Leuke link

Hier vinden we alles over de gezondheid van jouw vriend.
hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 14-02-2012 19:38

Ja ik begrijp het wel, maar ik vind het een raar idee om te zeggen dat het beter is om te snijden in een gezond dier dan in een ziek dier, dat gaat natuurlijk ook op mij mensen. Was het niet zo dat 1 op de 4 vrouwen borstkanker krijgt? Dat is een nog hoger percentage dan teven die een baarmoederonsteking krijgen. Toch gaan we bij vrouwen niet preventief borsten verwijderen als ze ze niet meer nodig hebben voor kinderen. Ik ken ook heel veel honden die een milttumor kregen, toch gaan we ook die niet preventief verwijderen en ga zo nog maar even door.
Ik ken heel wat fokkers die veel teven gehad hebben en daarbij kwamen baarmoederonstekingen bijzonder weinig of niet voor. Dan heb ik het ook over teven waar niet mee gefokt werd. Toen ik op de praktijk werkte heb ik ook bijna geen honden gezien met baarmoederonstekingen. Voor een deel denk ik dat het ook om een commercieel iets gaat hier.
Afbeelding

Hanne
Berichten: 1518
Lid geworden op: 28-03-2011 20:44

Bericht door Hanne » 14-02-2012 22:46

hannabelgje schreef:Ja ik begrijp het wel, maar ik vind het een raar idee om te zeggen dat het beter is om te snijden in een gezond dier dan in een ziek dier, dat gaat natuurlijk ook op mij mensen. Was het niet zo dat 1 op de 4 vrouwen borstkanker krijgt? Dat is een nog hoger percentage dan teven die een baarmoederonsteking krijgen. Toch gaan we bij vrouwen niet preventief borsten verwijderen als ze ze niet meer nodig hebben voor kinderen. Ik ken ook heel veel honden die een milttumor kregen, toch gaan we ook die niet preventief verwijderen en ga zo nog maar even door.
Ik ken heel wat fokkers die veel teven gehad hebben en daarbij kwamen baarmoederonstekingen bijzonder weinig of niet voor. Dan heb ik het ook over teven waar niet mee gefokt werd. Toen ik op de praktijk werkte heb ik ook bijna geen honden gezien met baarmoederonstekingen. Voor een deel denk ik dat het ook om een commercieel iets gaat hier.
het percentage honden die pyometra krijgen doorheen hun leven is echt wel groter dan 25% hoor :wink:

iedereen moet afwegen wat hij/zij wil en niet wil, wil je geen last van loopsheden dan is een sterilisatie in mijn ogen de beste manier en dan heb je ook bijkomende voordelen (en ook nadelen, dat ontken ik ook niet)
en ik durf gerust beweren dat het niet mijn bedoeling is om later een "commerciële" dierenarts te zijn :wink:
Afbeelding

Suzan
Berichten: 2833
Lid geworden op: 16-11-2010 09:08

Bericht door Suzan » 15-02-2012 08:22

Die morele bezwaren mbt sterilisatie begrijp ik niet helemaal. Er zijn ook genoeg mensen die zich laten steriliseren, als ze geen kinderen (meer) willen krijgen, omdat het handiger en veiliger is dan steeds hormonen slikken of onthouding.

En om precies dezelfde reden zou ik een hond laten steriliseren eigenlijk.
Afbeelding

Marjo
Berichten: 1817
Lid geworden op: 15-11-2010 21:56

Bericht door Marjo » 15-02-2012 20:04

Als aanvulling :wink:
Eerst de betekenis van een pyometra = baarmoederontsteking.
Een baarmoederontsteking is meestal het gevolg van een schijnzwangerschap (als ik tenminste vroeger mijn huiswerk goed heb gedaan). Als er een schijnzwangerschap ontstaat is dat dan ongeveer 6 weken na de loopsheid als er geen dekking heeft plaatsgevonden.
Het nare van een baarmoederontsteking is dat je het niet altijd merkt aan je hond.
Sommige honden hebben nl. dan geen uitvloeiing waardoor de baarmoeder zo vol raakt met pus dan de kans bestaat dat de baarmoeder springt en de pus in de buikholte loopt waardoor er een buikvliesontsteking ontstaat. Gevolg is een doodzieke hond.
Als er wel geleidelijk wat uitvloeiing is dan is die kans wat kleiner.
Ik heb een aantal keren een baarmoeder gezien die zo vol was gelopen met pus en bijna op springen stond dat we dit zo voorzichtig mogelijk moesten verwijderen.
Daarom adviseerden wij om na een schijnzwangerschap de teef te laten helpen.
Beter een gezonde teef opereren dan een doodzieke hond met heel veel koorts en buikvliesontsteking.
Wij hebben Glenda na haar eerste loopsheid (daarna werd ze schijnzwanger) dan ook laten ''castreren"'. Haar baarmoeder heeft ze nog wel, maar de kans op een ontsteking is daardoor nu heel erg klein.
Afbeelding

Lousanne
Berichten: 2995
Lid geworden op: 15-11-2010 21:48

Bericht door Lousanne » 15-02-2012 20:47

Ik denk dat het gewoon een keuze is waar je goed over na moet denken.

