diarree, wanneer naar de dierenarts?

Hier vinden we alles over de gezondheid van jouw vriend.
Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 11-02-2012 23:34

courtly schreef:@ Hanne, ik weet het niet zeker, maar ergens heb ik zoiets gelezen. Of het klopt kan ik niet zeggen :lol:
het wordt aan ons toch nog steeds geleerd dat we het kunnen gebruiken :wink:
het helpt niet tegen de diarree an sich, maar actieve kool kan wel bepaalde stoffen capteren waardoor er minder darmprikkeling en dus diarree voorkomt :wink:
Afbeelding

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 12-02-2012 08:17

Ik dacht zelfs dat je het aan relatief kleine kindjes mocht geven :oops: wij hebben hier natuurlijk alleen maar van die harige exemplaren rondlopen hé :lol:
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 12-02-2012 09:56

Je mag het niet geven na inname van bijtende middelen/oplosmiddelen etc. (die stoffen worden niet gebonden door kool).

En als je teveel geeft, kan het een verstopping opleveren.

Onze DA heeft een handige overzichtspagina wat je wanneer moet geven:
http://www.dierendokters.com/honden/ehb ... -gifwijzer
Afbeelding

Aletta
Berichten: 22
Lid geworden op: 08-08-2011 16:40

Bericht door Aletta » 12-02-2012 17:30

@courtly
we houden ons zoveel mogelijk aan de advieshoeveelheid op de energique website, maar Nora krijgt iets meer dan dat. Met haar ruime 16kg zou ze ongeveer 3 schijven per dag mogen, maar ze krijgt er 4, verdeeld over twee porties. Ze eet de schijven heel vlot op, we moeten haar voor het eten echt rustig laten worden anders is het binnen seconden weg. Ze schrokt nu trouwens wel minder dan toen ze nog jonger was, dus het valt mee, maar ze eet de energique nog steeds met smaak. Af en toe wisselen we af met duck, maar die vindt ze eigenlijk niet zo lekker.

Nora heeft de kuur nu trouwens bijna af en is eigenlijk weer helemaal gelukkig. Morgen de laatste pilletjes alweer.

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 12-02-2012 17:34

Suzan schreef:Je mag het niet geven na inname van bijtende middelen/oplosmiddelen etc. (die stoffen worden niet gebonden door kool).

En als je teveel geeft, kan het een verstopping opleveren.

Onze DA heeft een handige overzichtspagina wat je wanneer moet geven:
http://www.dierendokters.com/honden/ehb ... -gifwijzer
Dan zal ik hier wel iets van opgevangen hebben, hihi. Zie je wel, we komen er wel weer achter. Ik heb het zelf nooit gegeven, mijn honden zijn zo zelden een dagje in de diarree dat het niet nodig is. Die zieken dat ene dagje dan wel uit. Bij Aletta haar hond was het langer en dan praat je over een zieke hond.
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 12-02-2012 17:45

Aletta schreef:@courtly
we houden ons zoveel mogelijk aan de advieshoeveelheid op de energique website, maar Nora krijgt iets meer dan dat. Met haar ruime 16kg zou ze ongeveer 3 schijven per dag mogen, maar ze krijgt er 4, verdeeld over twee porties. Ze eet de schijven heel vlot op, we moeten haar voor het eten echt rustig laten worden anders is het binnen seconden weg. Ze schrokt nu trouwens wel minder dan toen ze nog jonger was, dus het valt mee, maar ze eet de energique nog steeds met smaak. Af en toe wisselen we af met duck, maar die vindt ze eigenlijk niet zo lekker.

