een voedingssuplement, geen medicatie

wel opletten bij bepaalde producten zoals Kynosil, daarbij moet je zorgen dat het niet in contact komt met metaal of glas :wink: Maar er zijn andere supplementen die dat in tabletvorm hebben
Afbeelding

Roosje
Berichten: 2928
Lid geworden op: 15-11-2010 21:43

Bericht door Roosje » 22-08-2012 19:45

Ook hier geven we de supplementen glucosamine en chondroîtine. Oorspronkelijk had men synoquin tasty voor geschreven maar als je de beide hondjes dagelijks er eentje moet geven (in't begin zelfs 2), valt dat wel duur uit. Ondertussen ben ik in't kruidvat aan een veel goedkopere versie in poedervorm geraakt en dat lusten ze hier als zoete broodjes :lol: Als je naar de samenstelling kijkt, is die bijna gelijk: van't één wat meer en t ander wat minder.
Wat de hydrotherapie betreft : hier hebben we op aanraden van Ati, om de kosten wat te drukken, vorig jaar een eigen hondenzwembad gemaakt en dezer dagen gaan de hondjes er dagelijks in. En het heeft niet enkel effect op de spieren, ook Buffa haar lijntje krijgt weer vorm :)
Desh en Buffa : thanks for bringing such joy in our life

Coo
Berichten: 433
Lid geworden op: 08-12-2010 10:21

Bericht door Coo » 22-08-2012 19:52

Jeetje Suzan, wat naar voor Gijs. Ik hoop dat je een manier zult vinden, waarbij hij zo weinig mogelijk last heeft.
Het valt me wel op, dat de Cardi meer problemen heeft met botten dan de Pem.
Wij geven Primeval Gelatinaat.

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 22-08-2012 20:09

Mmmm een klein lichtje is toch dat de medicatie aan blijkt te slaan en Gijsje na rust toch weer een beetje herstelt!
Maar het blijft een ganse boterham, een dikke knuffel voor jullie allemaal kissss
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 22-08-2012 20:12

Goed om te horen hoe anderen ermee omgaan. Ik heb zelf wat moeite om het een plekje te geven.

@Coo: daar kan je best gelijk in hebben. Cardigans hebben krommere pootjes en zijn ook nog vaak zwaarder en langer dan Pems.

Eigenlijk kun je ze beter zo licht mogelijk hebben...
Afbeelding

Coo
Berichten: 433
Lid geworden op: 08-12-2010 10:21

Bericht door Coo » 22-08-2012 20:22

ik kan me goed voorstellen dat het moeilijk is om het een plekje te geven, dit wil je helemaal niet voor je hondje.
Je wilt dat hij een vrij en blij leven heeft zonder problemen.
Wat is dat trouwens, die tip van Ati over een hondenzwembad???

Roosje
Berichten: 2928
Lid geworden op: 15-11-2010 21:43

Bericht door Roosje » 22-08-2012 21:29

Coo schreef:Wat is dat trouwens, die tip van Ati over een hondenzwembad???
Coo, wij hebben ook een hondje dat sukkelt met haar achterwerk : een gescheurde kruisband en een DA die we gevolgd zijn door eerst helemaal niets te ondernemen en na bijna 1 jaar stelde hij hydrotherapie voor. Zo gezegd zo gedaan, maar da's nogal duur. Dus gaf Ati ons een tip : waarom bouw je zelf geen hondenzwembad. Eerst keken wij zelf raar op van Ati's voorstel, maar we hebben het laten bezinken en uiteindelijk is het hondenzwembad er gekomen. Ati heeft voor een dompelaar gezorgd om het water toch op een deftige temperatuur te krijgen. En vorige zomer en nu de laatste weken laten we beide hondjes elke dag zwemmen.
We hebben een zwemvest gekocht voor de hondjes en we laten de hondjes in't water en door de zwemvest vats te houden, houden we de hondjes tegen en die blijven maar zwemmen :lol: Af en toe krijgen ze even rust op het voorziene rustplaatsje.
Bij de foto's in het logo verschijnt momenteel Desh : wel da's in ons hondenzwembad, da's ongeveer 2,40 m op 1,20m en 90cm diep. Jan heeft dit bovengronds gemaakt (schuim onder gespoten ter versteviging en isolerend) zodat wij op menshoogte staan en dit niet al te belastend is voor onze rug. We moeten enkel lichtjes voorover buigen en de hondjes tegen houden.
We hadden nog een circulatiepomp van de plastieken zwembaden die we vroeger kochten voor de kinderen en die pomp is nu aangesloten op het hondenzwembad. In de winter gaat het water er wel uit en in april doen we er opnieuw water in, met alle nodige producten tegen algen, ..... Na 6 maand is het water nog even proper.
En deze warme dagen gaan de hondjes er dagelijks in, soms meermaal daags als het weer echt 30+ wordt. Zelfs de buren komen al even langs. :lol:
Desh en Buffa : thanks for bringing such joy in our life

Coo
Berichten: 433
Lid geworden op: 08-12-2010 10:21

Bericht door Coo » 22-08-2012 22:05

Dat klinkt geweldig, Roosje!
Bert en ik hadden het er gisteren over omdat onze hondentrimster een zwemvijver aan het bouwen is voor haar St. Bernards. Nu vind ik een zwemvijver een beetje griezelig, met al dat rondslingerende groen, kikkers die tegen je aanzwemmen etc. :( . Maar dit klinkt heel erg goed.
Vooral voor Zoï die wat arthrose heeft en geopereerd is aan patella luxatie en Joep met z'n radius curvus. Heb je er foto's van?

Plaats reactie