Epilepsie

Hier vinden we alles over de gezondheid van jouw vriend.
elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 11-01-2012 20:24

:? aan de ene kant niet zo'n leuk nieuws, maar aan de andere kant weet je nu dingen zeker!
Gelukkig heeft het venteke er zelf geen last van en hopelijk blijft dat ook zo!
Dat hoop ik zowel voor hem als voor jullie. :wink: Hij boft toch maar met zulke baasjes hoor!
Afbeelding

Roosje
Berichten: 2928
Lid geworden op: 15-11-2010 21:43

Bericht door Roosje » 11-01-2012 20:26

Toch een geruststelling dat het maar 'gewoon' epilepsie is.
Maar jullie zijn gewapend : valium in de buurt en er een dagboek op nahouden, best handig om te volgen.
Nou Maxie, dikke knuf en hopelijk blijft de volgende aanval nog heeeeeeeeeeeeeel lang weg.
Desh en Buffa : thanks for bringing such joy in our life

ingrid
Berichten: 1729
Lid geworden op: 12-06-2011 10:16

Bericht door ingrid » 11-01-2012 20:50

ja..nieuws met een dubbele zijde, gelukkig niks anders aan de hand maar het blijft toch epilepsie.....

dat dagboek is een leerrijke keuze, je weet nooit dat jullie er op termijn wijzer door worden en patronen zien, maar laat ons hopen dat dit niet nodig is...

Max is blijkbaar zijn zotte zelve nog en dat telt en Willem vangt zelf letterlijk bot bij hem :mrgreen: :mrgreen: een goed teken......ga ervoor Max, we supporteren mee..... laat dat klein draakje maar zien wie de baas is :wink:
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 11-01-2012 22:25

Ach arme max...dat is wel snel weer een tweede aanval. Hopen dat het bij lichte aanvallen blijft!
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 11-01-2012 22:57

He, wat jammer nou dat er een tweede aanval kwam.
Fijn dat jullie er zo relaxt mee om gaan. Max heeft het maar getroffen met zulke baasjes (dat mag ook wel eens gezegd worden).
Afbeelding

Au3
Berichten: 1737
Lid geworden op: 16-11-2010 13:38

Bericht door Au3 » 12-01-2012 10:16

Wat rot voor jullie en max, gelukkig had hij al in een gouden mandje.
Ik hoop dat het bij lichte of geen aanvallen meer blijft !
Afbeelding

Marjo
Berichten: 1817
Lid geworden op: 15-11-2010 21:56

Bericht door Marjo » 13-01-2012 22:24

He, wat vervelend nou toch.
Hopen maar dat het daar bij blijft.

Het vervelende van de epilepsie vind ik altijd dat je het niet kunt voorspellen of aanvoelen wanneer er eentje komt.
Het gebeurt zomaar opeens.

Zo ligt ze lekker te slapen en plotseling zet de aanval in.

Ik duim voor jullie dat de aanvallen wegblijven.
Afbeelding

Mandy
Berichten: 594
Lid geworden op: 12-07-2011 08:42

Bericht door Mandy » 14-01-2012 14:21

He getverrr, wat een toestand en onzekerheid. Hopelijk krijgt Max nooit meer zo'n aanval. Wel goed om te weten wat het is en hoe te handelen.
Van ons ook een dikke knuffel. kissss

Christie
Berichten: 39
Lid geworden op: 18-11-2010 20:06

Re: Epilepsie

Bericht door Christie » 20-01-2012 13:06

Max&Willem schreef:Vanmorgen met Willem naar de hondenschool geweest. Max had daarom een heel rustige ochtend en lag lekker bij Jeroen op de bank. Toen ik thuis kwam Willem naar binnen gedaan en zelf nog even terug naar de auto gelopen. Weer binnen zag ik dat Max heel vreemd deed, hij lag op het kleed met z'n achterkant raar omhoog en hij schokte met z'n hele lijf. Willem stond er een beetje bij, die snel in z'n bench gezet. Door het schokken dacht ik direct aan epilepsie, niet dat ik dat ooit gezien heb bij honden, maar toch. Ik riep Max, hij stond op en deed een poging naar mij toe te lopen (het zag er uit alsof hij dronken was) en viel na een paar stappen weer om.

Een hond die ik goed kende, is een paar weken geleden overleden na een heftige epileptische aanval dus er gingen wel wat alarmbelletjes rinkelen. Ik wilde direct naar de DA. Terwijl ik de DA belde, wilde Jeroen Max optillen maar die liet met zachtjes grommen weten daar niet van gediend te zijn. Volgens de DA-assistente konden we beter wachten totdat de aanval over was. Gordijnen dicht, geen radio, zo weinig mogelijk prikkels. Tijdens het telefoongesprek zag ik kans mijn fototoestel te pakken en te filmen, in de hoop dat de DA dan zou kunnen zien of het inderdaad een epileptische aanval was. Gelukkig was het schokken vrij snel over en ging hij rustig bij mij liggen.

Nog even gewacht en toen naar de DA gegaan. Hij liep normaal mee, alsof er niets gebeurd was. De DA heeft hem onderzocht (alles oke) en het filmpje bekeken. Naar alle waarschijnlijkheid is het inderdaad een lichte epileptische aanval geweest. Eventueel kunnen het ook hartritmestoornissen zijn geweest, maar dat is minder waarschijnlijk. Al pratende kwamen we er achter dat Max waarschijnlijk vaker epilepsie heeft gehad. Maar dan in zo'n lichte vorm dat wij het niet herkend hebben. Hij heeft wel eens dat hij ineens heel raar z'n voorpootje optilt. Zo van 'dit doet zeer', er zit dan niks tussen de kussentjes ofzo hij lijkt kramp te hebben. Dat kan dus ook een lichte vorm van epilepsie zijn.

De DA heeft een hoop informatie gegeven en een boekje waar alles ook in beschreven staat. Ook heb ik medicatie meegekregen (valium) die ik kan toedienen als hij weer een aanval krijgt en die aanval dan langer dan 2 minuten duurt. Ik heb er 3 gekregen, dus 1 voor thuis, 1 voor de dagopvang en 1 voor onderweg/logeren. Wie weet gebeurt het nooit meer en was dit een eenmalige aanval. De tijd zal het leren.

We houden Max goed in de gaten en op advies van de DA ook rustig vandaag. Nou is Max rustig houden niet zo lastig, maar Willem.... pfff. Willem krijgt dus wat meer benchrust vandaag en Jeroen gaat zo lekker met hem naar het bos, kan 'ie even rennen.

Ik kom even terug op het eerste bericht (heb veel gemist merk ik). Gelukkig hebben mijn honden er geen last van maar kennissen van mij hebben Franse buldoggen en deze zijn inderdaad erfelijk belast met epiliepsie. Hadden ook medicijnen van DA. Ik ben nogal bezig met Bach-remedies (voor mens en dier). Heb eigenaar voorgesteld om rescue te gebruiken. Dagelijks twee druppels in het water en verder bij en aanval 1x een spray in de bek. Dit werkt bij deze honden erg goed. Ze hebben het laatste jaar geen medicijnen van DA meer genomen
liefde voor Corgi's is als een virus

Max&Willem
Berichten: 931
Lid geworden op: 30-05-2011 21:28

Bericht door Max&Willem » 21-01-2012 18:31

Bedankt voor de tip Christie. Vooralsnog krijgt Max geen medicatie, pas als de aanvallen vaker voorkomen dan eens per maand. Ik houd de bach rescue in mijn achterhoofd.
Afbeelding

Plaats reactie