Wij hebben rocky ook laten castreren omdat hij toen hij twee was een vergroot prostaat bleek te hebben.
Zo groot dat hij direct geopereerd werd.
Dat wens ik niemand hoor, want je hebt dan een hond die goed ziek is.
Gelukkig allemaal goed gekomen en ook geen van de klachten die hier boven staan gelukkig.

Lacy was al gecastreerd toen we haar kregen.

Sky wordt zoals het er nu naar uitziet in Maart of April gecastreerd.
Omdat zijn gedrag nu hij een chip heeft vele malen leuker is als zonder.
Ook heeft hij ruim een jaar last gehad van een ontstoken piemel en hoewel we het redelijk onder controle konden houden met spoelen is het voor het manneke zelf best wel eens vervelend geweest,
Daar wij niet van plan zijn Sky zonen of dochter te laten maken was het de keuze tussen nog een keer een chip of castreren.
Nog een keer een chip zie ik de meerwaarde niet van omdat we dan gewoon uitstellen wat toch gaat komen.
Dus Sky zegt straks dag zakkie!
Afbeelding

----------------------------------------------------
http://lousanne.webklik.nl/page/welkom

Marjo
Berichten: 1817
Lid geworden op: 15-11-2010 21:56

Bericht door Marjo » 15-02-2012 21:20

clever Jullie blij, Sky blij.
Afbeelding

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 15-02-2012 21:42

Gelukkig zijn er meer symptomen bij een baarmoederonsteking dan alleen uitvloeiing. Ze zijn ziek, hebben koorts en drinken vaak ook erg veel.
Het gaat er mij om dat je wel goed moet beseffen dat er niet alleen voordelen zitten aan een sterilisatie maar dus ook nadelen en dat daar goed over nagedacht moet worden.
Sterilisatie bij de mens is heel wat anders dan bij de hond, bij een mens halen ze niet je eierstokken en je baarmoeder weg. Bij een hond sowieso de eierstokken en vaak ook de baarmoeder. het is ook niet zo dat als je hond geen baarmoeder meer heeft dat hij nooit geen baarmoederontsteking kan krijgen. Ze kunnen nl niet alles weghalen. De kans is natuurlijk wel veel kleiner.
Als je bij een mens de eierstokken weg haalt dan heeft dat ook hele nare bijwerkingen, dat is bij een hond niet anders.
Afbeelding

Marjo
Berichten: 1817
Lid geworden op: 15-11-2010 21:56

Bericht door Marjo » 15-02-2012 22:28

hannabelgje schreef: het is ook niet zo dat als je hond geen baarmoeder meer heeft dat hij nooit geen baarmoederontsteking kan krijgen.
Als je bij een mens de eierstokken weg haalt dan heeft dat ook hele nare bijwerkingen, dat is bij een hond niet anders.
Geen baarmoeder meer en dan toch een baarmoederontsteking???????
Dat begrijp ik niet helemaal. :|
Je zal wel bedoelen geen eierstokken
Afbeelding

hannabelgje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15-11-2010 21:50

Bericht door hannabelgje » 17-02-2012 19:37

Nee ik bedoel geen baarmoeder, de baarmoeder wordt nooit volledig weggehaald, dat kan niet want die eindigt natuurlijk in de schede en die kunnen ze niet weghalen. De baarmoedermond blijft sowieso zitten.
Afbeelding

Marjo
Berichten: 1817
Lid geworden op: 15-11-2010 21:56

Bericht door Marjo » 17-02-2012 21:34

clever

Eigenaren kwamen meestal pas met hun hond als deze al behoorlijk ziek was. Als je dan verder ging vragen vonden ze wel dat de hond de laatste tijd nogal sloom was ......(koorts)
Dus wat ik maar wil zeggen is dat er soms ongewild te lang mee wordt doorgelopen voordat ze bij een dierenarts terecht komen.
Ik heb dat in die 10 jaar meerdere malen meegemaakt.
Zodra een teef een paar keer schijnzwanger was geweest wist je al bijna zeker dat het een keer op een baarmoederontsteking zou uitdraaien.

Sterilisatie is eigenlijk een verkeerde term. Bij sterilisatie worden alleen de eileiders afgebonden waardoor een dier onvruchtbaar wordt maar nog wel loops.
Bij castratie van de teef worden de eierstokken verwijderd om de effecten van de hormoonproductie tegen te gaan. Loopsheid komt dan niet meer voor. De baarmoeder wordt alleen verwijderd als deze er afwijkend uitziet.
Vandaag de dag gebeurt het vaak met een laparoscopie. Dat is een soort kijkoperatie en veel minder belastend voor de teef.

Voor wie er tegen kunnen is hier een filmpje waar goed is te zien hoe dat in zijn werk gaat.
http://www.youtube.com/watch?v=rUEemfmF5pA

Dus ook al wordt bij de castratie de baarmoeder niet verwijderd dan is de kans op een ontsteking vrijwel nihil. Dit komt omdat herhaalde hormoon cycli bij ongecastreerde teven een blijvende verandering in het baarmoederslijmvlies teweeg brengen waardoor een verdikt slijmvlies ontstaat met vele cysten erin. Dit maakt de baarmoeder gevoelig voor infectie.

Ik heb Glenda daarom na haar eerste loopsheid (en daarna haar schijnzwangerschap) laten ''castreren''
Afbeelding

Plaats reactie