Leuke link

Hier vinden we alles over de gezondheid van jouw vriend.
hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Leuke link

Bericht door hannabelgje » 10-02-2012 22:40

http://www.dogcity.nl/0-algemeen/artike ... fabels.pdf
Afbeelding

Aletta
Berichten: 22
Lid geworden op: 08-08-2011 16:40

Bericht door Aletta » 11-02-2012 11:51

Dat zet je wel aan het denken...

Ik merk hier in de buurt vaak dat mensen ervoor kiezen om hun hond te castreren/steriliseren omdat het voor hun zelf makkelijker is. In het geval van reutjes, omdat ze op een gegeven moment te dominant beginnen te worden, en in het geval van teefjes omdat het zo vervelend is om de hond uit te laten als ze loops is. Maar het is duidelijk iets om nog eens goed over na te denken....

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 11-02-2012 13:08

ergens heb ik mijn bedenkingen bij het artikel... :oops:

sommige risico's zijn met x-veelvoud verhoogd
maar als de kans tot ontwikkelen van een aandoening maar 0.01% is, en dat wordt dan nog 5x verhoogd, dan is dat 0.05%, tja...

wat die hypothyreoïdie betreft, ik doe mijn masterproef over hypothyreoïdie bij honden, gecastreerde dieren hebben inderdaad een hogere kans, maar die hogere kans is niet significant las ik in de meeste wetenschappelijk onderbouwde artikels, dus ik heb ook hier mijn bedenkingen :oops:
Afbeelding

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 11-02-2012 16:07

Het komt uit bestaande onderzoeken dus er lijkt mij dan toch echt wel waarheid in te zitten. In Amerika wordt er heel veel onderzoek gedaan hierover, hier veel minder.
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 11-02-2012 17:33

er zit heel wat waarheid in, maar ik wou sommige zaken gewoon nuanceren :wink:

een x-veelvoud verhoging kan heel spectaculair zijn bij aandoeningen die frequent voorkomen, maar bij zeldzame aandoening maakt dit klinisch weinig verschil...
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 12-02-2012 13:26

Hanne schreef:ergens heb ik mijn bedenkingen bij het artikel... :oops:

sommige risico's zijn met x-veelvoud verhoogd
maar als de kans tot ontwikkelen van een aandoening maar 0.01% is, en dat wordt dan nog 5x verhoogd, dan is dat 0.05%, tja...

wat die hypothyreoïdie betreft, ik doe mijn masterproef over hypothyreoïdie bij honden, gecastreerde dieren hebben inderdaad een hogere kans, maar die hogere kans is niet significant las ik in de meeste wetenschappelijk onderbouwde artikels, dus ik heb ook hier mijn bedenkingen :oops:
Ik als leek lees dit ook als een kansberekening, niet dat een castraat dit alles gaat ontwikkelen. Daarom vind ik het wel interessant om ook eens te lezen dat er meer aan castratie hangt dan dat de gemiddelde dierenarts verteld. De meest voorkomende zaken, dik worden, verharen, incontinentie vertel ik altijd wel, maar soms ben je een roepende in de woestijn :mrgreen: .
Begrijp me goed, ik ben niet tegen castratie, maar er moet in mijn ogen een medische of een psychische reden voor zijn. Niet omdat het makkelijker is tijdens de vakantie :wink: .
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 13-02-2012 09:14

Ikzelf ben ook voor castratie bij reuen enkel bij medische noodzaak of een noodzaak voor het gedrag (maar dat zou ik dan eerst "controleren" door een implantaat)

bij teven, daar vind ik de voordelen groter dan bij reuen en als je op voorhand weet dat je niet met teven gaat fokken, dan zou ik ook opteren om te steriliseren tussen de eerste en tweede loopsheid.

maar dat zijn persoonlijke meningen, uiteindelijk moet elke eigenaar doen waar hij zich het beste bij voelt :)
Afbeelding

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 13-02-2012 19:19

Maar waarom dan teven zonder een medische noodzaak wel?
Mensen die geen kinderen willen worden ook niet op voorhand gecastreerd om vanalles te voorkomen.
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 13-02-2012 19:59

hannabelgje schreef:Maar waarom dan teven zonder een medische noodzaak wel?
Mensen die geen kinderen willen worden ook niet op voorhand gecastreerd om vanalles te voorkomen.
Hihi, daar heb je een goed punt.
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 14-02-2012 17:32

hannabelgje schreef:Maar waarom dan teven zonder een medische noodzaak wel?
Mensen die geen kinderen willen worden ook niet op voorhand gecastreerd om vanalles te voorkomen.
Omdat een mens geen hond is, net zoals een hond geen mens is :wink:

Heel veel oude teven krijgen -als ze oud genoeg worden- een pyometra...
wat is de beste behandeling voor een pyometra: sterilisatie..
wat is minder belastend voor een dier? een sterilisatie op een jong en gezond dier of op een oud en ziek dier?

het krijgen van mammatumoren is bij honden (ik weet dit niet van mensen, dus hier spreek ik me niet over uit) duidelijk verminderd als je dit doet voor de 3e loopsheid...
Vanaf de 3e loopsheid maakt dit geen verschil meer uit...

persoonlijk vind ik de voordelen bij teven dus inderdaad groot, maar het is nog steeds aan de eigenaar om zelf te bepalen wat hij/zij wil moet met zijn/haar dier...
Afbeelding

Plaats reactie