Nora heeft de kuur nu trouwens bijna af en is eigenlijk weer helemaal gelukkig. Morgen de laatste pilletjes alweer.
Fijn dat ze er overheen is. Wat jij hierboven verteld daar was ik al bang voor. Jullie Nora krijgt te min schijven. Je moet het als volgt lezen: per maaltijd 1 schijf voor 5 kilo hond. Dat betekent dat ze 's morgens 3 schijven hebben moet en 's avonds opnieuw 3 schijven. Deze rekenfout wordt heel vaak gemaakt met schijven. Daar ben je echt niet de enige in. Vandaar ook dat ze haar eten zo snel op heeft.
Kleine honden eten meer dan grote honden, ook Energique raad aan om niet strikt vast te houden aan het advies, maar te voeren met de ogen.
Lees maar na op hun site.
Ga gerust, in een paar dagen, het aantal schijven verhogen zodat ze tenminste één keer per dag, liefst 's avonds, haar maag vol heeft met vier schijven. Dan geef je er 's morgens twee.
Succes.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 12-02-2012 18:55

Dat is ook niet erg netjes van energique want daar staat dat vanaf 10 maanden de hond overkan naar het volwassenvoer waar je inderdaad 1 plak per 5 kg per dag kan voeren. :?
Wel dat het een richtlijn is maar snap best dat mensen dat overnemen.

Sky krijgt ook "maar" 350 gram per dag (carnibest) maar als ik die meer geef kan ik hem rollen en dan kom je uit op het Voeren op het oog.
Tjonge dat heb ik ook moeten leren hoor.
Ribbetjes voelen is veel beter als de weegschaal om het voer af te wegen.
Worden ze te dik, minder voeren.
Worden ze te mager meer voeren.
Het is zo simpel maar wel een andere manier van voeren die ik gewend was.:wink:
Maar het werkt het beste :mrgreen:
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Aletta
Berichten: 22
Lid geworden op: 08-08-2011 16:40

Bericht door Aletta » 12-02-2012 19:41

Goh, dat is ook raar. heb het nog even nagekeken en op de website staat inderdaad:

Per 5 kilo lichaamsgewicht geeft u ongeveer 100 gram per dag.

Bedankt voor deze informatie, we zullen waarschijnlijk wat meer gaan voeren. We voeren op zich ook op het oog en Nora heeft een laagje vet over haar ribben dus je ziet ze niet, maar ze zijn verder wel goed te voelen, net als de rugwervels. Had inderdaad alleen het idee dat ze overdag soms wel hongerig is, maar nu snap ik dus hoe dat komt.

Ik vind het wel slordig van energique dat ze dat zo op hun website zetten, en volgens mij staat het ook zo op de verpakking, zal de volgende keer eens opletten als ik het koop.

elsje
Berichten: 5096
Lid geworden op: 15-11-2010 18:33

Bericht door elsje » 12-02-2012 20:16

Komt helemaal goed met Nora :wink: gelukkig is ze van die vervelende diarree af!
Afbeelding

courtly
Berichten: 3980
Lid geworden op: 15-11-2010 19:21

Bericht door courtly » 12-02-2012 21:22

Wees blij dat je haar altijd al wat meer hebt gegeven. Het is ook moeilijk om een exacte hoeveelheid er op te zetten want de ene hond is niet de andere hond.
Ik heb het nog wel veel erger gezien. Mensen die hun volwassen hond over de hele dag 2 schijfjes gaven. Het was de hond ook aan te zien. Niet eens dat de hond te mager was, maar te smal en ontzettend druk en op eten belust.
Zodra die hond een fatsoenlijke maaltijd kreeg en de buik minstens 1x per dag goed vol was veranderde de hele hond. Ze werd rustig en niet meer zo hyperdruk.

Jou hond is nu 16 kilo, dat is een mooi gewicht hoor voor een teef. Komt Nora bij een van onze clubfokkers vandaan? Zo ja, dan krijg je binnenkort een uitnodiging voor de jongehondendag op 16 juni. Het zou super zijn om Nora daar een keer te bewonderen. En anders rij je maar eens langs, hihi, Groningen en Eenrum da's maar 20 minuten rijden.
Afbeelding

Plaats reactie